معرفی سبک عکاسی مینیمالیست

دنیای عکاسی

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ 420 بازدید
نمایشگاه هنر ایران

معرفی سبک عکاسی مینیمالیست

نمایشگاه هنر ایران: معرفی سبک عکاسی مینیمالیست

« عکاسی مینیمالیست »

شاید نام عکاسی مینیمالیست به گوشتان خورده باشد و یا عاشق تصاویری باشید که در فضای مجازی، با هشتک Minimalist منتشر می‌شوند.

مینیمالیست یک واژه با مفهوم انتزاعی در دنیای هنر است.

یکی از دیکشنری‌های آنلاین آن را این طور ترجمه می­‌کند: تکنیک یا استایلی که که دارای سادگی و استقلال است.

اگر بخواهیم یک تعریف بدون کلیشه از این سبک عکاسی بگوییم، باید از جنبه روزمرگی به آن نگاه کنیم !

تا به حال شده از سبک یک موسیقی خوشتان بیاید، درحالی که نه خواننده مشهوری دارد و نه با پرطرفدارترین سبک موسیقی روز ارتباطی داشته باشد؟

اگر بپرسند چرا بارها آهنگ را نجوا کرده‌اید، هیچ پاسخی شاید به ذهنتان نرسد و نتوانید از زیبایی آنچه بدان گوش فراداده‌اید، دفاع کنید.

حتماً برایتان پیش‌آمده در مقابل همه‌ی زرق و برق ظاهری تیپ و استایل بسیاری از افراد در خیابان، با دیدن یک ترکیب رنگ ساده، ساعت‌ها فکر شما درگیر باشد!

سادگی چهره‌ها را دوست دارید یا دنیای رنگارنگ چهره‌های پشت نقاب پنهان شده ؟

این دقیقاً آن هدفی است که سبک مینیمالیست در تمامی زمینه های هنری به دنبال محقق کردن آن است.

minimalist photography

Nikon D5600 – f13 – 1/1000 sec – ISO 640

یاد بگیرید که ببینید

فرصت های عکاسی در اطراف ما فراوان است ولی این خلاقیت ماست که از یک روزمرگی یک تصویر به یاد ماندنی ثبت کنیم. وقتی با دوربین خود بیرون قدم می‌زنید، به دنبال فضاهای بازی باشید که از نظر نوری روشن باشند، الگوها و خطوط هندسی جالب در اطرافشان وجود داشته باشد و یا حتی سوژه‌هایی که به تنهایی رو به روی یک پس‌زمینه ساده قرار دارند؛ همه و همه سوژه‌هایی عالی برای عکاسی مینیمالیست به‌شمار می‌آیند.

همه چیز را ساده نگهدارید

نمایشگاه هنر ایران: وقتی در مورد عکاسی مینیمالیست حرف می‌زنیم، همچی از کم بودن جزئیات و تراکم دفاع می‌کند. به قول Mies van der Rohe معمار معروف سبک مدرن : ” کم زیاد است “، این جمله در عکاسی به مفهوم حمایت از سادگی و فرار از تراکم و انباشتگی معنا می‌شود.

عکاسی مینیمالیست به دنبال این است که بتوان فهمید که چقدر اطلاعات از یک ترکیب‌بندی می‌توان بدست آورد، قبل از اینکه اثرگذاری خود را از دست بدهد. یادتان باشد که همه چیز را ساده حفظ کنید، ولی در عین سادگی قدرتمند باشد. در عکاسی مینیمالیست هر چقدر تصویر چشم‌­نواز و برجسته باشد، بهتر است. هدف شما این است که تنها اطلاعاتی که لازم است را در تصویر نمایش دهید تا پیغام خود را به بیننده القا کنید.

