تهیه ى الگوهاى اساس

نکات آموزشی

۹ آبان ۱۴۰۱ 107 بازدید
نمایشگاه هنر ایران

تهیه ى الگوهاى اساس

نمایشگاه هنر ایران: تهیه ى الگوهاى اساس

در بررسی یک لباس، عوامل متعددی چون طرح، الگــو و دوخــت را درنظــر میگیرند. بــه تعبیر دیگر، میتــوان گفت این ســه مکمل یکدیگرنــد و ضعف هریک از آنها موجب افت کیفیت لباس خواهد شد. همچنیــن، بــرای شــناخت هریــک ازآنهــا
شــاخص هایی وجود دارد. در این واحــد کار، روش اندازه گیری و ترســیم الگوی دامن و بالاتنه و آستین ارائه میشود.

الگوى دامن
روش اندازه گیری دامن:
براى ِ رســم الگــوی دامن بــه اندازه هــای زیر نیاز دارید:
1- دور کمر 2- دورباسن
3- بلندی باسن 4- قددامن

چند راهنمایی براى اندازه گیری:
1- انــدازه ى هر قســمت را که میگیرید ســریعاً یادداشت کنید.
2- در اندازه گیری از متر سالم استفاده کنید.
3- ابتدا اندازه های عرضی، سپس اندازه های طولی را بگیرید.
4- یکی از راه هــای مهارت آمــوزی تمرین زیاد اســت. با تمرین اندازه گیری روی اندام های مختلف، روش ِ صحیح اندازه گیری را فرا گیرید.

5- بــرای اندازه گیــری، لباس نــازک (زیرپوش) بپوشــید، ســپس با توجه به مراحل زیــر، اندازه گیری کنید.

الف) اندازه های عرضی
1- دورکمر: نوارى باریک را به دور کمر گره بزنید، به طوریکه دقیقاً درگودی کمر قرارگیرد.ســپس با متر دورکمر را اندازه بگیرید و آنرا یادداشت کنید.
2- دورباسن: دوربرجسته ترین قسمت باسن را درنظر بگیرید و متررا بــه طورمعمولى دورباســن قراردهید و اندازه را یادداشت کنید. چنانچه دارای شکمى برجســته هستید، بهتراست خطکــش را موازی با بدن به شــکلی قــرار دهید که ســرخطکش روی برجســتگی شــکم و انتهای آن به ســمت زمین به صورت عمودى قرار گیرد. ســپس متر را از پشــت دور برجسته ترین قســمت باسن ودر جلو روی برجستگی شکم قراردهید اندازه گیری کنید.

ب) اندازه های طولی
1- بلندی باســن: فاصله ى کمر تا باســن را اندازه بگیرید.
2- قددامن: از کمر به اندازه ى دلخواه قددامن را اندازه بگیرید.
این روش اندازه گیــری را روی اندام های مختلف، زیر نظر هنرآموز خود چندین بار تکرار کنید تا روش صحیح اندازه گیری را بیاموزید.سپس اندازه های دقیق خود را بگیرید. طبق استاندارد جهانى از سایز 34تا 40به هر سایز4 ســانتى مترو از اندازه ی 40به بالا به هر ســایز 5سانتى متر به دور باسن اضافه مى شود. در جدول زیر اندازه های اســتاندارد جهت مقایسه و انتخاب سایز قید گردیده است.اندازه هاى خود را با جدول اندازه هاى استاندارد مقایسه و مورد دلخواه را انتخاب کنید. ضمناً شما میتوانید اندازه های خود را دقیق بگیرید. سپس طبق اندازه های گرفته شده الگو را رسم کنید.

روش ترسیم الگوی اولیّه ى دامن
الف) اندازه های لازم براى ساخت الگوی دامن
مثال: سایز 38
دورکمر: 70سانتی متر
دورباسن: 94سانتی متر
بلندی باسن: 20/6سانتی متر
قد دامن: بستگی به مد روز دارد. 60سانتی متر

ب) رسم کادر الگو
1- در سمت چپ کاغذ تقریباً 5 سانتی متر از لبه ى کاغذ نقطه ای انتخاب کنید و آن را نقطه ى 1 بنامید.
2- از نقطه ى 1یک خــط افقی به اندازه ى ِ نصف دور باسن + 1/5ســانتیمتر امتداد دهید تا نقطه ى 2به دست آید.

