نمایشگاه هنر ایران

فرمت هایJPEG ، TIFF و RAW چه تفاوتی باهم دارند؟

نمایشگاه هنر ایران: فرمت های JPEG ، TIFF و RAW چه تفاوتی باهم دارند؟

در این مقاله قصد دارم به بررسی تفاوت های سه فرمت رایج در عکاسی، یعنی JPEG ، TIFF و RAW پرداخته و کاربردهای آن‌ها را با هم بررسی کنم.

JPEG ، TIFF و RAW فرمت‌های فایل‌های تصاویر هستند که بیشتر دوربین‌های DSLR از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. دوربین‌های مبتدی معمولاً فقط فرمت JPEG را ارائه می‌دهند، اما برخی از دوربین‌های دیجیتال به طور همزمان با هر دو فرمت JPEG و RAW عکاسی می‌کنند. البته احتمالا شما دوربین‌های زیادی را پیدا نمی‌کنید که عکاسی با فرمت TIFF را ارائه دهند، تنها برخی از پیشرفته‌ترین دوربین‌ها شامل این فرمت دقیق تصویری هستند.

با تمام این‌ها، آیا می‌دانید تفاوت این سه فرمت با یکدیگر چیست و هر کدام چه کاربردی دارند ؟ با من همراه باشید تا در این مقاله مزایا و معایب و تفاوت هر سه فرمت JPEG ، TIFF و RAW را بررسی کنیم …

TIFFRAWJPEG
فرمت فشرده سازی‌ای است که هیچ اطلاعاتی را از دست نمی‌دهدفشرده یا پردازش نشده استاز یک فرمت فشرده سازی ویژه استفاده می‌کند
بیشترین حجم هر فایل را داردبه فضای ذخیره سازی زیادی احتیاج داردفضای کمتری را اشغال می‌کند
بیشتر در کارهای گرافیکی و تصویربرداری پزشکی رایج استمورد علاقه بیشتر متخصصان و حرفه‌ای‌های عکاسیرایج‌ترین فرمت حال حاظر عکاسی

مهم‌ترین تفاوت بین سه فرمت JPEG ، TIFF و RAW در میزان جزئیات و اطلاعاتی است که آنها نگه می‌دارند. JPEG بیشترین میزان جزئیات و اطلاعات را از طریق فشرده سازی از دست می‌دهد، اما در عوض فضای کمتری را اشغال می‌کند. همانطور که از نام آن بر می‌آید، RAW ( فایل‌های خام تصویری ) به هیچ وجه داده‌های تصویر را فشرده یا پردازش نمی‌کند، به این معنی که فایل‌ها در این فرمت بسیار حجیم‌تر و بزرگتر هستند. در همین حال، TIFF یک فرمت فشرده سازی است که هیچ اطلاعاتی را از دست نمی‌دهد و البته بیشترین حجم را در بین این سه فرمت رایج عکاسی دارد. اما اینکه شما کدام یک را انتخاب می‌کنید به این بستگی دارد که کدام اطلاعات تصویری را می‌خواهید نگه دارید و آیا می‌خواهید بعد از عکاسی پردازشی روی تصویرتان انجام دهید یا خیر.

JPEG

مزایا

  • رایج‌ترین فرمت تصویر
  • فضای کمتری نسبت به RAW و TIFF به خود اختصاص می‌دهد
  • بهترین فرمت برای اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی است

معایب

  • هنگام فشرده سازی بخشی از جزئیات و اطلاعات را از دست می‌دهد
  • ویرایش تصاویر با JPEG کیفیت را فدای حجم می‌کند

JPEG ( به صورت کامل Joint Photographic Experts Group ) یک فرمت فشرده سازی پیشرفته و البته از بین برنده است، به این معنی که از یک فرمت فشرده سازی برای حذف برخی پیکسل‌ها استفاده می‌کند که الگوریتم فشرده سازی در اینجا مهم نیست و در نتیجه موجب صرفه جویی در فضای ذخیره سازی می‌شود. فشرده سازی در مناطقی اتفاق می‌افتد که رنگ‌ها تکرار شوند، مثلا در عکسی که آسمان آبی زیادی را نشان می‌دهد.

