نمایشگاه هنر ایران

نکاتی برای کسانی که علاقمند به عکاسی مفهومی هستند

نمایشگاه هنر ایران: نکاتی برای کسانی که علاقمند به عکاسی مفهومی هستند

عکاسی مفهومی یکی از شاخه های عکاسی است و به عکس هایی عکس های مفهومی گفته می شود که هدف عکاس در آن بیان یک مفهوم خاص و گفتن حرف و سخنی در قالب عکس باشد .عکس های مفهومی معمولا بیننده را به فکر وادار می کنند و به گونه ای هستند که با زبان بی زبانی با مخاطب صحبت می کند و پیامی را در سکوت خود به مخاطب می دهد. جنبش هنری عکس های مفهومی در اواخر دهه 1960 و اوایل 1970 شکل گرفت . در این نوع عکاسی مفهوم و ارائه ی آن بر هرچیزی مقدم است و اگر عکاس بتواند آن را به خوبی اجرا کند پیام در تصویر به راحتی قابل انتقال است .

برداشت مخاطبین از عکس های مفهومی متفاوت است .البته یک مشکلی که برای هر عکاس مفهومی پیش می آید اینست که درک مفاهیم استفاده شده و حدس زدن معنای آنها برای هر مخاطبی امکان پذیر نباشد. در نتیجه تلاش جهت درک مفاهیم توسط مخاطب یک چالش مهم برای عکاس مفهومی است.عکاس ها می خواهند مخاطب نهایت درک ذهنی خودش را از عکس داشته باشد. آنها می خواهند مخاطب احساسات زیادی را ایجاد کنند. عکاسی مفهومی یک ژانر از عکاسی است که به استفاده از عکاسی در هنر مفهومی یا عکاسی هنر معاصر اشاره دارد.

نمایشگاه هنر ایران: در هر دو مورد این اصطلاح به طور گسترده ای مورد استفاده قرار نمی گیرد و یا به طور مداوم استفاده می شود.در عکاسی مفهومی مانند بقیه ی شاخه های عکاسی هدف این نیست که زیبایی ها را به تصویر بکشد بلکه هدف اصلی ارائه ی پیام و حرف و سخنی است . عکاسی مفهومی می بایستی ساده باشد یا حتی در برخی موارد عمدا زشت ارائه می شود تا ایده از خلال تصاویر بیان شود .

بیان داستان با عکاسی مفهومی
با عکاسی مفهومی می توان پیام یک داستان را منتقل کرد و افراد و مخاطبین را تحت تاثیر قرار داد.عکاسان مفهومی از روش های ظریف و مبهم برای گفتن یک داستان استفاده می کنند شما فقط یک عکس می بینید اما عکاس مفهومی ساعت ها فکر و خلاقیت خرج آن کار کرده که در عکس مشخص نیست .هیچ هنرمندی در جهان نمی تواند در مورد چگونگی انجام کارهای خود به آن ها توضیح دهد یا آموزش دهد. یکی از اهداف اصلی هنر این است که راه رویکرد خودتان را پیدا کنید،.

نکات عکاسی مفهومی
برای عکاسی مفهومی باید یادبگیرید در هر زمانی بتوانید با توجه به داستان و پیامی که می خواهید انتقال دهید عکس را ثبت کنید.

برای عکاسی های مفهومی باید با مدل هایی کار کنید که طرز فکر و بیان شما را در عکس ها می پسندند تا همکاری بهتر صورت گیرد.

افرادی که دچار اضطراب هستند، به شما آسیب می رسانند، حتی اگر آنها دوست هستند که به شما کمک کنند.

نورپردازی در عکاسی مفهومی می تواند بسیار موثر باشد و هر مقدار نوری با هر ترکیب نوری می تواند در بیان پیام شما تاثیر بگذارد پس یاد بگیرید که چگونه آن ها را به درستی به کار بگیرید.
گاهی اوقات، کلید گفتن داستان شما، فضای مناسب است.فضای مناسب برای بیان حرف هایتان را پیدا کنید.

اگر شما نمیتوانید مدل پیدا کنید، خودتان باشید. این قطعا مجموعه ای از مزایا و معایب خود را دارد.
فیلم ها، کتاب ها و سایر هنرهایی که دوست دارید می توانند به خوبی بهترین منبع الهام باشند. این احتمالا در وهله اول شما را به هنرتبدیل کرد.

هنگام انتخاب تصویر “یکی” تصمیم بگیرید، و همیشه در جریان کار خود نظم داشته باشید.
برای شروع کار عکاسی هدفی حتما ابتدا هدف خود را بنویسید و با خود فکر کنید که این عکس برای بیان این پیام به چه المان هایی نیاز دارد.

