نمایشگاه هنر ایران

آشنایی با نمایشگاه واقعیت مجازی

نمایشگاه هنر ایران: آشنایی با نمایشگاه واقعیت مجازی

این نمایشگاه با قابلیت‌هایی به مراتب بیشتر از گالری فیزیکی بوده و با توجه به ویژگی‌ها و مزایایی که دارد توسط مجموعه‌های بزرگ جهان و موزه‌هایی همچون لوور پاریس درحال اجرا و انجام است. و در خارج از کشور هزینه آن به مراتب از گالری‌های معمولی بالاتر است. به همین دلیل هنرمندانی که از قدرت مالی بالایی برخوردار نیستند در همان گالری‌های معمولی نمایشگاه خود را برگزار می‌نمایند.

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی با اختصار VR (ویرچوال ریالیتی – Virtual Reality ) تولید نرم افزاری – رایانه‌ای از یک پنداره یا محیط که برای حواس (بیشتر بصری) معادل واقعیت، وانمود گردد و به فضای سه بعدی که توسط کامپیوتر ایجاد می‌شود، اطلاق می‌گردد. درحقیقت واقعیت مجازی استفاده از فناوری پیشرفته از جمله کامپیوتر و لوازم جانبی آن و ابزارهای چند رسانه‌ای مختلف برای ایجاد یک محیط مجازی شبیه سازی شده است. در این محیط کاربر اشیاء، حوادث و رخداد‌های مجازی قابل مقایسه با دنیای واقعی را به طور تعاملی در دست می‌گیرد و تصاویر نمایشی و حرکتی را مشاهده می‌کند طوری که فرد گمان کند در محیط واقعی قرار گرفته است.
به تعریف ساده: واقعیت مجازی فناوریی است که در آن محیطی مجازی در جلوی چشمان کاربر قرار می‌گیرد و حضور خود را درمحیط حس می‌کند بطوریکه پس از مدتی استفاده از آن احساس می‌کند که در یک محیط واقعی قرار گرفته است.

تفاوت گالری مجازی با نمایشگاه واقعیت مجازی:

نمایشگاه هنر ایران: با پیشرفت روز افزون تکنولوژی بعضی از گالری‌های نقاشی تصمیم گرفتند آثار خود را در فضای مجازی نیز به نمایش بگذارند، اما نمایش آثار در فضای صرفا مجازی بدون بهره گیری از تکنولوژی مدرن، کم و کاستی‌هایی را نیز به همراه دارد. بطوری که نمایشگاهشان بیشتر شبیه یک آلبوم تصاویر آنلاین می‌شود که در آن آثار هنرمندان را به نمایش می‌گذارند. برای هنرمند صرفا می‌تواند از این جهت مثبت باشد که آثارش در اینترنت قرارگرفته، اما جذابیت بازدید از یک گالری را نخواهد داشت. به همین دلیل می‌توان گفت که اکثر گالری‌های مجازی همان ایمیج گالری آنلاین هستند.

و اما نمایشگاه واقعیت مجازی؛

ممکن است اطلاع داشته باشید که بعضی از گالری‌های بزرگ در جهان نمایشگاه با تکنولوژی مجازی را برگزار نموده اند که به عنوان نمونه می‌توان به “موزه لوور پاریس” اشاره نمود، که افراد از همه جای جهان می‌توانند با قابلیت تور مجازی از آن مجموعه دیدن نمایند (کاملا شبیه به واقعی با تجربه‌ای شبیه به حضور در آن محل)، اما به این دلیل که هزینه طراحی گالری با واقعیت مجازی بالا بوده و برای برگزاری نیاز به طراح متخصص است، برای هر مجموعه‌ای مقدور نبوده و به همین دلیل اکثر گالری‌ها از این تکنولوژی برخوردار نیستند.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا آشنایی با نمایشگاه واقعیت مجازی را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 43 = 47