4- از نقطــه ى 1و 2بــه انــدازه ی بلنــدی باســن پاییــن بیایید و نقطــه ى 5و 6بنامید و نقطــه ى 5را به 6وصــل کنیــد. خط 5-6خط باســن اســت. در این مرحلــه، کادر اصلی دامن براى ســاخت الگوی جلو و پشــت آمــاده اســت. ایــنکادر نصف ِ تمــام الگو است.

توجه!
1- خــط 2-4خــط مرکزی وســط پشــت دامن است،که با علامت 1C.Bنشان داده میشود.
2- خط1-3خط مرکزی وسط جلو دامن است،که با علامت C.F2 نشان داده میشود.
3- خط 3-4خط لبه ى دامن است.
4- خط 1-2خط کمر است.
5- خط 5-6خط باسن بزرگ است.

5- فاصلــه ى 5-6را نصف کنید و نقطه ى 7بنامید و نقطــه ى 7را به بــالا وپایین ادامه دهید تا خط 1-2و 3-4را در نقاط 8و 9قطع کند.
6- از نقطه ى 8به اندازه ى 1ســانتی متر بالا بروید تا نقطه ى 10به دست آید.
7- دورکمر را به اضافه ى1سانتیمتر نصف کنید و از نقطه ى1 روی خط 1-2ا ندازه بزنید.باقیمانده ى اندازه ى روی کمر مجموع پنس کمرخواهدبود.
8- دو عدد پنس در قسمت پشت الگو و یک عدد پنس در قسمت جلوی الگو رسم کنید.
9- اندازه ى اضاف ی به دســت آمــده را نصف کنید. عدد به دســت آمده پنس پهلوها خواهد بود. نصف این اندازه به اضافه ى 0/5پنس پهلو ی قســمت جلو و منهای 0/5پنس پهلو یپشت است.اندازه های به دست آمده را از نقطه ى 8داخل شــوید تا نقاط 11و 12به دست آید. نقطه ى 11و 12راباخط کش مخصوص (پیســتوله) به نقطهى 7وصل کنید.
10- فاصله ى 2-11را به ســه قســمت تقسیم کنید و نقــاط 14و 15بنامید و در نقطــه ى 15از هر طرف 1/5سانتیمتر و در نقطه ی 14از هر طرف 1سانتیمتر خارج کنید. پنس نقطه ى 15را به طول 14سانتیمتر و پنس نقطه ى 14را به طول 12سانتیمتر رسم کنید.
11- نقطه ى 12تا 1را ســه قسمت کنید، یک سوم آن را از نقطــه ى 12داخل شــده، نقطــه ى 16بنامیـد. ازهــر طرف آن 1ســانتیمتر خارج کنیــد و به بلندی 8ســانتیمتر یک پنس در قســمت جلوی دامن رســم کنید. پنس دامن را ببندید و هلال کمر را رســم کنید. قبل از بــرش الگواطلاعات مربوط بــه آن راروی الگو یادداشت کنید. یکــی از مهمتریــن علایــم در الگــو رســم خط راستاســت، زیرا الگو برمبنای خط راســتا روی راه پارچه قرار میگیرد و بعد برش زده میشــود. چنانچه
الگــو کج یا اریب روی پارچــه قرار گیرد و برش زده شود، کارغیرقابل استفاده خواهد شد.

ج) نحوه ی رسم خط راستا: ←
بــه موازات خط مرکزی جلو و پشــت، به فاصله ی حدوداً 10ســانتیمتر از وســط خط جلو و پشت یک خط به طول حدوداً 30سانتی متر رسم کنید.

د) رسم نقاط موازنه:
در بعضی از قســمت های خطوط اصلی دورتادور الگو برای تطبیق و وصل دو قســمت الگو به یکدیگر علامت هایی گذاشــته میشــود؛ برای مثال در قسمت خــط پهلو، یک علامــت روی خط باســن و دیگری حدوداً 20الی 30ســانتی متر، پایینتر از خط باســن، علامت موازنه گذاشته میشود. حال اطراف الگوی دامن را بچینید.

