نمایشگاه هنر ایران

پیکسل سوخته را چگونه شناسایی کنیم؟

نمایشگاه هنر ایران: پیکسل سوخته را چگونه شناسایی کنیم؟

یک از سوالات رایجی که از ما پرسیده می شود و ممکن است برای اکثر دارندگان دوربین های عکاسی و فیلمبرداری پیش بیاید؛ به موضوع ” پیکسل سوخته ” مربوط می شود. پیکسل های سوخته ممکن است روی صفحه نمایش دوربین عکاسی شما (LCD) و یا در عکس‌ها ظاهر شوند.

پیکسل سوخته چیست؟ 

« پیکسل سوخته »، پیکسلی است که دچار آسیب دائمی شده باشد و هیچ گونه اطلاعات و برقی از سوی دوربین دریافت نکند؛ این پیکسل‌ها غالباً به صورت نقطه‌های سیاه روی صفحه نمایش دوربین دیده می‌شوند. در بعضی موارد ممکن است این‌طور نباشد و بیکسل های سوخته نسبت به پیکسل های مجاور خود، رنگ های متفاوتی داشته باشند و یا کمی تیره تر باشند.

پیکسل های سوخته به ندرت در صفحه نمایش دوربین های دیجیتال و سنسورها دیده می شوند. معمولا تولیدکنندگان دوربین، در طول فرایند تضمین کیفیت ( QA ) خود، به مسئله پیکسل های سوخته توجه می‌کنند. پیکسل های سوخته ممکن است با گذشت زمان ظاهر شوند، که این موردی طبیعی است.

چگونه می توان وجود پیکسل سوخته در دوربین را تشخیص داد؟

نمایشگاه هنر ایران: تشخیص پیکسل های سوخته به‌راحتی امکان پذیر است؛ نمایش زنده (Live View) را روشن کنید و دوربین خود را به سمت یک فضای روشن مانند آسمان بگیرید. پیکسل های سوخته همیشه به‌صورت نقاط یکسان و یکنواخت دیده می‌شوند. حتی اگر شما دوربین را تکان دهید پیدا کردن پیکسل های سوخته در سنسور دوربین سخت‌تر است.

چند عکس با رنگ‌ها و مدل‌های مختلف بگیرید، سپس تصاویر را در سایز کامل (فول سایز با نمایش ۱۰۰%)، با دقت نگاه کنید. اگر شما در ناحیه ای از عکس، پیکسلی را مشاهده کردید که هر بار تغییر رنگ می‌دهد یا نسبت به پیکسل های اطرافش تیره‌تر است؛ به احتمال زیاد این پیکسل، یک پیکسل سوخته است.

چه عواملی باعث سوختگی پیکسل می شود؟

  • رقص نور لیزری:

عکاسان و فیلمبردارانی که در مجالس عروسی تصویربرداری می‌کنند باید مراقب باشند که دوربینشان در معرض تابش اشعه لیزر قرار نگیرد؛ زیرا تابش این اشعه ها باعث به وجود آمدن پیکسل های سوخته می شود. همچنین اگر شما یک دوربین عکاسی دارید و آن را در مراسم عروسی عزیزان و نزدیکانتان همراه خود می‌برید که عکاسی کنید؛ یادتان باشد که مواظب اشعه‌های لیزر باشید!

  • تابش نور شدید و مستقیم خورشید به لنز دوربین:

فرض کنید که در یک روز زیبای آفتابی بیرون رفته اید. ممکن است شما با دیدن صحنه زیبای خورشید هیجان زده شوید، دوربین عکاسی خود را از کیف تان درآورید، لنز دوربین خود را مستقیما به سمت خورشید بگیرید و از آن عکاسی کنید. باید به شما بگویم که دفعه بعدی که خواستید از خورشید عکس بگیرد در کارتان خیلی عجله نکنید زیرا این کار ممکن است باعث به وجود آمدن پیکسل سوخته در دوربین شما شود!

چه زمانی باید به فکر تعمیر پیکسل سوخته در دوربین خود باشیم؟

اگر شما فقط یک یا دو پیکسل سوخته در LCD دوربین خود داشته باشید، در مورد آن ها نگران نباشید؛ این تعداد پیکسل سوخته امری عادی است.

بیایید به این موضوع به صورت زیر نگاه کنیم:

 صفحه نمایش ۳ اینچی رایج دوربین های نیکون دارای ۹۲۰،۰۰۰ پیکسل است. یک پیکسل سوخته به معنای یک ده هزارم خطا است؛ و این یعنی ۹۹٫۹۹ درصد از پیکسل ها سالم هستند. حتی اگر شما بیش از ۲ یا ۳ پیکسل سوخته روی LCD دوربین خود داشته باشید و آن‌ها نزدیک به یکدیگر قرار گرفته باشند؛ بازهم جای نگرانی نیست. این تعداد پیکسل های سوخته هرگز روی عکس های شما تاثیر بدی نمی‌گذارند و خودشان را نشان نمی‌دهند؛ مگر آنکه تعداد آن‌ها زیاد باشد. در این هنگام است که باید به فکر اصلاح پیکسل های سوخته در دوربین خود باشید.

پیکسل سوخته

تعمیر پیکل سوخته دوربین

نمایشگاه هنر ایران: پیکسل سوخته یک سوء عملکرد در دوربین عکاسی است که متاسفانه در اکثر موارد، باید آن‌ها را تعمیر کنید. پیکسل های سوخته اکثراً دائمی است و با گذشت زمان از بین نمی‌روند. به علاوه، پیکسل های سوخته موجود در عکس ها را نمی توان با استفاده از نرم افزار فوتوشاپ اصلاح کرد و باید به فکر اصلاح دائمی آن باشید. برای اصلاح پیکسل های سوخته در دوربین خود شما می‌توانید به تعمیرگاه تخصصی شرکت دیدنگار مراجعه کنید.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا پیکسل سوخته را چگونه شناسایی کنیم؟ را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 6 = 16