عکاسی مینیمالیست

از فضای منفی استفاده کنید

_   آیا عکاسی مینیمالیست، فقط استفاده از فضای منفی است؟

_   به‌عنوان عکاس باید چه چیزهایی را از عکس حذف کنیم؟

در حقیقت جواب این سوال منفی است. زمانی که ما در موردی فضای منفی صحبت می­‌کنیم، منظورمان همان فضای خالی اطراف سوژه است. این مورد یکی از مهمترین مواردی است که باید در عکاسی مینیمالیست رعایت شود. این فضا باید با دقت انتخاب شود تا اثرگذاری سوژه­‌ی شما چندین برابر شود.

یک مثال کلاسیک و قدیمی می­‎تواند این باشد که آسمان در کادر و گوش‌ه­ایی از یک بنای تاریخی در تصویر باشد.

ترکیب بندی پایدار ایجاد کنید

عکاسی مینیمالیست بر پایه ترکیب بندی ساده است ولی بدان معنا نیست که خسته کننده باشد!

عکاسی مینیمالیست به شما فضای زیادی می‌­دهد تا خلاقیت را با عکاسی تلفیق کنید. چالش اصلی این است که عوامل غیر ضروری را از تصویر دور نگهدارید و تمامی توجه بیننده را به مفهوم و فکر اصلی پشت عکس منعطف کنید.

خطوط هدایت کننده

در عکاسی نیز همانند هنر، استفاده از خطوط، یک روش معمول ترکیب بندی برای جلب توجه بیننده به سوژه است. همچنین از خطوط برای ایجاد حس عمق و فاصله نیز استفاده می­‌شود. در عکاسی مینیمالیست ، خطوط محکم بیشترین نقش را در ترکیب‌بندی عکس ایفا می­‌کنند. خطوط می­‌توانند جدا بودن، اتصال ، فاصله، نزدیکی و عمق را به تصویر شما اضافه کنند. همچنین خطوط عمودی یا افقی می­‌توانند به عنوان یک عنصر مرکزی استفاده شوند و حتی پای دنیای روانشناسی را به تصویر شما بکشند!

عکاسی مینیمالیست

رنگ و پس زمینه

نمایشگاه هنر ایران: یک رنگ روشن یا یک تضاد رنگی، موضوع مینمالیستی خوبی ایجاد می‌­کند.

اگر پس زمینه‌ی خاصی را استفاده می‌کنید، بیننده باید قادر باشد تا بافت تصویر را حس کند. اکثر مواقع باید زاویه مناسب را برای عکاسی پیدا کنید. از تجربه‌های مختلف نهراسید!

از پایین یا بالا، مستقیم و یا از زوایای مختلف تصویربرداری کنید تا عکسی ثبت کنید که با شما صحبت می­‌کند و پرده از رازهای پشت تصاویرتان برمی‌دارد…

تضاد رنگی مستحکم

با تضاد رنگی می‌توان بهترین تصویر مینیمالیست را ثبت کرد، برای مثال یک ساحل ماسه‌ای با پس زمینه آبی اقیانوس و یا یک صخره در پهنای سفیدی کوهستان در فصل عروس پرور هستی و …

اگر هنگام عکاسی در فضای باز نور مناسبی نداشتید و یا نیاز به اصلاح تصویر نهایی داشتید، می‌توانید سایه‌های ناخواسته را  توسط نرم افزارهای Adobe Lightroom یا Adobe Photoshop حذف کنید.

تنها محدود به رنگ‌ها نباشید، زیرا عکس سیاه و سفید نیز تاثیرگذاری فوق العاده ای دارد!

الگوهای رنگی یا هندسی نیز به تصویر شما هویتی منحصربفرد می‌بخشد. یک عکس مینیمال، از رنگ‌ها به مقدار کم، ولی به صورت تاثیرگذار استفاده می‌­کند.

مینیمالیست

عوامل حواس پرت کن را کراپ کنید!

جزئیات غیر ضروری می‌تواند جذابیت تصاویر مینیمالیست را از بین ببرد. هرچیزی که فراتر از عنصر اصلی تصویر باشد، نوعی عنصر اضافی به‌شمار می‌آید.

