نمایشگاه هنر ایران

تهیۀ لیست (فهرست) عدل بندی

نمایشگاه هنر ایران: تهیۀ لیست (فهرست) عدل بندی

از آنجاییکه فرش کالایی ارزشمند و در عین حال حساس و آسیب پذیر است، برای جابه جایی و حمل آنها جهت صادرات، باید به صورت عدل بسته بندی شوند و با توجه به محتوای متفاوت عدل ها ارائۀ فهرست عدل بندی به گمرک الزامی است.

لیست (فهرست) عدل بندی
فرش همانند سایر کالاها برای جا به جایی و حمل و نقل باید به نحو مطلوب بسته بندی شود تا از صدمات و آفات مصون بماند. فهرست عدل بندی شامل اطلاعات فرش های موجود در داخل عدل است و براساس ضوابط و ارزشیابی گمرک جمهوری اسلامی ایران تهیه میشود. فهرست عدل بندی معمولاً توسط فروشنده یا فرستندۀ کالا تهیه میگردد.

اهمیت و ضرورت لیست (فهرست) عدل بندی 
فهرست عدل بندی یکی از اسنادی است که فروشنده باید برای خریدار و گمرک تهیه و تنظیم نماید.

 اجزای (فهرست) عدل بندی 
این فهرست شامل مشخصات اصلی فرش است. این اجزا در شناسایی و تفکیک فرشها و همچنین در سنجش های آماری کمی و کیفی نقش اساسی دارند. در متن فهرست عدل بندی فرش معمولاً دربارۀ شمارۀ عدل، شمارۀ فرش، نوع فرش، رنگ متن، رنگ حاشیه، طرح و نقشه، محل بافت، جنس فرش، طول،عرض، مساحت، ارزش مترمربع، ارزش کل و ارزش ارزی اطلاعات لازم درج میشود.

تکمیل فهرست عدل بندی 
جهت تهیۀ فهرست عدل بندی باید به این نکته توجه داشت که نگارش اولیۀ اطلاعات فرشها همزمان با عملیات عدل بندی انجام میشود. همچنین روند و ترتیب عدل بندی فرشها براساس تشخیص تهیه کنندۀ فهرست عدل بندی صورت میگیرد. از اینرو هماهنگی بین عدل بند و نگارندۀ فهرست عدل بندی بسیار مهم است.

مراحل و روند نگارش فهرست عدل بندی 
1- ابتدا مشخصات فرش بر روی برچسب فرش نوشته میشود. حداقل اطلاعات لازم برای برچسب فرش، کد یا شمارۀ فرش و ابعاد (طول و عرض) فرش است.
2- اطلاعات اجزای فهرست عدل بندی، که پیشتر گفته شده است، به ترتیب از راست به چپ، کامل میشود و در فهرست به دقت ثبت میگردد.

3- ابعاد اولیه توسط عدل بند با متر اندازه گیری میشود و به نگارندۀ فهرست اعلام میگردد. سپس محاسبات مساحت و تعیین ارزش گمرکی فرش و محاسبات ارزش کل هر فرش انجام میشود.
4- تعداد فرش های عدل و همچنین مساحت و ارزش ارزی کل فرش محاسبه و در انتهای فهرست هر عدل، نگارش میشود.

لازم است یادآوری شود هرگونه اشتباه در محاسبات یا مغایرتداشتن مشخصات فرش با اطلاعات درج شده در فهرست عدل بندی، در گمرک منجر به جریمه میشود.

خلاصه نویسی صورت عدل بندی 
پس از تکمیل فهرست ریز عدل بندی، خلاصۀ صورت هر عدل در فهرستی جداگانه تهیه میشود. اطلاعاتی که در متن فهرست خلاصۀ صورت عدل بندی درج میشود به شرح جدول زیر است:

شمارۀ عدل(نگله)
تعداد فرشهای هر عدل
مساحت کل هر عدل
ارزش کل ارزی هر عدل
وزن خالص و ناخالص هر عدل
در انتهای خلاصۀ صورت عدل بندی، فهرست خلاصه و جمع نهایی می آید:
نوع و تعداد عدل ها و بسته ها؛
علامت اختصاری عدل ها؛
جمع کل تعداد فرشها (از حاصل جمع تعداد « فرشهای هر عدل » محاسبه میگردد)؛
جمع کل مساحت فرشها (از حاصل جمع« مساحتهای هر عدل» محاسبه میگردد)؛
جمع کل ارزش ارزی فرشها (از حاصل جمع « ارزش دلاری هر عدل» محاسبه میگردد)؛
وزن خالص و ناخالص کل عدلها در شکل جدول وزن (به صورت خطچین درست شود.

در صورتیکه در عدل ها گلیم یا جاجیم وجود داشته باشد، در جمع و خلاصه سازی نهایی لازم است تعداد، مساحت و ارزش ارزی آنها مجزا فهرست شود.

خلاصۀ فهرست عدل بندی به زبان خارجی 
یکی از اسنادی که ممکن است خریدار به آن نیاز داشته باشد، خلاصۀ صورت عدل بندی به زبان انگلیسی است. فهرست عدل بندی به زبان انگلیسی (Packing List) معمولاً توسط فروشنده یا فرستنده تهیه میگردد. در کشورهای مقصد، خریدار و گیرندۀ کالا ملزم هستند آن را به گمرک کشور مقصد ارائه دهند. اطلاعاتی که در متن فهرست صورت عدل بندی به زبان انگلیسی درج میشود:
شمارۀ عدل (Bale Number)
شمارۀ فرش (Carpet Id)
نام و نوع فرش (Type)

(length) طول

(width) عرض

بسته به تقاضا و قوانین گمرکی کشورهای مختلف، ممکن است اطلاعات دیگری نیز در صورت عدل بندی به زبان انگلیسی مورد نیاز باشد. برای نمونه در برخی از کشورها وزن عدل ها به طور مجزا مورد نیاز است.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا تهیۀ لیست (فهرست) عدل بندی را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 14 = 16