نمایشگاه هنر ایران

آموزش نورپردازی مقدماتی در عکاسی

نمایشگاه هنر ایران: آموزش نورپردازی مقدماتی در عکاسی

در این مقاله قصد دارم به طور کامل به مبانی و اصطلاحات نورپردازی مقدماتی بپردازم تا با درک بهتر از نور، بتوانید عکس‌های خیره کننده‌تری را ثبت کنید. همانطور که می‌دانید، درک مبحث نور و نورپردازی یکی از مهم‌ترین عناصر عکاسی است که هر عکاس تازه کار یا حرفه‌ای به آن نیاز دارد.

نور مهم‌ترین بخش هر عکسیست که ما می‌گیریم. نور چیزیست که باعث دیده شدن عناصر و سوژه‌ها یا حتی پنهان شدن و دیده نشدن آنها می‌شود. درک کامل مبحث نور می‌تواند در ارتقا سطح عکاسی به ما کمک زیادی کند تا از عکس‌هایی که می‌گیریم رضایت بیشتری داشته باشیم.

پس اگر می‌خواهید با شناحت دقیق‌تر از نور، عکس‌هایی خیره کننده ثبت کنید، تا پایان مقاله ” مبانی و اصطلاحات نورپردازی مقدماتی “ همراه من باشید …

نور طبیعی

نور چیزیست که به ما امکان بینایی می‌دهد. هر چیزی که با چشم قابل دیدن باشد، شامل رنگ، حجم، عمق، بافت و …، توسط نور به وجود آمده و بازتاب نور به هر جسمی در واقع همان تصویریست که ما می‌بینیم. کلمه عکاسی یا Photography ترکیبی است از کلمات ” photo ” یا ” light ” و ” graphy ” یا ” writing ” که به نوعی می‌توان آن را ” light writing ” یا ” نوشتن نور ” نیز نامید. هدف این مقاله یادگیری نحوه دیدن نور و استفاده از آن به نفع ما و ثبت عکس‌های جالب و هیجان‌انگیز است. در انتهای این مقاله آموزشی باید درک پایه‌ای از مبانی و اصطلاحات نورپردازی مقدماتی داشته باشید:

  • اکسپوژر یا نوردهی ( Exposure ) – این که یک صحنه بسیار روشن باشد یا نور کافی نداشته باشد، چگونه بر عکس شما اثر می‌گذارد؟
  • کیفیت ( Quality ) – نور متمرکز یا پراکنده چیست؟
  • رنگ ( Color ) – آیا میزان نور موجود در یک صحنه روی رنگ‌های عکس نیز تاثیر می‌گذارد؟
  • جهت ( Direction ) – نور از کجا و به کجا تابیده می‌شود؟
  • هایلایت ( Highlight ) – روشن‌ترین بخش‌های عکس.
  • سایه ( Shadow ) – تاریک‌ترین بخش‌های عکس.
  • کنتراست ( Contrast ) – تضاد بین بخش‌های تاریک و روشن تصویر.

چگونه یک شیء را مشاهده می‌کنیم؟

وقتی نور به یک شی برخورد می‌کند، بازتاب نور از سطح آن شی به چشم ما برخورد کرده و آن را می‌بینیم. نور خورشید شامل تمام رنگ‌هاست و وقتی ما رنگی را می‌بینیم، این در واقع بازتاب رنگ مورد بحث از سطح شی است. در واقع اشیا به رنگ قرمز نور قرمز را بازتاب می‌دهند و اجسام سبز منعکس کننده نور سبز هستند. به همین دلیل است که در تاریکی رنگ‌های کمتری را نسبت به محیط‌های روشن مشاهده می‌کنیم. به عنوان جمع بندی، مهمترین چیزی که باید در مورد نور بدانید این است که هر آنچه که ما در طول روز یا شب می‌بینیم به دلیل انعکاس یا بازتاب نور از سطح آن جسم است و ما در واقع نور را مشاهده می‌کنیم که به چشم ما برخورد می‌کند. عملیات عکاسی نیز دقیقا به همین صورت است و دوربین همانند چشم انسان عمل می‌کند. بازتاب نور به سنسور داخل دوربین رسیده و آن را به صورت یک عکس ثبت می‌کند. این کار توسط نوارهای فیلم یا به صورت دیجیتالی صورت می‌گیرد.

