نمایشگاه هنر ایران

روش اندازه گیرى و برش و دوخت چند نوع پرده ى ساده

نمایشگاه هنر ایران: روش اندازه گیرى و برش و دوخت چند نوع پرده ى ساده

از پرده، علاوه بر زیبایی، برای کنترل نورخورشید و جلوگیری از نفوذ گرما و ســرما به محل کارو محیط زندگی استفاده میکنند. برای مثال، وقتی هوای ِ گرم اتاق با شیشه های پنجره برخــورد کند هوای گرم خنک میشــود، در نتیجه از گرمای اتاق کاسته میشود. یا برعکس چنانچه سرمای اتاق به شیشــه ی گرم برخورد کند سرما به گرما تبدیل میشــود و از ســرمای اتاق میکاهد. بنابراین، استفاده از پرده ی مناســب در محل زندگی، از خروج گرما و ســرما و عبور گردوغبار به داخل ساختمان جلوگیری میکند.

روش اندازه گیری پرده:
قبــل از دوخت پرده بایــد اندازه گیــری دقیقی از محل صورت گیرد. چنانچه در خانه ای پنجره هایی به اندازه های مختلف باشــد، با دوخت پرده نما میتوانید آنهــا را به یــک اندازه نشــان دهیــد و دکورخانه را هماهنگ کنید. بنابراین، مرحله ی نخست دوخت پرده اندازه گیری آن است. طول و عــرض محلی را کــه میخواهید برای آن پرده بدوزید، اندازه گیری کنید. بلنــدی پرده نیز، با توجه به مــدل و قد محل، متغیر است. ابتدا مدل پرده را انتخاب و سپس، نسبت به مدل انتخاب شده، پارچه ی دلخواه را تهیه کنید.

انتخاب میل پرده و نصب آن
برای نصب پرده از میل پرده اســتفاده میشود. میل را میتوانید به شــکل وجنس هــای مختلف و با توجه به مدل وســلیقه ی خودتان از بازار تهیــه کنید. هنگام خرید باید به جنس و مرغوبیت و همچنین محکم بودن آن توجه کنید،به طوری که تحمل وزن پرده ی انتخابی را داشته باشد. مــدل انتخابی پرده نشــان دهنده ی انــدازه و محل قرارگیری میل پرده نیز هســت. میل پرده باید بالاتر از محل اندازه گیری قرار گیرد و ازعرض نیز اضافه درنظر گرفته شــود. تقریباً میل پرده باید 15-20سانتیمتر از لبه ی پنجره بالا باشــد و بالاتر قرار گیرد . از عرض نیزباید از لبه ی هر دوطرف پنجره 10-20سانتیمتر بیشتر اندازه گیری شود. میل پرده انواع مختلف دارد.

میل پرده ی فلزی معمولی:
این میل پرده را میتوان به عرض های مختلف تهیه کرد. میل پرده ریلی است که گیره ی پرده از آن عبور میکنــد. بعضــی از این میل پرده هــا دارای دو ردیف ریلاند و برای ِ نصب پرده های دوتایی از آنها استفاده میشود. هنــگام نصب میل پــرده به دیوار بایــد، با توجه به محل نصب سقف ، دیوار، تعداد، نوع بست و پایه ی دلخــواه را انتخاب کنید. فاصله ی هر ریل از یکدیگر باید حدوداً 5سانتیمتر در نظر گرفته شود. هرگاه طول میل پرده از یک متر بیشتر باشد باید از یک بست کمکی در وسط میل پرده نیز استفاده کرد. چنانچه پرده ی انتخابی شــما جزو پرده های دوتایی یا بیشتر اســت باید دقت کنید که میل پرده ی جلویی از میل پرده ی زیری باشد تا پرده های زیری از روی پرده دیده نشوند و تنها پرده ی جلویی نمایان شود.

