نمایشگاه هنر ایران

علی اکبر شهنازی یکی از نوازندگان اصیل ایرانی

نمایشگاه هنر ایران: علی اکبر شهنازی یکی از نوازندگان اصیل ایرانی

پدر بزرگ او علی اکبر فراهانی یکی از نوازندگان به نام و استاد دوران ناصری بود.پدرش آقا حسینقلی معروف به جناب میرزا ، یکی از اساتید زبردست تار ، عمویش آقا میرزا عبدالله ، پدر موسیقی سنتی ایران که ردیف موسیقی ایرانی را در هفت دستگاه : « شور ، ماهور ، چهارگاه ، همایون ، نوا و راست پنجگاه »، تنظیم کرد و به شاگردان خود آموخت. پسر عمویش استاد احمد عبادی ، استاد سه تار و دو برادر کوچکتر از او محمد حسن خان و عبدالحسین شهنازی نوازنده تار ، همسران دو خواهرش باقرخان نوازنده کمانچه و رضا خان نوازنده تار و عده یی دیگر از افراد این خانواده که در موسیقی سنتی و اصیل ایرانی شهرت دارند می باشند .

نمایشگاه هنر ایران: علی اکبر شهنازی در میان خانواده هنرمند خود ، از سن پنج سالگی زیر نظر پدرهنرمندش مشغول نواختن تار شد و مدت شش سال ردیفها را از پدرش آموخت و توانست در مدت کوتاهی از نوازندگان خوب گردد به طوری که از سن 14 سالگی کلاس موسیقی پدرش را به تنهایی اداره می کرد و درسها و ردیف هایی را که از پدر آموخته بود به شاگردان تعلیم می داد. پس از فوت پدر ، علی اکبر غالبا با عموی خود میرزا عبدالله دو به دو و ساعتی را تار می زدند اما بعدها که آقا میرزا عبدالله به رحمت ایزدی پیوست او شاگردان کلاسهای پدر و عموی خود را به تنهایی تحت تعلیم قرار داد و به راستی هم به شایستگی توانست جانشین پدر و عموی خود گردد. ایشان نغمات و آهنگهای فراوانی ساخت که از جمله بهترین پیش در آمدها محسوب می شد .

استاد علی اکبر خان شهنازی در سال 1345 مدت پنج سال تمام دستگاههای موسیقی ایرانی را که از قدیم به ارث رسیده بود اجرا و همه را به صورتی کاملا مرتب آماده کرد.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا علی اکبر شهنازی یکی از نوازندگان اصیل ایرانی را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

61 + = 68