اساس بالاتنه
روش اندازه گیری بالاتنه
مهمتریــن مرحله در برش و دوخــت هرنوع لباس اندازه گیری آن اســت که باید ســعی شــود با حوصله و دقــت انجام گیرد. قبل از شــروع بــه کار، لباس زیر مناسب به تن کنید. زیرا استفاده از یک لباس زیر یک ســره (زیرپوش) کار اندازه گیری را آســان میکند و اندازه های به دست آمده نیز دقیق خواهد بود. قبــل از اندازه گیری، نوار باریکی را دور کمر قرار دهیــد و کمــی آن را جا به جا کنید تا نوار در قســمت گودی کمر قرار گیرد. سپس آن رابه دورکمر ببندید. این عمل باعث میشــودکه اندازه هــای طولی بدن به طور دقیق روی خط کمر انجام گیرد.
1- دورســینه: متر را دوربرجسته ترین قسمت سینه قــرار دهید و اندازه گیری کنید. متر هنگام اندازه گیری دور ســینه، باید طوری قرار گیرد که یک خط افقی و موازی با خط کمر ایجاد کند، توجه کنید اندازه ى دور سینه مشخص کننده ى سایز اندام نیز هست.
2- دورکمــر: متر را دورکمر بــه طور معمولی نه محکم و نه ُشل قرار دهید واندازه گیری کنید.
3- دور باســن: برجسته ترین قســمت باسن را، که تقریباً بین 18-23سانتیمتر از خط کمر پایین تر است، اندازه گیری کنید.
4- قد بالاتنه ى جلو: متر را در محل تقاطع گردن و شانه قرار دهید و تا خط کمر اندازه بگیرید.
5- بلندی ســینه:متررادرمحل تقاطع گردن و شانه قرار دهید و تا برجستگی سینه سرسینه اندازه بگیرید و اندازه ى به دســت آمده را به اضافه ى یک سانتیمتر یادداشت کنید.
6- فاصله ى ســینه: فاصله ى دو برجستگی سینه را اندازه بگیرید.
7- کارور جلو: در قسمت جلو حدود 7سانتیمتر پایینتر از گودی گردن، فاصله ى دو حلقه ى آستین از یکدیگر محل اتصال دست به بدن را اندازه بگیرید.
8- شــانه: ســر متر را در محل اتصال گردن به اندام شانه قرار دهید و تا استخوان سرشانه اندازه بگیرید.
9- قد پشــت بالاتنه: متر را پشت گردن، روی اولین مهره ى ستون فقرات، قراردهید و تا کمراندازه بگیرید.
10- کارور پشــت: حــدود 15ســانتیمتر پایین تر از اســتخوان گردن مرکز پشــت، از حلقه ى آستین به حلقه ی آستین دیگر را اندازه بگیرد و یادداشت کنید.
11– دورگردن: متر را دورتا دور طوق گردن قرار دهید و اندازه بگیرید.
12– قدآســتین: دســت را کمی خمیده نگه دارید و از اســتخوان سرشانه تاآرنج، ســپس تا مچ دست را اندازه بگیرید.
13- دوربازو:برجســته ترین قســمت بــازو را اندازه بگیرید.
14- دورمــچ: دورمــچ را به طور معمولــی اندازه بگیرید و به اضافه ى 2سانتیمتر یادداشت کنید.
15- قددامن:از کمر تا بلندی دلخواه خودرا براى قددامن اندازه بگیرید.
16- بلندی باسن: از خط کمر تا خط باسن را اندازه بگیرید.

اندازه های خــود را با اندازه هــای مربوط به الگوی آماده مقایسه کنید. اندازه های بالا نمونه اى از اندازه هاى استاندارد یا سایزبندى است.