میل پرده ی گرد:
میل پرده ی دیگری به شــکل گرد و با ضخامت های مختلف دربازارعرضه میشــود.قطراین میل پرده تقریباً یک تا پنج ســانتیمتر یا بیشتر اســت و با توجه به مدل انتخابی پرده میتوان ضخامت میل پرده را انتخاب کرد.از میل پرده های باقطر بیشتربرای پرده ی رویی و از میل پرده با قطر کمتر برای پشت دری میتوان استفاده کرد. میل پرده ی کششی یا کشویی ایــن نوع میــل پرده ها ِ قابلیــت کوتاه و بلندشــدن دارد، همچنین، برای نصب در، چارچوب در و پنجره میتوان از آنها استفاده کرد.

میل پرده های تزیینی:
ایــن نوع میل پرده فقط جنبــه تزیینی دارد و جهت روی کار از آن اســتفاده مینمایید و بدون ریل است. دو طرف این میل پرده دارای انحناســت و یک ردیف چیــن تزیینی لیف های شــکل از آن عبــور میکند و در جلوی میل پرده نصب میگردد و باعث میشــود میل پرده های زیرین خود را پوشش دهد تا نمایان نشوند.

نوار پرده:
نوارپرده به شــکل و اندازه های مختلــف در بازار یافت میشــود و با توجه به مــدل انتخابى، نوارپرده را انتخــاب میکنند. به طور معمــول نوارپرده یک نخ تا چهارنخ و با طرحهای مختلف، مثل لانه زنبوری، چین پلیسه، چیندار و … است. اگر مدل انتخابی شــما دارای والان خاصی باشــد میتوانید جهت پرده رویی از نوار پرده ی پهن و تزیینی و بــرای پرده هایی زیری از نوار پرده ی باریک ســاده استفاده نمایید. هنــگام خرید بایــد به جنس نوارپــرده توجه کنید کــه از جنس مرغوب باشــد. به این گونــه که هنگام جمع کردن، نخ آن ســریع پاره نشود و نشانه ی شناخت نوارپــرده مرغوب این اســت که هنــگام جمع کردن نوار نخ در نوار به ســختی جابه جا شــود و نیز محکم باشد. در این صورت چین های موردنظر نیز سریع جابه جا نمیشــوند و مدل تنظیمی خــود را حفظ مینمایند و هنــگام شست وشــو نیــز حالــت خود را از دســت نمیدهند.

گیره پرده
گیره درجنس های فلزی یا پلاستیکی موجود است. باید دقت کنید گیره ای انتخاب نمایید که به راحتی از ریل عبور نماید.

نوار سربی
وســیله ای اســت زنجیروار که در لبه ی پایین پرده برای سنگینتر شده پرده، به کار برده میشود. در نتیجه پرده خوش فرم در جای اصلی خود قرار میگیرد.
توجه!
هنگام شست وشــوی پرده،گیره ی پرده و نوارهای سربی را باید از پرده جدا کنید.

تور و نوارهای تزیینی
از تور تزیینی در پرده به شــکل های مختلف بالا، پاییــن، وســط میتوان اســتفاده نمــود و همچنین از نوارهای تزیینی، مثل روبان، یــراق و منگوله، با توجه به داشتن هماهنگی با رنگ و فرم پرده، میتوان هنگام دوخت دوپرده استفاده نمود.

پارچه پرده ای
هنگام خرید پرده، با توجه به محل مورداســتفاده، مدل پرده وجنس مناسب آنرا انتخاب نمایید. چنان چه پرده را بــرای پنجره ی اتاقــی تهیه میکنیــد که اتاق نورکافی نــدارد از پارچه های نازک و رنگ روشــن استفاده کنید. اگــر جهت اتاق رو به آفتاب اســت و میخواهید نورکمتــری وارد اتاق شــود میتوانیــد از پارچه های ضخیم استفاده کنید. چنانچــه میخواهید در یک اتــاق از هر دو مزایا اســتفاده کنید از دو ردیف پرده ی یکی پرده ی توری در قســمت زیر و دیگری پرده ی رویــه، که از پارچه ضخیم و تزیینی است، استفاده نمایید.

