نمایشگاه هنر ایران

بررسی و معرفی علائم لنزهای تامرون

نمایشگاه هنر ایران: بررسی و معرفی علائم لنزهای تامرون

در این مقاله قصد دارم در مورد علائم لنزهای تامرون برایتان بگویم تا در هنگام انتخاب و خرید آنها، آگاهی بیشتری در مورد هر نوع لنز داشته باشید.

آیا تا به حال به علائمی که کمپانی‌های تولید لنز دوربین، روی لنزهایشان قرار می‌دهند یا در اسم آنها می‌گنجانند توجه کرده‌اید؟ اصلا می‌دانید هر کدام یک از این علامت‌ها چه مفهوم و معنی دارند و به چه جهت جزو اسم لنز قرار گرفته‌اند؟ واقعا این اعداد و حروف چه مفهومی می‌توانند داشته باشند؟

روی هر لنزی یک سری علامت‌ها و اعداد نوشته شده که هر کدام مربوط به یک ویژگی یا یک قابلیت مشخص هستند. دانستن مفهوم این موارد می‌تواند راهی خوب برای تشخیص کاربردها و امکانات هر لنز در سریع‌ترین زمان ممکن باشد. به این صورت می‌توانید زودتر تصمیم بگیرید که کدام لنز را تهیه کنید یا خیر.

 

این اعداد و نمادها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند :

  • نمایه‌هایی که مخصوص یک برند خاص بوده و برندهای دیگر از آنها استفاده نمی‌کنند.
  • نمایه‌هایی که در نامگذاری تمامی لنزها از تمامی برندها مشترک هستند.

در این مقاله قصد دارم شما را با علائم لنزهای تامرون آشنا کنم تا مفهوم هر یک را فهمیده و از آنها در خرید لنز مناسب برای دوربین عکاسی تان استفاده کنید. پس همراه من باشید.

کمپانی تامرون

معرفی کمپانی تامرون

نمایشگاه هنر ایران: تامرون یکی از با سابقه‌ترین و معتبرترین کمپانی‌های تولید کننده لنز در جهان به شمار می‌رود. این شرکت در سال 1950 به دست شخصی به نام تاکه‌یوکی آرای و در شهر سایتاما ژاپن تاسیس شده و بیش از نیم قرن است که به طراحی المان‌های اپتیکی مشغول بوده و در این راه تجربه بسیار زیادی کسب کرده که باعث شده تامرون به جایگاه کنونی‌اش برسد.

در فواصل دهه 80 تا 90 میلادی با ایجاد یک نوآوری خلاقانه در زمینه‌ی تولید لنزها و اتصال‌های Adaptall که شباهت زیادی به لنزهای سینمایی امروزی نظیر Zeiss و Red دارد، توانست سهم خود را از فروش در بازارهای جهانی افزایش دهد.

در حال حاضر بیش 12% از سهام این شرکت متعلق به کمپانی ژاپنی سونی است و این مسئله باعث شده روز به روز بر تعداد تولید لنزهای این شرکت با مانت دوربین‌های سونی، افزوده شوند.

برخی از لنز‌های تولید شده توسط این کمپانی مثل لنز تامرون Tamron SP 85 mm f/1.8 Di VC USD و لنز Tamron SP 35 mm F1.8 Di VC USD از برترین لنز‌ها در نوع خود هستند و وضوح خارق‌العاده‌ای را در ثبت تصاویر ارائه می‌دهند.

لنزهای تامرون

جالب اینجاست که این کمپانی لنز‌هایی را برای دوربین‌های شرکت‌های کانن و نیکون طراحی کرده است که عملکرد و کیفیت بهتری از لنز‌های تولید شده توسط خود این دو شرکت دارند. این لنزها در سالهای گذشته به شدت محبوب شده و فروش خوبی را تجربه کرده‌اند.

لنزهای تامرون با پیشرفت چشمگیری که در زمینه کیفیت داشته‌اند و همچنین وجود پارامترهایی مانند قیمت مناسب و تنوع بسیار، باعث ایجاد رقابتی فشرده در بازار فروش لنزهای دوربین‌های عکاسی شده‌اند.