سیستم عامل یا نرم افزار داخل دوربین میزان فشرده سازی را در زمانی که دوربین عکس را پردازش می‌کند، محاسبه کرده و بلافاصله در کارت حافظه آن را ذخیره می‌کند. به همین دلیل، JPEG رایج‌ترین فرمت فایل تصویری است و برای نمایش تصاویر در وب و اشتراک گذاری در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مفید است. در واقع یکی از اصلی‌ترین تفاوت های سه فرمت JPEG ، TIFF و RAW این است که به دلیل حجم کمتر فرمت JPEG بیشتر مورد استفاده در صفحات وب هم قرار می‌گیرد.

با وجود ویژگی‌های فشرده سازی فرمت JPEG، پیکسل‌های حذف شده معمولاً مورد توجه قرار نمی‌گیرند. به علاوه، می‌توانید میزان فشرده سازی به کار رفته در تصویر را کنترل کنید تا از یک عکس با کیفیت مناسب استفاده کنید که فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند ( خصوصاً در مقایسه با سایر فرمت‌های ذکر شده ).

با استفاده از فرمت JPEG، لایه‌های تصویر مسطح می‌شوند، به این معنی که نمی‌توانید لایه‌های مختلف ویرایش شده را ببینید و با هر بار ادیت و پردازش، تمام عکس و عناصر آن تغییر می‌کنند. در واقع شما نمی‌توانید پس از ذخیره به حالت قبلی برگردید. لازم به ذکر است با هر بار ادیت کردن عکس، مقداری از کیفیت آن کاسته می‌شود و این در ویرایش‌های چند مرحله‌ای ممکن است برایتان مشکل ساز شود.

یادداشت : از آنجا که ثبت تصاویر با فرمت JPEG بسیار آسان است و امکان بازگرداندن فایل‌های اصلی پس از ویرایش وجود ندارد، توصیه می‌شود همیشه یک نسخه از تصویر اصلی را حفظ کنید ( به عنوان مثال، همیشه یک نسخه پشتیبان از تمام عکس‌های خود داشته باشید تا در صورت لزوم به کمکتان بیاید ).

نمایشگاه هنر ایران: اکثر عکاسان هنوز هم اغلب از استاندارد تصویر JPEG در دوربین‌های دیجیتال، به خصوص دوربین‌های ارزان قیمت‌تر استفاده میکنند. دوربین‌های گوشی‌های هوشمند هم اکثر اوقات با فرمت JPEG عکس ثبت می‌کنند. دوربین‌های پیشرفته‌تر مانند DSLR ها نیز معمولا از فرمت JPEG پشتیبانی می‌کنند. اگر قصد دارید عکس‌ها را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، استفاده از فرمت JPEG هوشمندانه است، چرا که ارسال فایل‌های کوچکتر آسان‌تر است.

RAW

مزایا

  • نزدیک به کیفیت فیلم
  • قبل از ذخیره کردن آن، تصویر فشرده یا پردازش نمی‌شود
  • در هنگام پردازش و ادیت یک تصویر، کنترل بیشتری به شما می‌دهد
  • کم کم در حال رایج شدن در گوشی‌های هوشمند نیز هست

معایب

  • به فضای ذخیره سازی زیادی احتیاج دارد
  • با برخی از نرم افزارهای ویرایش و مشاهده تصویر سازگار نیست

فرمت خام RAW به کیفیت فیلم بسیار نزدیک است و به فضای ذخیره سازی زیادی احتیاج دارد، چرا که دوربین به هیچ وجه فایل خام RAW را فشرده یا پردازش نمی‌کند. برخی افراد از فرمت RAW به عنوان ” digital negative ” یا همان ” DNG ” یاد می‌کنند، زیرا هنگام ذخیره چیزی در فایل تغییر نمی‌کند.

بسته به اینکه دوربین شما را چه کمپانی تولید کرده باشد، ممکن است RAW چیز دیگری مانند NEF ( در دوربین‌های نیکون ) یا DNG ( در دوربین‌های کانن ) خوانده شود. این قالب‌ها و سایر مواردی مانند RW2 ، CR2 ، RAF و CRW همه مشابه هستند، حتی اگر از پسوندهای مختلفی استفاده کنند.