روش ترسیم الگوی بالاتنه ى جلو
1- مســتطیلی به طول قد بالاتنه ى جلو و به عرض یک چهارم دورسینه به اضافه 1یا2 سانتیمتر رسم کنید. و با شماره ى 4،3،2،1گوشه های آن رامشخص کنید.
2- خــط 1-2خط مرکزی جلــو و خط 1-3خط گردن و خط 2-4خط کمر است.
3- از نقطه ى ،1به اندازه ى یک ششــم دورگردن به اضافه ى 0/5ســانتیمتر، روی خط 1-3داخل بیایید و نقطه ى 5بنامید.
4- از نقطه ى ،1به اندازه ى یک ششــم دورگردن به اضافه ى 1/5سانتیمتر، روی خط 1-2پایین بیایید و نقطه ى 6بنامید.
5- نقطــه ى 5را بــه نقطه ى 6به صــورت هلال به یکدیگــر وصل کنید تا هلال حلقه ى گردن به دســت آید.
6- از نقطــه ى 3بــه اندازه ى 5/5ســانتیمتر پایین بیاییــد و یــک خط به طــول تقریبی 10ســانتیمتر به موازات خــط 1-3رســم کنید. توجه: انــدازهى 5/5 سانتیمتر ثابت است.
7- ازنقطه ى 5اندازه ى سرشــانه را رســم کنید، به طوری که خط تقریبی رســم شــده، 10سانتیمتری را قطع کند.محل تقاطع را نقطه 7بنامید.
8- از نقطــه ی ،2بــه اندازه ى یــک دوم فاصله ى ســینه، روی خط 2-4داخل بیاییــد و نقطه ى 8بنامید. خطــی به موازات خط 1-2از نقطه ى 8رســم کنید و خط 8-9بنامید.
9- از نقطه ى 5به اندازه ى بلندی سینه را روی خط 8-9علامت بزنید ونقطه ى 10بنامید.

10- از نقطــه ى ، 8بــه انــدازه ى یک ســانتیمتر به ســمت نقطــه ى 2داخل شــوید.نقطــه ی 11و ازنقطه ی 8به اندازه ی 2ســانتیمتر به ســمت نقطه ى 4 داخل شــوید نقطه ى ،12ســپس نقاط 11و 12را به نقطه ى 10وصل کنید. پنس زیرسینه به دست میآید.
11- از نقطــه ى 5به اندازه ى نصف سرشــانه روی خط شانه داخل شوید و نقطه ى 13بنامید و به اندازه ى یک دهم نصف دور سینه از نقطه ى 13روی خط شانه داخل شــوید تا نقطه ى 14به دســت آیــد. نقاط 13و 14را بــه نقطه ى 10وصل کنید. پنس سرشــانه رســم میشود.
12- از نقطه ى 7به اندازه ى بلندی حلقه ی آســتین پاییــن بیایید و نقطه ى 15بنامیــد و این نقطه را به خط 3-4به صورت عمود رســم کنید و نقطه ى 16بنامید. ســپس فاصله ى 7-15بلندی حلقه آســتین را نصف کنیــد و نقطــه ى 17بنامیــد و ازنقطــه ى 17خطی به موازات خط1-3رســم کنید. خط 17-18خط کارور جلوست.
13- پنس سرشــانه را ببندید و خط شانه را دوباره رســم کنیــد. نقطــه ى 5-7خط جدیدشــانه اســت.
14- پنس سرشانه، همانطور که بسته است، نصف کارور جلو را اندازه بزنید. نقطه ى 17به دست می آید. خط کارور جدید را رسم کنید.

15- براى رســم هلال حلقه ی آستین، نقطهى َ 7را ابتدا به َ 17و ســپس به نقطه ی 16 وصل کنید.
16– از نقطه ى 4به اندازه ى 2ســانتیمتر روی خط کمر داخل شوید و آن را نقطه ى 19بنامید. نقطه ی16 را بــه 19وصــل کنید، خط پهلــو به دســت می آید.علایم مخصوص روی الگو را رسم کنید. علامت C.Fعلامت اختصاری خط مرکزی جلوی بالاتنه است.

روش ترسیم الگوی بالاتنه ى پشت
1- مســتطیلی به طول قدبالاتنه ى پشت به اضافه ى 2سانتیمتر وبه عرض یک چهارم دورسینه به اضافه ى 1ســانتیمتر رســم کنیــد و بــا شــماره های 4،3،2،1 گوشه های آن را مشخص کنید. و آن را نقطــه ى 13 بنامیــد و از نقطه ى 13 به اندازه ى 15 سانتیمتربالابروید و آن را نقطه ى14بنامید.