نور و رفتارهای آن یکی از طولانی‌ترین مباحث فیزیک است و قطعا فراتر از این مقاله. در مبحث عکاسی دانستن همین میزان اطلاعات درباره نور کافی به نظر می‌رسد.

مبانی نور | اصطلاحات نورپردازی

1- اکسپوژر یا نوردهی ( Exposure )

نمایشگاه هنر ایران: یکی از مهم‌ترین اصطلاحات نورپردازی مقدماتی، اکسپوژر یا نوردهی است. اکسپوژر قرار گرفتن نور در یک محیط تاریک را می‌گویند. نوردهی طبیعی عملیاتی است که تصویری را شبیه به آنچه ما در چشممان می‌بینیم ایجاد می‌کند. یک صحنه معمولی در طول روز حدودا 1 استاپ نور تولید کرده و دوربین‌های DSLR به طور متوسط بین 5 تا 7 استاپ نور را می‌توانند ثبت کنند. چشم انسان نیز در حدود 20 استاپ نور را می‌تواند ببیند. این یعنی آنچه را که در واقعیت به صورت طبیعی و توسط چشم می‌بینیم، با چیزی که توسط دوربین ثبت می‌شود یا بر روی کاغذ چاپ می‌کنیم متفاوت است.

مبانی و اصطلاحات نورپردازی مقدماتی

نورپردازی

آموزش نورپردازی

2- کیفیت ( Quality )

علاوه بر اثر روشنایی یا تاریکی، نور می‌تواند نرم یا سخت باشد. این عمدتا تابعی از میزان بزرگی منبع نور در مقایسه با سوژه است. یک منبع نور بزرگ نزدیک به سوژه، در صورت وجود، نوری نرم با سایه‌های نرم ایجاد می‌کند. در نقطه مقابل یک منبع نور کوچک که دور از سوژه باشد، روشنایی کمی در اطراف سوژه به وجود آورده و سایه‌های سختی را تولید می‌کند.

نور خورشید در ابتدا ممکن است منبع نور کوچکی به نظر برسد، با این حال نوری که تولید می‌کند پراکنده، نرم و همراه با سایه‌هایی نرم است، چون اتمسفر زمین بسیاری از آن را پخش می‌کند و همچنین اشیا روشن یا درخشان تمایل به بازتاب و انعکاس نور خورشید را دارند. مه و ابرها نیز به شدت نور خورشید را پراکنده و نرم می‌کنند. در حالی که یک شعاع نور خورشید در جنگل می‌تواند نسبتا سخت باشد. برای مثال آفتاب کامل بعد از ظهر در یک مکان روشن ( مثل یک فضای برفی، پارکینگ بتونی یا مکانی خاکی و غبار آلود ) بسیار نرم است. بخشی از این امر مربوط به زاویه‌ای است که نور خورشید با آن از اتمسفر زمین عبور می‌کند. در زمان صبح و عصر، خورشید با زاویه‌ای کم می‌تابد و نسبت به اواسط روز، از طریق جو زمین به میزان قابل ملاحظه‌ای بیشتر پراکنده می‌شود. این امر باعث می‌شود تا نور هنگام طلوع یا غروب آفتاب بسیار نرم‌تر از نوری باشد که در طول روز می‌تابد و سایه‌های نرم‌تری را نیز ایجاد می‌کند. نور هنگام عصر و غروب آفتاب در مناطق توسعه یافته جهان نیز نرم‌تر از نور صبح است، چون آلودگی هوایی که در طول روز ایجاد می‌شود، به انتشار بیشتر نور خورشید در فضا کمک می‌کند. این آلودگی به طور معمول در هنگام شب بیشتر است و کاهش آن در زمانی که درجه حرارت خنک‌تر شده و جهان به خواب فرو می‌رود، باعث می‌شود هنگام صبح نوری تمیز‌تر و نرم‌تر داشته باشیم.

