نمایشگاه هنر ایران

چرا باید تئوری رنگ در هنر آموزش داده شود؟

نمایشگاه هنر ایران: چرا باید تئوری رنگ در هنر آموزش داده شود؟

ممکن است اطلاع داشته باشید که یادگیری تئوری رنگ‌ راهی مناسب جهت به کارگیری صحیح و بی نقص این عنصر در طراحی‌ است. رنگ، نقشی حیاتی در پروژه‌های موفق طراحی برعهده دارد، با این حال یافتن پالت مناسب برای یک پروژه کاری بسیار سخت و البته هوشمندانه است.

چه دلایلی برای یادگیری تئوری رنگ وجود دارد؟

اگر از شناخت این عنصر مهم طراحی طفره می‌روید، باید بدانید که این سرسختی سرانجام برایتان گران تمام می‌شود. دلایل زیادی برای یادگیری بیشتر در مورد رنگ‌ها وجود دارد، اما شاید علل زیر بتوانند نظر شما را تغییر دهند:

دلیل اول:
تقریبا تمامی پروژه‌های طراحی با انتخاب مجموعه‌ای از رنگ‌ها برای اجرای پروژه آغاز می‌شوند. در طی مراحل هر لحظه که به عقب برگردید، سایه روشن‌هایی از رنگ‌های انتخاب شده می‌توانند در ساخت ترکیبی کاملا جدید برای بهبود جلوه کار کمکتان کند. طراحان معمولا به دنبال یافتن ترکیب‌های الهام‌بخش از رنگ‌ها هستند که کاری بسیار سخت و حساس است. شما باید آگاهی خوبی نسبت به احساساتی که رنگ‌ها ایجاد می‌کنند داشته باشید و بدانید ترکیب آن‌ها در هر بخش از پروژه‌تان، چه معنی تازه‌ای ایجاد می‌کند.

دلیل دوم:
رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف معانی متفاوتی دارند. این مساله گاهی حتی در پروژه‌های بین‌المللی طراحان خوب و مشهور هم مشکل‌ساز می‌شود. اما با آگاهی از معنی رنگ‌ها در فرهنگ‌های متفاوت، می‌توان تا حدود زیادی از بروز این مشکلات پیشگیری کرد. ترکیبات رنگی در فرهنگ‌ها و حتی زبان‌های مختلف حس و معنی مشابهی را برای مردم آن نواحی تداعی نمی‌کند. پیتر دروکر سردبیر سایت housebeautiful در این باره می‌گوید:
نمایشگاه هنر ایران: «رنگ اسرارآمیز و ناشناخته است. نگاه دوباره به آن هرگز حس مشابهی القا نمی‌کند. هیچ دو نفری نیستند که چیزی را دقیقا مثل هم ببینند یا برداشت احساسی مشابهی داشته باشند. من یک بار با کشتی کروز به چین رفتم. هشتصد نفر از ما در حالی که سفید پوشیده بودیم از کشتی پیاده شدیم. زیرا سفید رنگ جشن و شادی است و به ما حس کشتی سواری می‌داد. غافل از اینکه این رنگ در چین به معنای سوگواری است و ما در آن حالت غیرعادی به نظر می‌رسیدیم.»

دلیل سوم:
برای عمق دادن به یک پروژه و اجرای بهتر آن مواردی همچون ایده یابی، الهام گرفتن و تکمیل ملزومات کار برای روح بخشیدن به طرح اهمیت زیادی دارند. توانایی یافتن منابع الهام بخش می‌تواند انگیزه کافی برای انجام کار متوالی در یک پروژه را به شما بدهد. برای رسیدن به این نقطه، آشنایی با اصول تئوری رنگ و آگاهی از جزئیات آن اهمیت ویژه دارد.

در آینده مطالب بیشتری در رابطه با شناخت تئوری رنگ‌ها، اصول انتخاب ترکیب‌های رنگی، شناخت بهتر معانی رنگ در فرهنگ‌های مختلف و نحوه کاربرد این عنصر مهم حین اجرای پروژه‌ها را در هزار و یک بوم خواهید خواند.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا چرا باید تئوری رنگ در هنر آموزش داده شود؟ را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 7 =