2- خط 1-2خط مرکزی پشت و 1-3خط گردن و 2-4خط کمر است.
3- به اندازه ی یک ششــم دورگــردن، به اضافه ى ./5سانتیمتر، از نقطه ى 1روی خط 1-3داخل شوید و آن را نقطه ى 5بنامید.
4- از نقطه ى 1به اندازه ى 2ســانتیمتر روی خط 1-2پاییــن بیایید و آن را نقطــه ى 6بنامید. نقطه ى 6 را بــه نقطه ى 5به صورت هلال وصــل کنید، حلقه ى گردن پشت به دست آید.
5- از نقطــه ى 3بــه اندازه ى 4/5ســانتیمتر پایین بیاییــد و خطی به مــوازات خط 1-3به طــول تقریبی 10ســانتیمتر رسم کنید توجه: اندازه ى 4/5سانتیمتر ثابت است.
6- از نقطه ى 5اندازه ى سرشــانه را رسم کنید، به طوری که خط تقریبی رســم شــده 10سانتیمتری را قطع کندو آن را نقطه ى 7بنامید.
7- از نقطه ى 7به اندازهى بلندی حلقهی آســتین پاییــن بیاییــد و آن را نقطه ى 8بنامیــد و نقطه ى 8را به خــط 3-4به صورت عمود رســم کنید و نقطه ى 9 بنامید.
8- فاصلــه ى 7-8را نصف کنیــد و نقطه ى 10و خط کارور پشت 10-11را رسم کنید.
9- روی خط 10-11کارور پشــت را اندازه بزنید تا نقطه ى 12به دست آید.
10- روی خط کمر، از نقطه ى 2به اندازه ى نصف فاصله ى ســینه به اضافه ى 0/5ســانتیمتر داخل شوید

11- از هــر طــرف نقطــه ى 13بــه انــدازه ى 1/5 سانتیمتر خارج شوید و آن را نقطه ى 15و16بنامید و پنس کمر پشت را رسم کنید.
12- نصف شــانه را از نقطه ى5روی خط5-7داخل کنید و آن را نقطه ى 17بنامید. ازنقطه ى 17به اندازه ى8 الی10سانتیمتر پایین بیاید و آن را نقطه ى18بنامید.
13- از نقطه ى 17به اندازه ى یک سانتیمتر خارج شوید و آن را نقطه ى 19بنامید و پنس سرشانه را رسم کنید. 17-18-19
14- پنس سرشــانه را ببندید و خط شانه را اصلاح کنید ونقطه ى جدید را َ 7بنامید.
15- هلال حلقه ى آستین را رسم کنید َ . 7را ابتدا به 12و سپس به 9به صورت هلال وصل کنید.
16- ازنقطه ى4به اندازه ى2سانتیمتر داخل شوید وآن را نقطه ى20بنامید. نقطه ى9رابه20وصل کنید. خط پهلوى پشت به دست می آید.

الگوى پشت

روش کنترل خط پهلوی الگو:
الگــوى بالاتنــه ى جلو وپشــت را روی هم منطبق کنید، به طوری که خط پهلوى بالاتنه ى پشت روی خــط پهلوی بالاتنه ى جلــو 16-19قرار گیرد. چنانچه این دو خط با یکدیگر به یک اندازه نباشــند، مقدار اضافه خط پهلو درپشــت یا جلو را اندازه بزنید و مقداراضافی را نصف و به خط پهلویی که کوتاه است اضافــه کنید و از خط پهلــوی دیگرکم کنید تا هر دو خط پهلو به یک اندازه شوند.

