نمایشگاه هنر ایران

بهترین نمایشنامه های جهان “شاه لیر” بخش اول

نمایشگاه هنر ایران: بهترین نمایشنامه های جهان “شاه لیر” بخش اول

شاید بدانید که ادبیات نمایشی یا نمایشنامه نویسی در تاریخ دارای یک وقفه ی هزارساله است. این وقفه ی هزارساله “قرون وسطی” بوده است. در این دوران تئاتر به شکل قبل اجرا نمیشد و طبیعتا متنی هم به آن شیوه برای آن نوشته نشده است. در این دوران تنها آثاری که مورد قبول کلیسا بود به صحنه می رفتند.
اما رنسانس و نوزایی که در قرن شانزدهم ظهور کرد و قدرت کلیسا کمتر شد، نمایشنامه نویسی نیز دوباره به جریان افتاد. نمایشنامه نویسی این دوره به شدت تحت تاثیر دوران یونان و روم باستان بود. این عصر را در ادبیات نمایشی نئوکلاسیزم می نامند.

در این دوره بزرگترین نمایشنامه نویسان اروپا پا به عرصه گذاشتند که قطعا مشهورترین آن ها ویلیام شکسپیر است. اما نمایشنامه نویس های مهم دیگری در این دوران زیسته اند که می توان در میان آن ها به مولیر، بن جانسون، پترارک، کریستوفر مارلو اشاره کرد.

شاه لیر نمایشنامه ای از ویلیام شکسپیر:

همانطور که گفته شد، مشهورترین نمایشنامه نویس دوران رنسانس و یا حتی همه ی دوران ها، ویلیام شکسپیر است. جالب اینجاست که برخی نمایشنامه های شکسپیر مانند هملت یا رومئو ژولیت از خود نویسنده هم مشهورتر هستند. اما در اینجا شاه لیر را انتخاب کردیم که یکی از مهم ترین و تراژدی ترین آثار شکسپیر است.
شاه لیر داستان زندگی پدری است که پادشاه است و تصمیم دارد که از سلطنت کناره گیری کند. او سه دختر دارد. دو دختر او در حق پدرشان بدی بسیاری می کنند و تنها دختر کوچکش کوردلیا است که با او می ماند. ماجرای خیانت این دختران به پدرشان توانسته تراژی مهمی را در تاریخ ادبیات نمایشی ثبت کند.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا بهترین نمایشنامه های جهان “شاه لیر” بخش اول را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

41 + = 44