 

تامرون نیز همانند هر کمپانی دیگری، برای نام گذاری محصولات خود از علائم اختصاری مخصوصی استفاده می‌کند که هر کدام بر ویژگی یا قابلیت خاصی دلالت دارند.

لنزهای تامرون

دسته بندی لنزهای تامرون

نمایشگاه هنر ایران: به طور کلی لنزهای تامرون به دو دسته تقسیم می‌شوند :

دسته اول لنزهایی با فاصله کانونی ثابت هستند که به آنها لنزهای پرایم هم گفته می‌شود. این لنزها زاویه دیدی ثابت داشته و امکان زوم کردن را به عکاس نمی‌دهند. به همین علت معمولا تنوع آنها بسیار زیاد است. چرا که برای هر فاصله کانونی باید یک لنز مجزا تولید شود.

اما با این حال از آنها تنها برای شرایطی خاص می‌توان استفاده کرد. برای مثال لنزهای 50 یا 35 میلی‌متری برای عکاسی خیابانی عالی هستند، و همچنین لنزهای 85 یا 90 میلی‌متری برای عکاسی پرتره به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌روند.

این نوع لنزها معمولا دیافراگم بازتری را به کاربر می‌دهند که در لنزهای زوم نمی‌توان آنها را دید. برای مثال f/1.4 یا f/1.2 که تنها مختص به لنزهای پرایم هستند. اما همین باعث شده که بتوانید با آنها عکس‌های متفاوت و خلاقانه‌ای بگیرید و بوکه‌هایی جذاب‌تر داشته باشید. به همین دلیل عکاسان پرتره بیشتر از لنزهای پرایم استفاده می‌کنند.

لنزهای تامرون

دسته دوم لنزهایی با فاصله کانونی متغیر هستند که به آنها لنزهای زوم هم گفته می‌شود. در واقع این لنزها به کاربر این اجازه را می‌دهند که بدون افت کیفیت و به صورت اپتیکال، روی سوژه خود زوم کنند. این لنزها بیشتر برای عکاسی مطبوعاتی یا ورزشی و همچنین عکاسی طبیعت و حیات وحش کاربرد دارد.

اما در مورد لنزهای ماکرو نیاز است که توضیحاتی را بدهم. این لنزها در هر دو حالت زوم یا پرایم تولید می‌شوند و اساسا کار آنها عکاسی از سوژه‌های بسیار کوچک و از فاصله بسیار نزدیک است. در این لنزها از عدسی‌هایی فوق‌العاده با کیفیت و با دقت تولید بسیار بالا استفاده می‌شود، به همین دلیل بسیار گران هستند.

 

اما یک نکته که بهتر است در مورد لنزهای ماکرو بدانید، نسبت‌های آنهاست. در این لنزها از یک عدد یا یک نسبت برای مقایسه میزان بزرگنمایی استفاده می‌کنند. برای مثال 1:1 یعنی سوژه دقیقا هم اندازه با آن چیزی که در واقعیت وجود دارد، در عکس هم ثبت شده است. نسبت 1:2 به معنی نصف و 1:3 یعنی یک سوم حالت واقعی سوژه در عکس ثبت خواهند شد.

لنزهای تامرون

معرفی علائم لنزهای تامرون

روی هر لنز اعداد یا حروفی وجود دارند که به توانایی‌ها، امکانات و قابلیت‌های آن لنز اشاره می‌کنند. البته ممکن است این حرف یا عدد، بخشی از نام لنز هم باشد. این اعداد و ارقام بسته به اینکه لنز توسط چه شرکتی تولید شده متفاوت است و هر برند علائم و نشانه‌های اختصاری خود را دارد.

برای مثال قابلیت فوکوس سریع و بی صدا در لنزهای کانن با علامت USM و در لنزهای سیگما با علامت HSM نمایش داده می‌شود، در حالی که در لنزهای تامرون برای نمایش این قابلیت از USD استفاده می‌شود.

