نمایشگاه هنر ایران

نگاهی کوتاه به زندگی موسیقیدان ایرانی “جلیل شهناز”

نمایشگاه هنر ایران: نگاهی کوتاه به زندگی موسیقیدان ایرانی “جلیل شهناز”

جلیل شهناز یکم خرداد سال ۱۳۰۰ در اصفهان متولد شد. او در خانواده ای چشم گشود که اعضایش در نواختن سازهای مختلف از جمله تار، سه‌تار، سنتور و کمانچه به مقام استادی رسیدند. پدر او شعبان‌خان، از علاقمندان موسیقی اصیل ایرانی بود و به جز تار، سه‌تار و سنتور را نیز می‌نواخت. عمویش از نوازندگان کمانچه بود.
نمایشگاه هنر ایران: جلیل شهناز از کودکی نواختن تار را نزد عبدالحسین شهنازی و برادر بزرگش حسین شهناز آغاز کردو با استعداد و تلاش فراوانش توانست در سنین جوانی از نوازندگان خوب اصفهان شود.
او از سال ۱۳۲۸ نوازندگی در رادیو اصفهان را آغاز کرد و حدود ۸ سال بعد به دعوت سازمان رادیو به تهران آمد و به عنوان همنواز و تکنواز فعالیت خود را ادامه داد.

نمایشگاه هنر ایران: جلیل شهناز به شیرین نوازی و بداهه نوازی بی نظیر تار شهرت داشت، قدرت او در جواب دادن و دونوازی خارق‌العاده‌است و سازش بی بدیل، یک ساز آوازی است از جمله ویژگی‌های نوازندگی جلیل شهناز استفاده از تمام امکانات ساز، نواختن بسیاری از گوشه‌های مهجور، رعایت جمله‌بندی در نوازندگی است.

شهناز علاوه بر تار نوازی، با نواختن سنتور، ویولون و تمبک و آواز -سه تار نیز آشناست.

او در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار هنر و موسیقی برگزیده شد و در همان سال مدرک درجه یک هنری برای تجلیل از یک عمر فعالیت هنری را ازآن خود کرد.

جلیل شهناز ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ پس از یک دوره بیماری در بیمارستان آراد در تهران چشم از جهان فروبست.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا نگاهی کوتاه به زندگی موسیقیدان ایرانی “جلیل شهناز” را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 1 =