نمایشگاه هنر ایران

حجم سازی با روش فتیله ای (ساخت گلدان)

نمایشگاه هنر ایران: حجم سازی با روش فتیله ای (ساخت گلدان)

وسایل و مواد مورد نیاز :
ِگل مجسمه سازی
ظرف آب
چوب بستنی
سینی صاف
لیوان

گام به گام انجام دهید :
1- سینی صافی را روی میز قراردهیـد.

2- تکه ای از ِگل مجسمه سازی را بردارید و با دست ، خوب ورز دهید.
3- گلوله ای ِ ازگل ورز داده شده را بردارید و برای ســاخت قاعده ی کف گلــدان، آن را برروی سینی، به ضخامت 1سانتـی متـر باز کنید و بـا دهانه ی لیوان قالب بزنید.

4- مقـداری دیگـر از ِگل را بـردارید و روی صفحـه ی چـوبــی و یا میز قــرار دهیـد. بـا کف دســت ها آن را به طـــرف جلو و عقب بغلتـانیـــد تــا به صــورت فتیله ای بــا قطـر یکنـواخت درآیـد.

5- ســپس فتیله را روی محیــط دایره قـرار دهید وبا فشــار دســت یــا ابــزار دیـگر، آن را بــه قـاعـــده ی ظرف خــود بچســبانید.با تکرار ایــنکار و قراردادن فتیلــه های دیگر بــرروی هـــم میتـوانید دیـــواره ی گلدان خود را بســازید. پس از قراردادن هرفتیلـه، فرصت دهید تا ِگل آن مقداری از رطـوبت خـودرا از دســت بدهد؛ تـاحدی کـه بتواند وزن فیتله ی بعدی را تحمل کند.
6- پــس از پایــان کار میتوانیــد دیــواره ی داخلی و خارجی را با دست یا ابزاری مثل چوب بستنی و کمی آب، صاف و یکنواخت کنید.
7- اگــر کار در یــک جلســه تمــام نشــد، میتـوانید روی آن را با پلاســتیک بپوشانید تا خشک نشـود و پس از کامل شدن گلدان، بگـذارید تا کاملا خشک شود.

اگر گل مجسمه سازی آماده نداشتید، میتوانید با شیـوه ی زیر، خودتان ِگل را بسازید. خاک رس کوبیده شده را از الک ریز رد میکنیم تا پودری ریز و بدون ناخالصی به دست آید. ســپس آن را بـه ارتفاع 5سانتیمتر در ظرفی پلاستیکی با دهـانـه ی گشاد میریزیم و آن قـدرآب اضـافـه میکنیم تا کاملا خیس شود. مجدداً لایه ای خاک اضافه میکنیم . روی آن را با پلاستیک میپوشانیم و چند روز رها میکنیم تا رطوبـت به طـور یکنواخت به همه ی قسمت ها برسد. حالا گلی داریم که ُشل و چسبنده است و برای کار مناسب نیست. برای تنظیم رطوبت ِگل خود، به نحوی که به دســت نچسبد و فرم بگیرد، باید آن را روی صفحه ی گچی یا چوبی بریزیم و صبرکنیم تا رطوبت اضافی آن گرفته شــود؛ به طوریکه بتوانیم آن را از صفحه گچی جدا کنیم. سپس شروع میکنیم به ورزدادن. ورز دادن ِگل را آن قـدر ادامه میدهیم تا رطوبـت و بافت گل کاملا یکدست و حباب های آن خارج شود. گل آماده را با نایلون میپوشانیم تا خشک نشود.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا حجم سازی با روش فتیله ای (ساخت گلدان) را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 28 = 35