نمایشگاه هنر ایران

تهیه ى الگو و دوخت سرویس آشپزخانه

نمایشگاه هنر ایران: تهیه ى الگو و دوخت سرویس آشپزخانه

اولین قدم در هرکاری فراهم کردن ابزار کار مناسب آن اســت. هنگام آشــپزی نیز اولین قدم فراهم ِ کردن وسیله ی حفاظت خود و راحتی درکار است. ازجمله ى این وســایل پیشبند مخصوص آشــپزی، دستگیره و دستکش مخصوص و … است. که استفاده ى به موقع از این وســایل باعث میشــود لباس و جان فرد هنگام آشپزی از هر حادثه ای مصون بماند.

دوخت سرویس آشپزخانه
روش درست کردن نوار اریب
نــوار در رنگهــا و جنسهای مختلــف در بازار عرضه میشود. چنانچه بخواهید نوار اریب را خودتان بدوزید به طریق زیر عمل کنید:
بهترین زاویه برای برش نوار اریب 45درجه است. عرض پارچه را روی طول آن قراردهید. دراین مرحله زاویه ى 90درجه ى گوشــه ى پارچه در قســمت تای آن به 45درجه تبدیل میشود. از قسمت تاشده، پارچه را برش زنید. ســپس نوار را به عــرض دلخواه اندازه بگیرید و برش بزنید. براى تهیه ى نوار بلند و یکسره باید تکه های برش زده را، روبه رو و روی هم قرار داد، دوخت.

الگوهای شطرنجی
در بعضــی از ِ مجلات لباس الگــوی مدل های ارائه شده درمجله را به روش ساده تری در اختیارخریداران مىگذارنــد. به این ترتیــب که صفحاتــی از مجله را شــطرنجی مىکنند، سپس روی چهارخانه ها الگو را با مقیاس کوچکتر رسم میکنند. مقیاس و روش انتقال الگو بــه کاغذبرش اندازه ى شطرنجی هاســت. گاهی اندازه ى شــطرنجى ها بــا اینچ تعیین میشــود و گاهی با ســانتیمتر. در هردوصورت بایــد در اندازه ی اصلی تعیین شده روی کاغذ برش منعکس شود. کاغذ برش
را به همان اندازه شطرنجی کنید سپس، با تطبیق الگوی مجله روی کاغذ شطرنجی، الگو رارسم کنید.

دستکش فِر
بــراى رســم الگــوی دســتکش فــر کافی اســت انــدازه ى الگوی ارائه شــده را روی کاغذ شــطرنجی هرخانه1/5× 1/5ســانتیمتر انتقال دهیــد، تا الگویى مناسب دستکش فر را به دست آورید. و یا همچنین دست خود را روی کاغذ
بگذارید به طوری که چهار انگشت چسبیده و انگشت شست ً کاملا باز باشد ســپس اطراف دست را بافاصله 2سانتی متر خط بکشید و کاغذ را ببرید. الگو را با توجه به راســتای رسم شده، روی پارچه قرار دهید و ســنجاق کنید. ســپس، بــا در نظر گرفتن درز بــرای دوخت، دو عــدد از دولای پارچه را برش بزنیــد. دو عدد نیز از یک لای ابــر را طبق الگو برش بزنید.

روش دوخـت: ابر را میــان دولای پارچه که برش زده اید قرار دهید و کــوک بزنید. چرخ را براى دوخت آماده کنید. تنظیم درجات دوخت،ســوزن و پایــه براى ابردوزی، آنگاه هر دو روی دســتکش را براى ابردوزی و چرخ کاری بــه یکدیگر وصل کنید.

توجه!
میتوانیــد قبــل از برش پارچــه و ابر،طبق الگــو، ابر را میان دو لای پارچه قرار دهید و ابردوزی کنید. و آن را پیش روی خود نگهدارید و سپس الگو را روی پارچه ى ابردوزی شــده سنجاق کنید و با در نظر گرفتن درز دوخت، پارچه را برش بزنید. لبه ى پایین دســتکش را با نوار اریب هر یک جدا بدوزیــد. ســپس دو رویه را روی هم قــرار دهید و به یکدیگــر کوک بزنیــد و با نوار اریــب دو رویه را به یکدیگر اتصال دهید و بدوزید. دقت در دوخت،تنظیم درجات دوخت چرخ و استفاده از پایه ى مخصوص در بهبودکار نقش مهمی دارد.

