نمایشگاه هنر ایران

معرفی نقاشی های زیبا از نقاش معروف فریدا

نمایشگاه هنر ایران: معرفی نقاشی های زیبا از نقاش معروف فریدا

فریدا آثار خود را به دیه گو ریورا نقاش مکزیکی که با او در دوران دبیرستان آشنا شده بود، نشان داد. ارتباط فریدا و ریورا در نهایت در سال 1929 منجر به ازدواج شد، ازدواجی پیچیده و پرماجرا. ازدواجی که علاوه بر کمک هایی که ریورا در عرصه هنر به فریدا کرد، باعث رنج ها و آسیب های روحی بر فریدا شد. فریدا خود بر این باور بود که دو واقعه ی تصادف و ازدواجش با ریورا از تاثیرگذارترین وقایع زندگیش هستند.

بسیاری از آثار فریدا پرتره ها و خودنگاره هایی از خودش است که عامل موفقعیت و شهرت او شدند. پرتره هایی که در ابتدا خود نقاش با لباس و جواهرات سنتی مکزیک که به تن دارد جلب توجه میکند اما اگر عمیق تر نگاه کنیم متوجه میشویم که فریدا از عناصر و نمادهای متعددی برای بیان احساسات درونی خود استفاده کرده است.
پرتره های فریدا در عین غرور و وقاری که دارند بازتابی از درد و رنج های جسمی و روحی او از تصادف و ازدواج ناموفقش هستند. فریدا علاوه بر تحمل رنج های جسمانی خود از خیانت های ریورا و مشکلات زندگی مشترکشان رنج میبرد و تعداد زیادی از آثار خود را به تصویر کردن این دو موضوع پرداخته است.

فریدا کالو در کنار همسرش دیه گو ریورا

فریدا در آثارش، دوجنبه بودن حقایق و تضادهای گوناگونی مانند شجاعت و آسیب پذیری، زندگی و مرگ، عشق و نفرت، روشن و تیرگی را با مهارت تمام به تصویرکشیده که از خصوصیات آثار او به شمار می آیند.
عده ایی از منتقدان بر این باورند که فریدا به فرهنگ مکزیک جان بخشیده و سرمشق بسیاری از زنان مکزیکی بوده. فریدا حقایق زندگی و احساسات درونی خود را با قدرت و شجاعت به تصویر میکشیده و هیچگونه ترحم و ترسی نسبت به آنها نداشته به همین خاطر برخی او را هنرمند فمینیست نیز میخوانند، تا جایی که در سال 1976 نمایشگاهی در موزه هنر ایالت لس آنجلس آمریکا برپا شد که مختص آفرینش های هنری زنان بود و آثار فریدا نیز در این نمایشگاه حضوری درخشان داشت.
فریدا در طول زندگی هنری خود به نقاط مختلفی سفر کرد و در نمایشگاه های متعددی در پاریس، نیویورک و مکزیک شرکت کرد. همچنین با افراد سرشناسی مانند آندره برتون نویسنده فرانسوی و پابلو پیکاسو نقاش اسپانیایی دیدار داشت. به گفته ریورا در دیداری که با پیکاسو داشتند در تحسین آثار فریدا، پیکاسو چنین میگوید: نه در آیین، نه من و نه تو، هیچکدام در مرتبه ای نیستیم که بتوانیم یک سر بکشیم، آنگونه که فریدا میکشد.

نمایشگاه هنر ایران: فریدا در تمامی آثارش به میراث و سنت های مکزیک پایبند بود که این نکته از نوع پوشش او در آثارش و همچنین زندگی روزمره اش کاملا مشهود است. او بر خلاف زمان خود که اکثریت مردم تحت تاثیر اروپا و آمریکا بودند، اصالت و ملیت مکزیکی خود را حفظ کرد و برای فرهنگ و هنر مکزیک ارزش زیادی قائل بود و این نوع باور فریدا بر دیگر هنرمندانی چون هکتور گارسیا، ادوارد وستون، ایموجن کانینگام تاثیر گذاشت.

فریدا در محافل روشنفکری و انقلاب مکزیک شرکت میکرد و از رویدادهای فرهنگی و هنری عصر خود کاملا مطع بود و در زمان خودش هنرمندی آوانگارد و بخشی از مکزیک نوین محسوب میشد. فریدا با برخورد خالصانه نسبت به بیان حقایق زندگیش و همچنین سنت گرایی تاثیر چشمگیری در عرصه ی هنر و همچنین فرهنگ و هنر مکزیک داشت. پس از مرگ فریدا در مراسم تشیع او برای قدردانی و یادآوری تاثیرات بسیاری که بر فرهنگ و هنر مکزیک داشت از او اینگونه خطاب شد: ای دوست، ای خواهر مردم و ای دختر بزرگ مکزیک، تو هنوز بین ما زنده ایی.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا معرفی نقاشی های زیبا از نقاش معروف فریدا را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

81 + = 90