نمایشگاه هنر ایران

سرعت شاتر در عکاسی شما بسیار تاثیرگذار است

نمایشگاه هنر ایران: سرعت شاتر در عکاسی شما بسیار تاثیرگذار است

سرعت شاتر چیست؟‌ این یکی از سوالات متداول اکثر عکاسان می باشد .شاتر ( shutter ) یک پرده یا مانع در دوربین عکاسی می‌باشد که مدت زمان نورگیری را برای عکاس مشخص می‌کند. عملکرد پرده شاتر توسط عکاس قابل کنترل است (البته در صورتی که دوربین عکاسی در رده دوربین های حرفه ای یا نیمه حرفه ای باشد).
امروزه در دوربین‌های دیجیتال شاتر‌ها دو نوع متفاوت دارند. یا به صورت یک قطعه فلزی قابل مشاهده است مانند دوربین های DSLR ؛ یا اصلا وجود فیزیکی ندارد مانند دوربین‌های بدون آینه ( mirrorless camera ) و شبه SLR LIKE ها؛ که عملا این قطعه به صورت مجازی ایفای نقش می‌کند برای همین دلیل به این نوع دوربین‌ها، دوربین‌های شاتر مجازی یا powershot گویند.

تاثیر سرعت‌ شاتر

شاتر در دوربین هایی که قابلیت تنظیم دارند؛ مدت زمان نورگیری را تنظیم می‌کند. اعدادی که به شاتر اختصاص داده می‌شوند براساس ثانیه به صورت زیر بیان می‌شوند:
“۳۰ – “۱۵ – “۸ – “۴ – “۲ – “۱ – ۲ – ۴ – ۸ – ۱۵ – ۳۰ – ۶۰ – ۱۲۵ – ۲۵۰ –۵۰۰ – ۱۰۰۰ – ۲۰۰۰ – ۴۰۰۰ – ۸۰۰۰ و این اعداد در بعضی از انواع خاص دوربین ها تا ۱۶۰۰۰ می‌باشد. اعدادی که علامت ثانیه ندارند، کسری از ثانیه هستند و میزان نورگیری آنها کمتر می‌شود. مثال: نورگیری ۲۵۰ از ۸۰۰۰ بیشتر است.

هرچه به سمت عدد ۸۰۰۰ پیش می‌روید عملا سرعت شاتر بیشتر می‌شود و در اصطلاح عکاسانه، سرعت شاتر را زیاد کرده اید و برعکس هرچه به سمت ۳۰ ثانیه پیش می‌روید سرعت عملکرد شاتر را کم نموده اید و میزان نورگیری بیشتر می‌شود و در اصطلاح عکاسانه، سرعت شاتر کم شده است.

انتخاب سرعت شاتر مناسب، بستگی به نور محیط دارد.

اثر سرعت کم شاتر

استفاده از سرعت های کم شاتر باعث کشیده و محو شدن سوژه متحرک می‌شود و سرعت بالا شاتر باعث فیکس شدن سوژه متحرک می‌شود.

سرعت کم شاتر در ثبت تصاویر کم نور بسیار موثر است به صورتی که کار عکاسان شب و عکاسان نجومی کاملا وابسته به این سرعت‌های بسیار پایین شاتر است. استفاده از سرعت های کم شاتر حتما نیاز به سه پایه دارد؛ وگرنه به علت لرزش دوربین تصویر نهایی وضوح نخواهد داشت.

نمایشگاه هنر ایران: سرعت های بسیار کم شاتر در دوربین عکاسی تقریبا نامحدود است به صورتی که در دوربین‌های حرفه‌ای تا سرعت “۳۰ ثانیه وجود دارد؛ که بعد از این عدد سرعت B وجود دارد که به کمک ریموت کنترل یا سیم رابط ( دکلانشور ) می‌توان بازه نورگیری را طولانی‌تر نمود. این بازه می‌تواند تا ساعت ها ادامه یابد.

⇐ نکته بسیار مهم ( تا اینجای کار حتما میدانید که سرعت شاتر چیست )

برای نورگیری‌های طولانی، در صورتی که مدت زمان نورگیری خیلی طولانی شود ممکن است به حسگر دوربین آسیب برسد و در اصلاح دچار پیکسل سوخته شود. لذا لازم است تصویر مورد نظر به صورت مجموعه عکس‌هایی با مدت زمان نورگیری کم تولید شود و سپس با استفاده از نرم افزار این عکس‌ها کنار هم قرار بگیرند و در نهایت یک تصویر یکپارچه بدست آید.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا سرعت شاتر در عکاسی شما بسیار تاثیرگذار است را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + = 24