روش کنترل کمر
الگوى بالاتنــه ى جلوى خط 2-4را بدون در نظر گرفتن پنس زیر سینه در کمر اندازه بگیرید. سپس در الگوى بالاتنه ى پشــت نیز همین عمــل را انجام دهید. مجموع اندازه ى به دســت آمده را بــا نصف اندازه ى دورکمر به اضافه ى یک ســانتیمتر مقایســه کنید. اگر انــدازه ى الگو از اندازه ى کمرکمتر باشــد از پنس ها کم کنید. چنانچه اندازه ى الگو از اندازه ى کمر بیشتر باشد به پهنا یپنس اضافه کنید.

انتقال پنس سرشانه به خط پهلو
پنس سرشانه را ببندید و گونیا را طوری روی خط 13-10قرار دهید پنس سرشــانه که قسمت قائمه ى آن روی نقطه ى 10قرار گیرد.سپس خط پنس پهلو را مطابق رسم کنید. پنس سرشانه را ببندید و پنس را به پهلو انتقال دهید. نوک پنس را به اندازه ى 2تا 3سانتیمتر کوتاه کنید.

رسم الگوى اولیه ى آستین:
براى رســم الگوى آســتین به اندازه هــای زیر نیاز است.
– قد آستین
– دور بازوی اضافه شده
براى ترسیم الگوی آستین باید به مدل لباس و جنس پارچه و اندازه ى گشادی حلقه ى آستین دربالاتنه توجه کرد، زیرا اضافه هــاى دور بازو با توجه به پارچه متغیر است.
اندازه ی اضافه دردور بازو
ســانتی متر 5الی + 3دوربازو = پاترون ولباسهای تنگ
سانتی متر 8الی + 5دوربازو = بلوز
سانتیمتر 12الی + 8دوربازو = پالتو
1- خطی به بلندی قدآستین رسم کنید وآن را خط 1-2بنامید.
2- از نقطه ى 1به اندازه ى دوربازوی اضافه شده، خارج کنید و آن را نقطهى 3بنامید.
3- خــط 3-4را بــه مــوازات خــط 1-2رســم کنیــد. ســپس نقطه ى 2را بــه نقطه ى 4وصــل کنید.
4- خــط 1-3را بــه چهار قســمت تقســیم کنید. ســپس آن را  شــماره گذاری کنید. خط 7-8خط وســط آستین و سمت راست الگو ى قسمت جلو و ســمت چپ الگوى قسمت پشت آستین است.

5- از نقطه ى 7به انــدازه ى بلندی قد آرنج خطی رسم کنید، به طوری که خط 5-6را قطع کند و تقاطع این نقطــه را 11بنامید. از نقطه ى 11خطی به موازات خط 1-3رســم کنید تا خط آرنج به دســت آید. خط 11-13خط آرنج است.
6- از نقطــه ى 3به انــدازه ى یک ســوم دوربازو اضافه کنید همچنین، به اضافه ى 2تا 3سانتیمتر روی خط 3-4پایین بیایید و آن را نقطه ى 14بنامید. نقطه ى 3-14بلندی حلقه آستین است.
7- از نقطه ى 14خطی به موا زات خط 1-3رســم کنید تا نقطه ى 15به دست آید.
8- نصف ِ بلندی حلقه ى آستین را در قسمت جلوى آســتین روی خط 9-10از نقطــه ى 9پایین بیاورید و آن را نقطه 16بنامید. همچنین، یک ســوم بلندی حلقه آســتین را در قسمت پشت آســتین روی خط 5-6از نقطه 5پایین بیاورید و آن را نقطه ى 17بنامید.
9- نقطه ى 14را به 17وصل و سپس نصف کنید. 1سانتیمترداخل شوید و آن را علامت گذارید.

10- نقطــه ى 17را به 7وصل کنیــد و از نصف این خط به اندازه ى 1 ســانتیمترخارج شــوید و آن را علامت بگذارید.
11- نقطه ى 7را به 16وصل کنید و از نصف خط 7-16به اندازه ى 1/5ســانتیمتر خارج شوید و آن را علامت بگذارید.
12- نقطــه ى 16را به 15وصــل کنید و از نصف خط 16-15به اندازه ى 2ســانتیمتر داخل شوید و آن را علامت بگذارید.
13- طبق شــکل باتوجه به علامتهای رسم شده، هلال آستین را رسم کنید.
14- از نقطه ى 4و 2به اندازه ى 2ســانتیمتر داخل شــوید. ســپس نقاط به دســت آمــده  18و 19را به نقطه ى 14و 15وصل کنید.
15- دور حلقه ى آستین را اندازه بزنید همچنین دور حلقه ى الگوی آســتین را نیز اندازه بگذارید. اندازه ى دورحلقه ى آستین باید حدود 3الی 4سانتیمتر از دور حلقــه ى بالاتنه پشــت وجلو بیشتر باشــد تا کمی در آستین خورد بخورد و در حلقه قرار گیرد.