روقوری
چای یکی از نوشــیدنی هاى دلچسب خانواده های ایرانی است و روقوری هم وسیله ای است براى تسریع در بهتر دم کشیدن چای. شکل ارائه شده را، طبق مراحل الگو ى دستکش فر، روی کاغذ شطرنجی رسم کنید و همانند آن ابردوزی یا روی پارچه ى ابردوزی شده الگو را برش بزنید و مراحل دوخت را انجام دهید.

توجه!
اندازه های ارائه شده در دستکش و روقوری باتوجه به مدل و اندازه قابل تغییر است.

دستگیره:
دســتگیره را به اندازه و مــدل دلخواه مربع، دایره و… برش بزنید و همانند روقوری ابردوزی کنید و سپس دور آن را با نواراریب بدوزید. چنانچه دستگیره مربع شکل باشد باید در نواردوزی گوشه ها دقت کنید.

دم کنی:
در قابلمــه را روی کاغــذ قرار دهیــد و دورتادور آنرا خط بکشید. الگوی به دست آمده را روی پارچه قرار دهید و ســنجاق کنید. سپس با در نظر گرفتن درز دوخت حدوداً 2سانتیمتر،پارچه را برش بزنید.
توجه!
ســه لا از پارچه را برش بزنید. بــا اینکه ابر کار را زیبا نشان میدهد ولی مناسب دم کنی نیست. لایه های داخلی را میتوانید از پارچــه ای نخی مانند متقال انتخاب کنید. پس از برش ســه لا، پارچهها را بــا چرخکاری به یکدیگر وصل کنید. ســپس مســتطیلی به طول محیط پارچه برش بزنید و به عرض یک دوم شعاع دمکنی به اضافهى یک سانتیمتر براى درزدوخت آماده کنید. از عــرض، پارچه را به یکدیگــر وصل کنید. یک لبــه ى پارچه را بــراى ردکــردن ِکش یا بندتــا بزنید و بــه صورت لیفــه بدوزیــد و طرف دیگــر آن را به محیط دایرهى دمکنی (ســه لاپارچه که دوخته شــده) وصل کنید و درزآن را تمیزدوزی کنید. چنان چه بخواهید دم کنی را از یک لا پارچه نخی ضخیم تهیه کنید، میتوانید پس از خطکشی دورتادور درِ قابلمه،دایره به دســت آمده را حدوداً 10ســانتیمتر بزرگتر برش زده و لبه دایره را به صورت لیفه شــکل بالا دوخته و کش از آن رد کنید.

پیش بند
مربع مســتطیلی به طول 75و به عرض 30سانتیمتر رسم کنید و نقاط 1-2-3-4را مشخص کنید. از نقطه ى 1به اندازه ى 25ســانتیمتر پایین بیایید و خطی موازی با خط 1-2رسم کنید و نقاط 5-6بنامید. از نقطه ى 1و 5به اندازه ى 15سانتیمتر داخل شوید و خطی موازی با خط 1-5رسم کنید و نقاط 7-8بنامید. سپس طبق شکل الگو را طراحی کنید. خط 1-3را روی دولای بسته ى پارچه قرار دهید و سنجاق کنید و یک بار دیگر الگو را طبق برش پارچه روی مشمع بگذارید و برش بزنید. پارچه و مشــمع برش زده شده را روی هم گذاشته، به یکدیگــر وصل کنید. دورتادور لبــه پیشبند رابا نوار اریب به یکدیگر وصل کنید. در قسمت کمر و همچنین بالای ســینه یپیشبنــد براى ثابت نگه داشــتن پیشبند درکمر و قسمت بالاى سینه بند یا نوار اریب نوار اضافه درنظربگیرید.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا تهیه ى الگو و دوخت سرویس آشپزخانه را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 10 = 16