روش برش و دوخت پرده:
پس از انتخاب مدل پرده به محاســبات متراژ پارچه نیاز است. این اندازه به طول میل پرده و قد پرده بستگی دارد. پارچه هــای پرده ای عرض هــای متفاوتی دارند. بیشترین آن ها 2/80تا 3متر است. چنانچــه قد پــرده را اندازه زده ایــد اگر از عرض پارچه بیشتر باشد باید طول پرده را با قد پرده مطابقت دهیــد وچین پرده را با توجه به عرض پارچه محاســبه نماییــد. درغیراینصــورت اگر عــرض پارچه با طول پرده اندازه باشد چین موردنظر، با توجه به طول پارچه متراژ، محاسبه میشود. چین پرده به طور معمول دوونیم تا ســه برابر طول میل پرده باید محاســبه گرد، ولی گاهــی امکان دارد پارچه ی پرده ای مثل حریر خیلی لطیف و ظریف باشد. درا ین صورت به چین 4یا 5برابر نیاز است. گاهی نیز به این نوع پارچه ها آستری میدهند تا پرده خوش فرم روی میل پرده قرار گیرد.

الف) روش دوخت پرده ی شماره ی 1
شــکل زیر نشــان دهنده ی مدل پرده ی پاکتی یا لیف های اســت، که میل پرده داخــل پاکت یا لیفه ی آن قــرار میگیرد.

از این مــدل، هم جهت دوخت پرده ی بلند و هم جهت والان پرده میتوان استفاده نمود. جهــت دوخت این نــوع مدل مراحل زیــر را باید انجام دهید.
1- با توجه به مدل پنجره و میل پرده، متراژ پارچه را محاسبه نمایید.
2- با متر، دور میل پرده را، که گرد میباشد اندازه بزنیــد و اندازه به دســت آمده را دو تا چهارســانتیمتر اضافه نمایید این اضافه جهت حرکت پرده روی میل پرده است، سپس یک دوم اندازه را یادداشت کنید.
3- بلندی اندازه ی چین بالای پاکت یا لیفه را نیز، با توجه به مدل، اندازه بزنید.
4- پارچه را، با توجه به محاســبه ی انجام شــده و در نظــر گرفتن اندازه پاکتی وچین بالای پاکتی و تای لبه پایین پرده بســتگی به مــدل داردو چین، پنج تاده سانتیمتر است، محاسبه نمایید و سپس برش بزنید.
5- لبه ی پایین پــرده را، با توجه به اندازه ی درنظر گرفته شــده، بزنید. همچنیــن آن را کوک بزنید و اتو کنید. سپس چرخ را تنظیم و آن را چرخ کنید.
6- لبه ی کناری پرده را حدود 5سانتیمتر تا کنید و طبق مراحل قبل آن را تنظیم و اتو نمایید. ســپس آن را چرخ کنید.
7- برای دوخت لبه ی بالای پرده، اندازه محاســبه شــود و میل پرده را بــه اضافه ی انــدازه ی چین بالای پاکتی پاکت کنید یک سانتیمتر نیز جهت تای لبه در نظر بگیرید و تا و اتو کنید.
8- از محل چرخ شده اندازه پاکتی را که یادداشت نموده بودید اندازه بزنید و نشانه بگذارید و آنرا موازی با لبه ی چرخ شــده قبلی چرخ کنید. این قسمت محل میل پرده میباشد. پس از آماده شــدن، میل پــرده را از داخل پاکتی پرده عبور دهید و چین را دقیق تنظیم نمایید. پرده هــای مختلفی را میتوانید بــرای این نوع میل پرده ها یا میل پرده های مشــابه، که در شکل نشان داده شدهاند، بدوزید.