فرض کنید همچین مشکلی پیش بیاید، چه می­‌کنید؟

خب به راحتی تصویر را برش بزنید؛ زمانی که شما تصویرتان را کراپ می‌کنید، به‌راحتی جزئیات اضافی را از تصویر خارج می­‌کنید و کل کادرتان را با تصویر پر می­‌کنید. این تکنیکی است که به شما در گرفتن تصاویر زیبا کمک می­‌کند.

تاریک و روشن

درمورد نوردهی در عکاسی مینیمالیست نمی‌توان اغراق کرد، زیرا هم نور و هم تاریکی می‌تواند اثر مینیمالیست خلق کند.

دنبال سوژه‌هایی بگردید که نور باعث برجسته‌شدن رنگ یا بافت در صحنه می­‌شود و یا به‌دنبال سایه‌هایی باشید که بتوانید از آن به‌عنوان بخش مرکزی ترکیب‌بندی خود استفاده کنید.

داستان گویی کنید

نمایشگاه هنر ایران: مینیمالیست تلاش دارد تا از کمترین مقدار جزئیات استفاده کند تا مفهوم را به بیننده منتقل کند، یک تجربه بصری بی‌نظیر خلق کند و یا داستانی بگوید. با ترکیب یک سوژه­‌ی جالب، عناصر درست، نوردهی و زاویه­‌ی مناسب می­‌توانید عکس هایی خلق کنید که داستان گویی کنند و بیننده را با یک نیم نگاه به داخل لحظه بکشانند. توجه داشته باشید که عکس‌های ساده، اگر به خوبی ترکیب بندی شده باشند می­‌توانند اثر قدرتمندی داشته باشند.

عکاسی مینیمالیست

خلاقیت به خرج دهید

نکاتی که پیش‌تر گفتیم را به یاد بسپارید و بدانید مینیمالیست یک مفهوم ذهنی می‌باشد. ممکن است سوژه و مکانی که شما می‌پسندید را دیگران نپسندند ولی این نباید مانع عکاسی شما شود.

منشاء مینیمالیست

مبدا مینیمالیست در هنر به هنرمندان نامی قرن بیستم برمی‌­گردد. این ژانر هنر سعی دارد که مفهوم را با کمترین میزان جزئیات و ساده به بیننده برساند. به طوری‌که از کمترین، بیشترین را بسازند.

یکی از بزرگان عرصه نقاشی، Ad Reinhardt ، که نقاشی‌های تقریبا سیاه او مینیمالیست را به نمایش می­‌گذارد، در مورد لزوم کاستن عناصر در هنر این چنین می­‌گوید:

” هر چه عناصر بیشتری درون اثر باشد، شلوغ‌تر است و به تبع بدتر است. زیادتر کمبود دارد و کمتر زیاد است. هنر با خلاص شدن از دست طبیعت شروع می­‌شود. ”

بعضی ها این تکنیک را دوست دارند و بعضی‌ها از آن بیزارند ولی ظاهراً کسی نسبت به آن بی‌تفاوت نیست.

اگر به‌صورت حرفه از این قضیه استفاده شود، می‌توان با آن تصاویری فوق‌العاده ساده و در عین حال دراماتیک خلق کرد. اما اینکه ما باید چگونه فکر کنیم و در کارهایمان مینیمالیست را وارد کنیم، نیازمند ساعت‌ها مطالعه و دیدن نمونه عکس مینیمال است.

عکاسی مینیمالیست

مینیمالیست در دیگر ژانرها

نمایشگاه هنر ایران: اگر بخواهیم یک رتبه‌بندی بین عکاسی مینیمالیست و سایر ژانرهای عکاسی بکنیم، مینیمالیست زیرمجموعه‌ی همه‌ی ژانرها قرار می­‌گیرد.

جالب است بدانید که عکاسی معماری و منظره جزو پرطرفدارترین شاخه‌های عکاسی مینیمال شناخته می‌شوند.

آنچه برای تمامی عکاسان حائز اهمیت است، تفکر و دنیای پشت این سبک عکاسی می‌باشد.

« مینیمالیست مثل فریادیست که در غالب سکوت ادا می‌شود »

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا معرفی سبک عکاسی مینیمالیست را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

45 + = 48