عکاسی ورزشی در نور آفتاب

3- رنگ ( Color )

مورد دیگر از اصطلاحات نورپردازی مقدماتی رنگ است. نور خورشید در دیده شدن رنگ‌های مختلف تاثیر زیادی داشته و به صورت دما و با واحد کلوین ( K ) اندازه گیری می‌شود. برای کالیبره شدن و اندازه گیری دقیق معیار نورپردازی باید بدانید که یک تصویر با کیفیت و خوب در نور معمولی روز باید با دمای 5600 کلوین ثبت شود، اما این میزان در زمانی که نور روز شدیدتر است باعث گرم شدن رنگ‌های تصویر و تمایل آنها به سمت رنگ قرمز می‌شود. فضای جوی زمین نیز متفاوت بوده و یک عکس معمولی در هنگام غروب آفتاب با دمای 4000 کلوین، می‌تواند تا 6500 کلوین در یک روز ابری افزایش پیدا کند. به نظر می‌رسد دمای 6500 کلوین، نور واقعی و طبیعی روز در شرایط جوی عادی است. فلاش‌های تنگستن نیز نوری با دمای 3200 کلوین تولید می‌کنند و لامپ‌های فلورسنت هم با توجه به رنگ و شدتشان می‌توانند نور با دماهای مختلفی را تولید کند. توجه داشته باشید که وقتی یک عکس خام RAW را ویرایش می‌کنید، با تغییر تنظیمات دمای رنگ در آن، نور تغییر کرده و رنگ‌ها نیز متفاوت از آن چیزی که در ابتدا بوده به نظر می‌رسند. کم کردن عدد دمای رنگ در ویرایش تصاویر باعث سرد شدن و زیاد کردن آن باعث گرم شدن رنگ‌ها می‌شود.

عکاسی ورزشی در نور روز

فریز کردن سوژه در نور روز

4- جهت ( Direction )

نمایشگاه هنر ایران: جهت نور یکی دیگر از اصطلاحات نورپردازی مقدماتی مهم است. نور خورشید در تمامی جهت‌ها می‌تابد. این ممکن است نرم یا سخت باشد، اما باید بدانیم خورشید منبع نوری یکتاست و شعاع‌های نوری خود را به صورت مستقیم و در تمام جهات می‌فرستد. ممکن است بعضی جاها بازتاب داشته باشد یا هر چیز دیگری، اما هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود و مسیرش برای همیشه ادامه دارد. بسته به این که از چه جهتی به سوژه نگاه می‌کنید، نورپردازی آن می‌تواند متفاوت باشد، به این صورت که از پشت، از جلو و یا از کناره‌ها روشن باشد. به خاطر داشته باشید که این در مورد تمام منابع تولید نور صادق است و صرفا مختص به خورشید نیست.

ما می توانیم از اشیاء طبیعی برای جلوگیری یا هدایت نور ( مثل منعکس کننده ) استفاده کنیم و جهت آن را تغییر دهیم، یا می‌توانیم سوژه خود را طوری تغییر دهیم تا به شکل دلخواه نورگیری شود.

اصطلاحات نورپردازی

عکاسی در نور آفتاب

نور در عکاسی

دو مورد از اصطلاحات نورپردازی مقدماتی مربوط به بخش‌های روشن و تیره عکس هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

5- هایلایت ( Highlight )

به روشن‌ترین بخش هر تصویر هایلایت می‌گویند. زمانی که تنها با یک منبع نور سر و کار داریم، هایلایت معمولا یک سطح بازتابنده یا چهره‌ایست که درست روبروی منبع تولید نور قرار گرفته است. هایلایت‌ها را می‌توان با عکاسی در سایه، استفاده از دیفیوزرها و اطمینان از این که سوژه بین شما و خورشید قرار دارد، کاهش داد. همچنین امکان تغییر میزان روشنی هایلایت‌ها در مرحله ویرایش نیز ممکن است ( برای ویرایش بهتر و دقیق‌تر باید با فرمت خام RAW عکاسی کنید. ).