تبدیل الگوى اولیه ى بالاتنه به پیراهن
1- الگــوى بالاتنــه ى جلورا روی کاغذ ســنجاق کنیــد. بلنــدی دامن را از خط کمر، نقــاط 2و  4به الگو اضافه کنید.
2- از نقطه ى 2بلندی باسن را نیز اندازه بزنید و آن را نقطه ى 5بنامید.
3- از نقطه ى 5خط باســن را به موازات خط 2-4 رسم کنید. خط باسن به دست می آید.
4- فاصله ى کمر تا باســن را نصــف کنید تا خط باسن کوچک به دست آید.
5- بــا یک چهــارم دورباســن بــه اضافهى یک ســانتیمتر از نقطه ى 5داخل شوید، تا نقطه ى 6روی خط باسن به دست آید.
6- نقطه ى 6را به موازات خط وســط جلو، روی خط لبه ى دامن به صورت عمود رسم کنید.
7- نقطه ى6را به نقطه ى 4 وصل کنید.
8- پنس زیرســینه را از خط کمر به بلندی 10-12 سانتیمترروی قســمت دامن پیراهن طبق رسم کنید.
توجه!
تمام مراحل ذکر شــده را روی الگوى پشت بالاتنه نیز رسم کنید.مرحله ى اول،الگوى پیراهن آماده است.
9- از کارور جلو و پشــت به انــدازه ى نیم یا یک سانتیمتر خارج شــوید این اندازه به ضخامت پارچه بستگی دارد.
10- از حلقــه ى آســتین نقطه ى 16بــه اندازه ى 5 ســانتیمتر اندازه دلخواه اســت پایین بیایید و آن را علامت بگذارید. سپس به اندازه ی نصف اندازه ای که پایین آمده اید خارج شوید و آن را نقطه ى َ 16بنامید.
11- از خط کمر به اندازه ى یک ســانتیمتر خارج شــوید. از خط باسن نیز یک ســانتیمتر خارج شوید این اندازه دلخواه است. 2ســپس خطوط َ 16را بــه َ 4و به َ 6با خط کش منحنی به لبه ى دامن وصل کنید.

12- ســپس خطوط َ 16را بــه َ 4و به َ 6با خط کش منحنی به لبه ى دامن وصل کنید.

توجه!
تمام مراحل ذکر شــده را روی الگوى پشت نیز رسم کنید.
13– میتوانید در وسط خط پشت، یک پنس 1-2 ســانتیمتری بگیرید و ســپس اضافه هــاى کمر را بین پنس ها تقسیم کنید.
14- در ایــن مرحله بــا خط کش منحنــی انتهای پنس هــا را به ســمت داخل با،کمی انحنا رســم کنید. پنس زیرســینه یاپنــس پهلو را میتوانید بــه اندازه ى2 سانتیمتر جابه جا کنید.

آستین پیراهن
براى رسم آستین پیراهن باید الگوی اساس آستین را آماده کنید و مراحل زیر را روی آن انجام دهید: از حلقــه ى بالاتنه در ترســیم پیراهن بــه اندازهى 5ســانتیمتر و از نقطه ى 14در الگوى آستین به اندازه ى نصف آن2/5ســانتیمتر پایین بیاییــد و به اندازه ى 5 سانتیمتر خارج شوید اندازه ها به دلخواه و با توجه به تغییرهاى بالاتنه است. نقاط َ 14و َ 15به دست می آید. نقــاط فوق را به لبه ى آســتین با توجه بــه مدل. وصل کنید. هلال آستین را اصلاح کنید.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا تهیه ى الگوهاى اساس را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 36 = 39