نمایشگاه هنر ایران

اهمیت طراحی بسته بندی محصولات

نمایشگاه هنر ایران: اهمیت طراحی بسته بندی محصولات

به آخرین خرید خود فکر کنید. چه محصولی را با چه طراحی بسته بندی خریداری کردید و چه چیز باعث شد تا آن محصول را از آن برند خاص انتخاب کنید؟ آیا چیزی شما را برای خرید محصول مد نظرتان در همان لحظه ترغیب کرد یا از قبل به آن نیاز داشتید؟ حالا که دارید به این موضوع فکر می کنید، احتمالا تا الان متوجه شده‌اید که بی شک طراحی بسته بندی محصول در خرید شما بی تاثیر نبوده. البته درست است که شاید به آن شامپو نیاز داشتید و اینکه قبل از انتخاب خود سعی کردید از رایحه خوب آن مطمئن شوید. اما چرا ناخودآگاه اول به سراغ آن شامپوی جذاب می‌روید؟

پاسخ به قدری ساده‌ست که گاهی به آن اعتنا نمی‌شود. شما ناخودآگاه جذب آن محصول شده‌اید چون طراحی و ساختار آن حتی برای لحظه ای کوتاه به شما احساس خوب و خوشایدی داده است. شاید تا 100 سال پیش کسی بسته بندی را چیزی جز ابزار نگه داری و محافظت از کالا نمی‌دید اما امروزه هدف از پکیجینگ بسیار فراتر از آن است.

در نهایت یک طراحی جذاب و خلاق است که همیشه محصول را به فروش می‌رساند. اما هدف از طراحی بسته بندی یا همان پکیجینگ فقط گذاشتن لوگو در طرح و یا حتی ایجاد المان های مختلف برای آن نیست. بسته بندی شما چیزی است که جلب توجه می‌کند، پیامی را رسانده و حس و حال خاصی را به مخاطب القا می‌کند.

بسته بندی نوعی برندسازی است و متمایز کردن آن میان موجی از رقبا در قفسه فروشگاه کار آسانی نیست. استایل طراحی محصولتان، هویت بصری برند شماست و تلاش شما برای نشان دادن این هویت به بهترین شکل ممکن، در رشد برندتان نقش بسیار موثری خواهد داشت. برای همین این مقاله قصد دارد راهنما و آموزشی جامع جهت داشتن یک طراحی بسته بندی موفق در فروش باشد. اما قبل از هر چیز بگذارید با هم به تعریفی درست از این موضوع برسیم:

طراحی بسته بندی چیست؟
طراحی بسته بندی، جعبه، پکیجینگ و یا به انگلیسی (Packaging Design) ترکیبی هوشمند و هنری از شکل، ساختار، متریال، متون، تصاویر، رنگها و المان های دیگر یک بسته بندی بوده که علاوه بر محافظت از بسته بندی، هویت مشخصی را از برند به تصویر می‌کشد. بسته بندی تنها یک “جعبه زیبا” نیست بلکه یک ابزار بازاریابی است که می‌تواند مشتری های زیادی را به خود جذب کند و فروش محصول را به طرز شگفت انگیری بیشتر کند.

نمایشگاه هنر ایران: یک طراحی حرفه‌ای بسته بندی، جذابترین جنبه های محصول را به وضوح نمایش می دهد، کاربرد اصلی محصول را به رخ می‌کشد، روش استفاده از این کارایی را نشان داده و از همه مهم‌تر مخاطب را ترغیب به خرید می‌کند. برای همین طراحی بسته بندی کالا خواه ناخواه یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای انتخاب خرید مشتریان است. داشتن یک بسته بندی باکیفیت، ظریف و جذاب به طور مستقیم (و غیر مستقیم) باعث می‌شود تا مشتریان محصول شما را بدون تردید به دیگر محصولات موجود در قفسه فروشگاه ترجیح دهند.

چرا طراحی بسته بندی محصول تا این حد اهمیت دارد؟
می توان گفت که بسته بندی های مختلف، زندگی هر روز ما را احاطه کرده‌اند و برای همین ساخت و طراحی یک بسته بندی چشم نواز که با محصول سازگار باشد، تمایز خود را بخوبی نشان داده و فروش محصول را حتی تا چند برابر افزایش خواهد داد. اما چرا طراحی بسته بندی؟ چگونه است که بسته بندی به تنهایی تا این اندازه در فروش محصول اثرگذار است؟

اول از همه بیاید با کمی واقعیت رو به رو شویم:

محصول شما هرچند باکیفیت بدون بسته بندی درست، هیچ هویت و شناسه‌ای ندارد. چنین محصولی نه تنها حرفی از برند و اعتبار آن نمی‌زند بلکه حتی از معرفی درست محصول عاجز است. گذشته از این موضوع، یک بسته بندی نامناسب و بی کیفیت نمی‌تواند از محصول محافظت کرده و آن را تحت هر شرایطی سالم نگه دارد. نیازی به گفتن نیست که در این وضعیت اعتمادی توسط مخاطب صورت نگرفته و یقینا خبری هم از فروش نیست. با این وجود دیگر مهم نیست که کالای شما تا چه حد کاربردی و باکیفیت است. چون این محصول بدون یک بسته بندی شایسته برای خود، محکوم به شکست در فروش و فراموش شدن است.

نمایشگاه هنر ایران: به طور دقیق‌تر‌ در ادامه به 3 دلیل اصلی برای داشتن یک بسته بندی حرفه‌ ای میپردازیم:

1. محافظت از محصول شما
اگر یک چیز به قطع یقین شما را به مشتریانتان نزدیک‌تر نکند، آن مورد تجربه دریافت یک کالای آسیب دیده یا منقضی شده از شماست. در چنین سناریویی، خرید دوباره آنها از برند شما بسیار بعید است. فراموش نکنید که انتخاب جنس و ماده مناسب برای بسته بندی قوی‌ترین ابزار و بهترین شانس شما برای محافظت از محصول خواهد بود.

2. متمایز کردن شما از رقبا
امروزه چه در فضای آفلاین و چه آنلاین فروش کالاهایی با بسته بندی های مشابه و یا حتی یکسان به طرز قابل توجهی بخصوص در محصولات صادراتی اشباع شده است. در چنین فضایی تنها یک هویت برند به یاد ماندنی است که مشتریان را به سرعت به محصولات شما جذب می‌کند. بسته بندی شما اولین و مهم‌ترین نقش را در بازاریابی محصول شما بازی می‌کند. این بدین معناست که بدون یک طراحی چشمگیر و جذاب در بسته بندی محصول، شما به راحتی از یاد و خاطر مخاطب خود می‌روید.

3. ایجاد یک تجربه به یادماندنی برای مشتری
بسته بندی اولین تماس مشتری با محصول و همچنین اولین برداشت او از آن است و اگر این برداشت به خوبی پیش برود، ذهنیت شروع یک تجربه لذت بخش در مخاطب قوت می‌گیرد. حتی اگر خریدار هنگام خرید به بسته بندی توجه کافی نداشته باشد. او احتمالا قبل، هنگام و حتی پس از مصرف محصول به بسته بندی آن بازگشته و به شما فرصتی دوباره برای معرفی بهتر و القای یک تجربه خوب خرید می‌دهد.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا اهمیت طراحی بسته بندی محصولات را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

34 + = 35