البته همانطور که گفتم بعضی از نشانه‌ها در لنزهای برندهای مختلف یکسان است. برای مثال عدد فاصله کانونی، عدد دیافراگم، اندازه دهانه قطر لنز و نسبت تصویر به سنسور، علامت‌هایی هستند که در تمام لنزها از تمامی برندها به صورت یکسان بیان می‌شود.

در این بخش از مقاله ” آشنایی با علائم لنزهای تامرون “ به معرفی تمام این علامت‌ها یا نشانه‌های اختصاری خواهم پرداخت. پس همچنان همراه من باشید.

علائم لنزهای تامرون

( VC ( Vibration Compensation

نمایشگاه هنر ایران: VC خلاصه شده عبارت Vibration Compensation است. VC در واقع مکانیسم کاهش اثرات لرزش لنز هنگام عکاسی است که به صورت انحصاری توسط کمپانی تامرون طراحی شده است. لنزهایی که این قابلیت را داشته باشند، بهترین گزینه برای عکاسی بر روی دست محسوب می‌شوند، چرا که تار شدن عکس ناشی از لرزش‌های دست را هنگام عکاسی به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

این ویژگی در لنزهای تله و سوپرتله بسیار حائز اهمیت است چرا که کوچک‌ترین لرزش دوربین می‌تواند تأثیرات اغراق‌شده‌ای بر روی تصویر بگذارد.

 

( Di ( Digitally Integrated

لنز‌های Di یا Digitally Integrated، به طور اختصاصی برای ثبت عکس بر روی سنسور‌های 24 در 36 میلی‌متر طراحی شده‌اند. این ابعاد سنسور در واقع مربوط به دوربین‌های فول فریم DSLR می‌شود. همچنین می‌توان این لنزها را بر روی دوربین‌هایی با سنسور APS – C که کوچک‌تر از فول فریم است نیز نصب کرد، اما زاویه دید در این حالت کمی بسته‌تر خواهد شد.

به عنوان مثال لنز 50 میلیمتری Di بر روی دوربین‌های کراپ سنسور یا APS – C، زاویه‌ی دیدی معادل یک لنز 85 میلی‌متری را به وجود خواهد آورد.

علائم لنزهای تامرون

Di II

یکی دیگر از علائم لنزهای تامرون Di II است که به صورت اختصاصی برای دوربین‌های کراپ سنسور با قطع APS – C ساخته شده و مناسب دوربین‌های فول فریم نیستند.

Di III

این دسته از لنزهای تامرون که با علامت Di III مشخص می‌شوند، صرفا برای دوربین‌های بدون آینه طراحی شده‌اند و قابلیت اتصال به دوربین‌های DSLR را ندارند.

علائم لنزهای تامرون

( USD ( Ultra Silent Drive

USD مخفف عبارت Ultra Silent Drive می‌باشد. اگر بر روی هر کدام یک از لنزهای تامرون این علامت را دیدید، به این معناست که آن لنز از یک موتور فراصوتی جهت فوکوس خودکار برخوردار شده است. به لطف این تکنولوژی، فوکوس بسیار سریع و کاملا بی‌صدا انجام می‌گیرد. می‌توان گفت لنزهای این دسته مناسب‌ترین نوع لنزها برای فیلم برداری هستند.

در عکاسی ورزشی و یا هر ژانر دیگری که سوژه در حال حرکت است برخورداری از یک لنز USD می‌تواند کار را بسیار راحت کند چرا که لنزهای USD تامرون با توجه به طراحی منحصر به فردی که دارند، بیسار دقیق، سریع و بی‌صدا بر روی سوژه فوکوس می‌کنند.