6- سایه ( Shadow )

در مقابل هایلایت که روشن‌ترین بخش‌های یک عکس بود، تاریک‌ترین بخش‌ها را سایه یا Shadow می‌نامند. زمانی که تنها با یک منبع نور سر و کار داریم، این معمولا یک جسم غیر انعکاسی است که دور از منبع نور قرار گرفته یا زیر سایه جسمی دیگر است. همانند هایلایت، سایه‌ها را نیز می‌توان در مرحله ویرایش تصویر تغییر داد و شرط کیفیت بالاتر آن عکاسی با فرمت خام RAW است.

سایه ها در عکاسی

نقاط سوخته تاریک و روشن در عکس
نقاط بسیار تاریک و از بین رفته عکس با رنگ آبی و نقاط بسیار روشن سوخته عکس با رنگ قرمز نشان داده شده اند

7- کنتراست ( Contrast )

آخرین مورد از اصطلاحات نورپردازی مقدماتی مربوط به مبحث کنتراست است. کنتراست یا تضاد یک تصویر در واقع اختلاف میان هایلایت‌ها و سایه‌ها است. اگر فاصله بین این دو المان زیاد باشد، کنتراست بسیار زیاد خواهد بود و اگر فاصله‌ی بین این دو کم باشد، تصویری با کنتراست پایین خواهیم داشت. برای نمونه تصاویری که در یک روز ابری یا در شرایط جوی نامناسب ثبت می‌شوند کنتراست کمی داشته و در عوض عکس‌هایی که در طول یک روز آفتابی با نور شدید ثبت می‌شوند، کنتراست بسیار زیادی دارند.

مواردی که هنگام عکاسی باید در نظر داشته باشید

تا به اینجای مقاله با اصطلاحات نورپردازی مقدماتی به صورت کامل آشنا شدید. حالا چند مورد مهم دیگر در مبحث نورپردازی را برایتان خواهم گفت که نقش بسیار مهمی در درک بهتر این اصطلاحات دارند.

1- نور را ببینید – چگونه است؟

نمایشگاه هنر ایران: سعی کنید قبل از اینکه عکسی را ثبت کنید، به طور کامل نور را بررسی کرده و ببینید که چگونه است. به اطرافتان نگاهی بیاندازید، آیا تاریک است یا روشن؟ نور از کجا می‌تابد؟ آیا سایه و هایلایت وجود دارد؟ کنتراست چطور است؟
زمانی را صرف کنید که صحنه عکاسی خود را ارزیابی و از زوایای مختلف به آن نگاه کنید، نه فقط برای ترکیب‌بندی بلکه برای نور هم همین کار را باید با حوصله و دقیق انجام دهید. اگر در حال عکاسی از منظره‌ای با کنتراست بالا، یعنی با هایلایت‌های روشن و سایه‌های تاریک هستید، دیدن هر چیزی با چشم غیر مسلح بسیار دشوار است. پس سعی کنید از یک زاویه متفاوت، مثل زاویه منطبق با پس زمینه به آن نگاه کنید. به مناطق وسیعی که از نور و سایه تشکیل شده نگاه کنید و ببینید که آیا می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید یا خیر. گیاهان سبز و دیگر اشیا مات، اغلب نگاه بهتری نسبت به نور پس‌زمینه دارند.

2- نورپردازی را کنترل کنید – آیا نور موجود برای کار شما مناسب است؟

آیا می‌توانید از یک رفلکتور برای مسدود کردن نور ناخواسته یا برای اضافه کردن کمی نور استفاده کنید؟ بعضی مواقع زمان زیادی طول نمی‌کشد تا نور متوسط به نور خوب تبدیل شود. ساده‌ترین راه، انتخاب یک زمان متفاوت از روز نسبت به زمان قبلی است تا نور بهتری داشته باشید. صبح زود یا اواخر بعد از ظهر و غروب، به طور سنتی بهترین نور را دارد، اما بعضی وقت‌ها کم‌تر از یک ساعت از روز وجود دارد که نور ممکن است برای آنچه که نیاز دارید کامل و ایده‌آل باشد. برای مثال، نوری که از بین دو درخت یا دو ساختمان می‌تابد.

عناصر نورپردازی در عکاسی

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا آموزش نورپردازی مقدماتی در عکاسی را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

72 + = 75