ب) روش دوخت پرده ی شماره ی2
شکل زیر نشــان دهنده ی دوخت پرده ی ساده با نوار پرده های متفاوت اســت. همانطــور که ً قبلا ذکر گردید، نوارپرده های متفاوتی در بازار موجود اســت، کــه هنگام دوخت گیره ی پــرده، باید با توجه به طرح نــوار پرده، تهیه گردد. این نوارپرده به شــکل یک نخ تا چهارنخ و پلیســه های دوتایی یا بیشتر است و برای دوخت آن باید به شکل زیر عمل نمایید. پس از طــی مراحل دوخــت، لبه ی پاییــن ولبه ی دو طرف پرده و لبــه ی بالای پرده را، با توجه به پهنای نوارپرده، طبق شــکل تا کنید و نوارپــرده را در محل موردنظرقرار دهید و آن را بدوزید. توجــه کنید اگــر نوارپرده یک نخ یا دونخ باشــد چرخ کردن یک ردیف در بالا و یک ردیف در پایین نوار پرده کافی است، ولی چنانچه نوار پرده چهارنخ باشــد به جز دوردیف بالا و پاییــن، یک ردیف نیز از وسط نوار باید چرخ کنید.

روش اندازه گیری والان
الف) والان شماره ی 1
شکل زیر نشان دهنده ی یک نوع والان دراپه ی ســاده اســت.

جهت اندازه گیری این نوع مدل مراحل زیر را انجام دهید:
1- میل پرده را اندازه بگیرید.
2- بلندی آویز کنار پرده اندازه دلخواه اســت و انــدازه ی بلنــدی آن را نیز مدنظر داشــته باشــید و اندازه گیری کنید ســپس اندازه ی بلندی دراپه را، که به دلخواه است، اندازه بگیرید.
3- چنانچه طول میل پرده 150ســانتیمتر باشــد وآویز آن را نیز 75ســانتیمتر در نظر بگیرید پارچه ای به طول 150+75+75=300ســانتیمتر یعنی 3متر نیاز است و به بلندی دراپه ی پرده نیز 150سانتیمتر درنظر بگیرید.
4– طبــق شــکل ،10-4انــدازه را روی پارچه با صابون رسم کنید. نقاط 1تا 2برابر اســت با 3متر. وســط این اندازه را به دســت آورید و نقطه ی 3بنامیــد. ازنقطه 1و 2به انــدازه ی 75ســانتیمتر اندازه آویز داخل شــوید و نقاط 4و 5بنامید.
5- از نقطــه ی 3به اندازه ی 150ســانتیمتر پایین بیاییــد و نقطــه 6بنامید و از نقطــه ی 6خطی موازی با خط 1-2رسم کنید.
6- نقاط 4و 5را عمود بر پایین رسم کنید تا نقاط 7و 8به دست آید.
7- از نقــاط 7و 8از هــر طــرف به انــدازه ی 30 ســانتیمتر خارج شــوید تا نقاط 9و 10به دست آید. سپس نقاط 9را به 4و 10را به 5وصل کنید.
8- روی خط 4-9و 5-10را به اندازه های 5یا 10 سانتیمتر تقسیم کنید و علامت بگذارید. ایــن اندازه بــا توجه به انــدازه ی پلیســه دلخواه است.
9- با توجه به علامتها، به صورت پلیسه روی هم، خط را پلیســه کنید، به طوری که کلیه ی پلیسه ها روی هم قرار گیرند. این پلیسه ها را با بست به یکدیگروصل کنید و بدوزید.درزیراین پلیسه یک بند جهت گره زدن پرده ی روی میل پرده بدوزید.

ب) والان شماره 2
این مدل والان شــکل پایین نیــز به صورت دراپه است، ولی این والان باید حتماً روی اریب پارچه برش زده شود.