 

( SP ( Super Performance

لنزهای دسته SP به لنزهایی از تامرون گفته می‌شود که در یک زمینه به خصوص عملکردی بسیار خوب و فوق‌العاده داشته و از سایر لنزهای این کمپانی بالاتر هستند. SP در واقع نشان درجه یک تامرون به حساب آمده و بسته به موارد زیر می‌تواند به هر لنزی تعلق بگیرد :

  • وضوح و کنتراست فوق‌العاده‌ای که لنز به علت طراحی اپتیکی به خصوصی که دارد، ارائه می‌دهد؛
  • عملکرد بسیار بالا در زمینه ماکرو در مقایسه با لنز‌های مشابه؛
  • محدوده زوم بسیار بالا در مقایسه با لنز‌های مشابه؛
  • حداکثر بازشدگی دیافراگم بالا در مقایسه با لنز‌های مشابه.
علائم لنزهای تامرون

( IF ( Internal Focus

نمایشگاه هنر ایران: IF یا Internal Focus به این معناست که فوکوس در لنز با جابه‌جایی المان‌های داخلی اتفاق می‌افتد و هنگام فوکوس کردن بر روی سوژه، المان جلویی لنز جابه‌جا نمی‌شود. در نتیجه سایز لنز ثابت مانده و افزایش پیدا نمی‌کند و این بسیار عالی است!

همچنین به لطف این ویژگی، فوکوس به سرعت انجام می‌گیرد و در عکاسی ماکرو و کلوزآپ می‌توان راحت‌تر بر روی سوژه فوکوس کرد.

( XR ( Extra Refractive Index

Extra Refractive Index یا XR مشخصا به طراحی منحصر به فرد اپتیکی برخی از لنز‌های تامرون اشاره دارد. در این شیوه طراحی متفاوت، برای اینکه از شکست نور در لنز جلوگیری شود، از المان‌های به خصوصی استفاده شده که البته علاوه بر دقت و کیفیت بسیار بالا، قیمت نسبتا بالاتری نیز دارند.

به لطف این طراحی طول و ابعاد لنز‌های واید پرایم و واید زوم XR تامرون نسبت به لنز‌های هم رده بسیار جمع و‌ جورتر شده و وزن آن‌ها نیز بسیار کم‌تر است.

علائم لنزهای تامرون

( LD ( Low Despresion

یکی دیگر از علائم لنزهای تامرون LD یا Low Despresion است. LD از معدود علائمی است که در بین اغلب کمپانی‌های تولید لنز، چه عکاسی و چه سینمایی، به صورت مشترک استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که لنز دوربین نیز همانند هر جسم شیشه‌ای دیگری، وقتی نور را از داخل خود عبور می‌دهد به هفت رنگ متفاوت تجزیه می‌کند. هنر طراحی لنز تامرون در اینجاست که این پراکندگی نور را توانسته به حداقل برساند.

 

تامرون معمولا با به‌کارگیری از دو المان LD در چینش اپتیکی لنز، افتراق یا پراکندگی رنگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

( ZL ( Zoom Lock

Zoom Lock یا ZL یکی دیگر از علائم لنزهای تامرون است که به مواردی تعلق می‌گیرد که بتوان زوم آنها را در فواصل کانونی مختلف قفل کرد و ثابت نگه داشت تا از تغییر احتمالی فاصله کانونی جلوگیری شود. این مورد صرفا مختص لنزهای زوم تامرون است.

لنزهای تامرون

جمع بندی

نمایشگاه هنر ایران: دانستن علامت‌های اختصاری لنزهای هر برندی به شما کمک می‌کند تا در هنگام انتخاب و خرید، بهترین گزینه متناسب با نیازهایتان را پیدا کرده و تهیه کنید. در مورد لنزهای تامرون اما به دلیل تنوع بسیار زیاد، قطعا انتخاب یکی از آنها بسیار مشکل خواهد بود.

سعی کنید ابتدا نیازهایتان را از یک لنز بررسی کنید و متناسب با آن به دنبال لنزی باشید که مشخصات مورد نظر شما را داشته باشد. این علائم لنزهای تامرون به شما کمک خواهند کرد که هر مورد را سریع‌تر بررسی کنید.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا بررسی و معرفی علائم لنزهای تامرون را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 24 = 26