تکنیک خطای دید در عکاسی

دنیای عکاسی

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ 564 بازدید
نمایشگاه هنر ایران

تکنیک خطای دید در عکاسی

نمایشگاه هنر ایران: تکنیک خطای دید در عکاسی

حتماً بارها عکس هایی را دیده اید که به قول خودمان با عقل جور در نمی‌آیند. بیشتر این عکس‌ها به خطای دید معروف شده اند. شاید حتی خودتان به صورت اتفاقی چنین عکس‌هایی گرفته باشید. اما اگر زمانی بخواهید یک عکس خوب خطای دید بگیرید باید چه کنید؟

قسمت عمده ای از خطای دید ما بر اساس اصل مهم یادگیری بصری شکل میگیرد. این اصل به این معناست که ما تصاویری که از طریق چشم میبینیم بر اساس یادگیری های قبلی تحلیل میکنیم. برای مثال وقتی ما همیشه دنیا را به شکل عمودی و همه چیز را به زمین متصل شده دیدیم، این یک اصل تحلیل دیداری برای ما است. پس وقتی حالتی غیر از این رخ بده غیرقابل باور به نظر میرسد. اولین موضوع در گرفتن عکس های خلاقانه و بکارگیری تکنیک های خطای دید در عکاسی تمرین دیدن از زوایای متفاوت است. یعنی تغییر عادت های قبلی در دیدن، تنها به صورت عمودی. بنابراین لازم نیست حتما به حالتی نگاه کنیم که جاذبه به سمت پایین باشد.

چشم ما در ویژگی های زیادی مشابه دوربینهای عکاسی عمل میکند. وقتی در مورد عکاسی و یا دیدن به تنهایی صحبت می‌کنیم، بیشتر در حال تمرکز بر روی ویژگی های فیزیکی یا اپتیکی هستیم. یکی از خصوصیات خاص دید ما که دوربین های عکاسی نیز بر اساس آن طراحی شده تا تصویری شبیه به دید ما داشته باشند، پرسپکتیو نام داره.

نمایشگاه هنر ایران: هنگامی که چشمها سطحی را طی می‌کنند، حرکتهای آن‌ها همواره یکسان باقی می‌مانند. با وجود این، عکس نشان می‌دهد که به دست آوردن خطای دید به کمک مسیر بسیار خاصی از خطها ممکن می‌باشد.

بر روی عکس، لکه سیاه درخت واقع در پایین عکس، چنین احساسی به وجود می‌آورد که از پایین در تصویر نفوذ می‌کنیم.
کاربرد عدسی زاویه باز این احساس را تقویت می‌کند، زیرا پیشزمینه‌ها را در عین کوچک ساختن پسزمینه قویا تشدید می‌نماید.
چشم تنها هنگامی متمرکز شدن بر روی جزئیات دیگر را آغاز می‌کند که نخستین ضربه کاهش یافته باشد.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا تکنیک خطای دید در عکاسی را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

41 + = 51