محاسبه ی اندازه ی والان
محاســبه این مــدل بنا به تعداد دراپه ها اســت. اگر میخواهیــد در یــک میل پرده به طــول 1/5متر یک دراپه برش بزنید، اندازه گیری اینگونه است: چین پلیسه ای که در دو طرف یک دراپه میخورد، اگر 30سانتیمترباشــد، 60سانتیمتر از میل پرده کسر میشود.
سانتیمتر 150-60 =90
باقی مانده ی میل پرده 90ســانتیمتر است با توجه بــه مــدل، کــه روی دولای پارچــه اریب بــرش زده میشود، 90سانتیمتر را نصف میکنید و 45سانتیمتر میشود.
1- عــرض پارچه را روی طــول پارچه قرار دهید. گونیــا را هم روی پارچه قرار دهید و 45ســانتیمتر را مطابق شکل رسم کنید. خط 1-2برابر با 45سانتیمتر است.
2- خــط 1-3روی اریب پارچه قــرار دارد. برابر130ســانتیمتر علامت بزنید و خــط 3-5را برابر 75 سانتیمتر به شکل گونیا رسم کنید. 45+30=75توجه کنید 30سانتیمتر ثابت است.
3- یــک بار دیگــر از نقطه ی 1تــا 4را برابر 150 سانتیمتر علامت بزنید.
4- خط 2-5را برابر 130سانتیمتر علامت بزنید، طوری که از نقطه ی 2به انداز هی یک یا دو پیلی صاف شــود، یعنی موازی خط 1-3و ادامه ی آن را تا نقطه ی 5رسم کنید.
5- نقطه ی 4-5را، به صورت هلال، طبق شکل به یکدیگروصل کنید.
6- پارچه را برش بزنید وبه هلال پایین نقطه ی 4-5 نوار تزیینی منگوله – ریشه بدوزید و لبه بالایی را نیز تمیزدوزی کنید. یا به اندازه یک ســانتیمتر تا بزنید و آن را چرخ کنید.
7- خط 2-5را با توجه به پهنای پلیســه به فرض 5 و 10سانتیمتر یک در میان علامت بزنید و پلیسه ها را در کنار هم قراردهید و بدوزید. ایــن مــدل را بــه گونــه ی دیگــری نیــز میتوان اندازه گیری نمود. قسمت هلال پایین پرده را میتوانید با یک ریســمان اندازه بزنید. ســپس انــدازه را نصف نمایید و هلال پایین پرده خط 4-5را طوری رسم کنید که خط 2-5برابر 130سانتیمتر باشد. برای رسم الگوی آویز، به شکل زیر عمل کنید.
1- از نقطه ی 1-2به اندازه ی 130سانتیمتر روی پارچه علامت بزنید.
2- نقطه ی 1-3بلندی گوشواره به دلخواه است بلندی را اندازه بزنید و نقطه2-4نیزدلخواه است.
3- خــط 1-3را روی دولای پارچــه راســتا قراردهید و پارچه را برش بزنید.
4- از نقطــه ی 2تا 4و ســپس تــا 3را نوار تزیینی بدوزیــد و لبــه ی 1-3را نیــز تابزنیــد و چــرخ کنید.
5- خط 1-2را به صورت پلیســه 5و 10سانتیمتر علامت بزنید ســپس، آن را اتو کنید و بدوزید. پس از پلیسه نمودن گوشواره را به پلیسه دراپه وصل کنید. میتوانید پلیســه ها را روی هم قــرار دهید و چرخ کنید یا لبه ی پلیسه دراپه را به یک پارچه ی دولا چرخ کنید و این نوار پارچه راحدود 5-10سانتیمتر در نظر بگیرید. ســپس پلیسه ی گوشــواره را به ســمت دیگر نوار پارچــه وصل کنیــد و در روی این نوار از ســمت زیر بندینــک بدوزید و آن را برای وصــل به میل پرده نیز بدوزیــد. دقت کنید که دولبه ی کوتاه گوشــواره باید به سمت وسط پرده و دو لبه ی 10-5بلند گوشواره در سمت لبه ی پرده قرار گیرد.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا روش اندازه گیرى و برش و دوخت چند نوع پرده ى ساده را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 2 =