تعداد کمی از دوربین‌های مبتدی اجازه ذخیره فایل با فرمت خام RAW را می‌دهند، اگرچه برخی از دوربین‌های گوشی‌های هوشمند در حال شروع به ارائه فرمت خام RAW به همراه JPEG هستند.

یادداشت : بسیاری از حرفه ای‌ها و عکاسان پیشرفته فرمت خام RAW را می‌پسندند، چرا که می‌توانند ویرایش خود را بر روی یک تصویر انجام دهند بدون اینکه نگران این باشند که برنامه فشرده سازی نسخه اصلی آن را حذف کرده باشد، یعنی همان فاجعه‌ای که در هنگام استفاده از فرمت JPEG رخ می‌داد. به عنوان مثال، شما می‌توانید از نرم افزار ویرایش تصویر برای تغییر وایت بالانت عکس گرفته شده با فرمت خام RAW استفاده کنید، اما فقط فایل ثانویه و نهایی ( که می‌تواند با فرمت JPEG ذخیره و فشرده شود ) تغییر داده می‌شود، نه خود عکس اصلی.

نمایشگاه هنر ایران: یکی از مضرات عکاسی با فرمت خام RAW فضای ذخیره سازی زیادی است که برای آن مورد نیاز است و به سرعت کارت حافظه شما را پر خواهد کرد. مسئله دیگر این است که شما نمی‌توانید فایل‌های RAW را با برخی از نرم افزارهای ویرایش و مشاهده تصویر باز کنید. در حالی که اکثر برنامه‌های ویرایش تصویر مستقل می‌توانند فایل‌های RAW را باز کنند، اما سایر مواردی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند Microsoft Paint، نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

به همین دلایل، عکاسان و ویرایشگران غالباً با فرمت RAW عکس می‌گیرند و ویرایش می‌کنند و سپس تصویر را به فرمت فشرده شده مانند JPEG تبدیل کرده و خروجی می‌گیرند.

TIFF

مزایا

  • هیچ اطلاعاتی را در حین فشرده سازی از دست نمی‌دهد
  • پشتیبانی شده توسط برنامه‌های مختلف ویرایش و پردازش عکس

معایب

  • به طور گسترده در همه‌ی دوربین‌های دیجیتال موجود نیست
  • بیشترین فضای ذخیره سازی را در بین 3 فرمت دیگر اشغال می‌کند
  • فایل‌ها برای استفاده در وب بسیار بزرگ هستند

TIFF ( به طور کامل Tagged Image File Format ) یک فرمت فشرده سازی است که هیچ جزئیات و اطلاعاتی را درباره داده‌های عکس از دست نمی‌دهد. این یک فرمت فایل lossless است. یکی از تفاوت های سه فرمت JPEG ، TIFF و RAW این است که فایل‌ها در این فرمت نسبت به پرونده‌های JPEG و RAW بسیار بزرگتر بوده و البته دوربین‌های معدودی قادر به ایجاد تصاویر با فرمت TIFF هستند.

TIFF فرمت استانداردتری در گرافیک و تصویربرداری پزشکی نسبت به عکاسی دیجیتال است. با این حال، مواردی وجود دارد که عکاسان حرفه‌ای در برخی پروژه‌هایشان به آن نیاز دارند.

نمایشگاه هنر ایران: برنامه‌های متنوعی از باز کردن و ویرایش فایل‌های TIFF پشتیبانی می‌کنند، اما به دلیل اینکه آنها بسیار بزرگ هستند، برای تصاویر مبتنی بر وب یا شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌شود، و معمولاً به فرمت دیگری تبدیل می‌شوند.

بررسی تفاوت JPEG ، TIFF و RAW : کدام یک را باید انتخاب کنیم ؟

اگر یک عکاس حرفه‌ای نباشید که می‌خواهد چاپ‌های عظیمی انجام دهد، یک عکس با فرمت JPEG و با کیفیت بالا پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. TIFF و RAW معمولا بیش از حد نیاز هستند، مگر اینکه دلیل خاصی برای عکاسی با آن فرمت‌ها داشته باشید، مانند نیاز به ویرایش تصویر به صورت بسیار دقیق.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا فرمت هایJPEG ، TIFF و RAW چه تفاوتی باهم دارند؟ را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 1 =