هنرمندان مفهومی
علاوه بر اینکه در عکاسی شاخه مفهومی وجود دارد در هنرهای دیگر مانند مجسمه سازی و نقاشی هم ، هنرمندان به صورت مفهومی کار می کنند .مفهومی کار کردن ذهنی خلاق و دغدغه دار در مورد آن مسئله لازم دارد . در کارها و هنرهای مفهومی هنرمند نمی داند که نتیجه کار چگونه می شود و تا زمانی که کار تمام نشود نتیجه کار را نمی داند .روش کار هنرمندان مفهومی شناور است و مدام ممکن است در جریان کار تغییر کند و تا زمانی که هنرمند از کارش راضی نباشد تغییر تا جایی که امکان پذیر باشد صورت می گیرد. اما از قبل یک ایده کلی در مورد هدف نهایی خودشان و چیزی که قرار است به آن برسند در ذهنشان دارند و برای آن سناریو سازی می کنند تا بتوانند از ایده ذهنیشان خروجی بگیرند. هیچ دلیلی برای اینکه عکاس‌ها بدین شکل کار نکنند وجود ندارد. خیلی از عکاس‌ها دقیقا به همین شکل کار می‌کنند و در صورتی که شما هم چنین سبکی را دوست دارید می‌توانید به همین شکل کار کنید.

چطور عکاسی مفهومی را آغاز کنید؟
مرحله اول
قبل از هر چیزی خلاقیت در هنرهای مفهومی بسیار مهم است باید بتوانید مفهومی فکر کنید و اهل فکر و مطالعه باشید. باید در جامعه دغدغه داشته باشید باید بتوانید تخیلات خود را به کار گیرید و پیاده سازی کنید.

مرحله دوم
در مورد موضوع و دغدغه خود فکر کنید و حتما یک موضوع را انتخاب کنید و روی آن کار کنید .

مرحله سوم
زمانی که موضوع را انتخاب کردید به این موضوع فکر کنید که چگونه می توانید آن فکر و ایده را اجرایی کنید و به چه چیزهایی نیاز دارید تا تخیلات خود را به اجرا در بیاورید. آیا برای رسیدن به این نتیجه باید عکس خاصی بگیرید؟ در زمان عکاسی باید مطمئن شوید که همه چیز با هم هماهنگ است و باید به شکلی باشد که به نظر برسد دست یافتن به چنین نتیجه‌ای واقعا ممکن است.

مرحله چهارم
ترکیب بندی مورد نیاز خود را کشف کنید. برای خیلی از عکس‌ها شما باید ترکیب تصاویر مختلف را بلد باشید. اینکه چطور می‌توان قسمتی از یک صحنه را برداشت و آن با یک صحنه‌ی دیگر ترکیب کرد. پس از اینکه تمام تصاویر را در کنار هم قرار دهید، متوجه خواهید شد که با هم تطبیق‌پذیر هستند یا خیر.

انواع دیگر سبک های مختلف عکاسی که می توانند در ژانر مفهومی کار شوند
عکاسی از طبیعت بی جان
عکاسی از اشیایی که جان ندارند و حرکتی ندارند می شود طبیعت بی جان.در عکاسی بی جان نور و ترکیب بندی در عکاسی بسیار مهم است و خلاقیت است که می تواند عکس های متمایزی ایجاد کند.

عکاسی پرتره
عکاسی پرتره همان عکاسی از چهره ی انسان است که دقیقا روی چهره تاکید می کند .نور و کادربندی از فاکتورهای بسیار مهم در عکاسی پرتره هستند. از نورپردازیهای معروف برایِ عکاسی پرتره : رامبراند ، پروانه ای ، نیم سایه و .. میتوان نام برد .

عکاسی خبری
هدف از عکاسی خبری عکاسی برای بیان یک خبر است و در واقع روایتی از یک اتفاق خاصی را به تصویر می کشد. این تصاویر احتمالا بصورت تکی یا یک مجموعه منتشر میشوند.عکس های خبری باید کاملا صادقانه باشند تا خبر به خوبی بیان شود.

عکاسی مستند
عکاسی مستند از ابتدایی ترین انواع عکاسی می باشد که عکاس تصاویر را به بهترین شکل ممکن و واقعی ترین شکل ممکن به تصویر می کشد .عکاسان مطبوعاتی معمولا تصاویر خود را به نشریات علاقه‌مند ارائه می‌کنند. اخیرا عکاسان مطبوعاتی سراسر جهان شروع به نمایش تصاویر خود در نمایشگاه‌ها کرده‌اند.

عکاسی خیابانی
عکاسی خیابانی همان عکاسی از روزمرگی های زندگی مردم با اتفاقات کوچک و بزرگ در فضای شهری می باشد .با این عکس ها و نمایش گذاشتن آن ها در بسیاری از مواقع مشکلات اجتماعی و اقتصادی را به تصویر می کشند .این عکس ها ذهن مخاطب را به بازی می گیرند و او را به فکر فرو می برند.

عکاسی سیاه و سفید
عکس ها از زمان پیدایش عکس سیاه و سفید بوده اند و کم کم رنگی شدند و الان در طیف های رنگی متفاوت قابل تغییرند.امروزه عکس های سیاه و سفید هم طرفداران خاص خود را دارند چرا که عکاسان به قدرت عکس‌های سیاه و سفید پی برده‌اند. نور و سایه نقش مهمی در این سبک ایفا میکنند و اگر چنانچه عکاس نتواند نور مناسبی را در تصویر به ثبت برساند از ارزش کارش به شدت کاسته می‌شود. نمایشگاه هنر ایران: عکاسی سیاه و سفید نوعی حس نوستالوژیک را القا می کند که سبب محبوبیت این سبک بین مردم می شود.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا نکاتی برای کسانی که علاقمند به عکاسی مفهومی هستند را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + = 6