نمایشگاه هنر ایران

همه چیز درباره رنگ‌های ترکیبی در دکوراسیون داخلی

نمایشگاه هنر ایران: همه چیز درباره رنگ‌های ترکیبی در دکوراسیون داخلی

در مورد رنگ‌های ترکیبی می‌توان گفت که نوعی دیگر از رنگ‌های ثانویه هستند با این تفاوت که رنگ ثانویه از ترکیب دو رنگ اولیه با نسبت‌های مساوی ساخته می‌شود، اما رنگ ترکیبی از ترکیب دو رنگ اولیه با نسبت نابرابر ساخته می‌شود.
رنگ‌های ترکیبی از تلاقی دو منبع رنگی ساخته می‌شود. این رنگ‌ها انواع گوناگون دارند.

برای مثال، اگر رنگ‌های آبی و قرمز را به نسبت برابر با هم ترکیب کنیم، رنگ بنفش حاصل می‌شود، اما اگر همین ترکیب را با نسبت بیشتر رنگ آبی (سه قسمت آبی و یک قسمت قرمز) انجام دهیم، رنگ ارغوانی حاصل می‌شود که بیشتر به سمت آبی تمایل دارد.

به همین ترتیب، اگر نسبت رنگ قرمز بیشتر از آبی باشد (سه قست قرمز و یک قسمت آبی)، رنگ ارغوانی شاتوتی حاصل می‌شود که جزء رنگ‌های ترکیبی به حساب می‌آیند.

نمایشگاه هنر ایران: نوع دیگر رنگ‌های ترکیبی، طیف‌های تیره تر، روشن‌تر یا رنگ‌های سایه روشن هستند. این رنگ‌ها با ترکیب رنگ‌های سفید، مشکی یا طوسی با یکی از رنگ‌های گروه‌های اصلی رنگ ساخته می‌شوند. برای مثال، زمانی که رنگ سفید با سرخابی ترکیب می‌شود، صورتی پاستل به دست خواهد آمد. با اضافه کردن رنگ طوسی به سرخابی، صورتی دودی کثیف و همچنین با ترکیب رنگ مشکی به سرخابی، رنگی طوسی با ته رنگ صورتی به وجود خواهد آمد.

رنگ‌های ترکیبی نوع اول که رنگ‌های هارمونی ساز نیز به آن‌ها گفته می‌شود و همچنین رنگ‌های ترکیبی نوع دوم که همان طیف‌های تیره‌تر و روشن‌تر رنگ‌های اصلی هستند، می‌توانند به بهبود جلوه دکوراسیون خانه شما و ایجاد هماهنگی در آن کمک کنند. برای مثال، دکوراسیونی تک رنگ ممکن است کسل کننده و بی روح شود، اما اگر به کمک رنگ‌های ترکیبی با طیف رنگی بازی کنید، می‌توانید در اوج هماهنگی، دکوراسیونی تک رنگ و شیک داشته باشید.

● رنگ‌های ترکیبی سرد
رنگ‌های ترکیبی که در آن‌ها مقداری رنگ آبی وجود دارد، رنگ‌های ترکیبی سرد محسوب می‌شوند زیرا احساسی خنک و آرام را به فضا القا می‌کنند. در ادامه، به معرفی تعدادی از رنگ‌های ترکیبی سرد می‌پردازیم:

▪ آبی تیره: این رنگ، رنگ دانش و فراگیری است و شاید به همین دلیل است که در دکوراسیون موسسات و دانشگاه‌ها از آن استفاده می‌شود. از این رو به آبی آکسفوردی نیز معروف است. به دلیل تیرگی و شباهتی که با رنگ آسمان در آستانه شب دارد، به آبی نیمه شب نیز معروف است.

▪ ارغوانی روشن: رنگی خاطره انگیز است. مهم‌ترین و آشناترین نامی که از این طیف رنگی می‌توان نام برد، رنگ یاسی است.

▪ آکوآ: آبی آکوآ رنگی است که در آن سبز و آبی با مقدار کمی هینت رنگ زرد با یکدیگر ادغام می‌شوند. رنگ آکوآ برانگیزاننده احساس و آرامش بخش است.

▪ آبی روشن: آبی روشن، رنگی پسرانه و بسیار ملایم است که معمولا برای دکوراسیون اتاق پسر بچه‌ها استفاده می‌شود.

▪ ارغوانی تیره: این رنگ، رنگ شکوه، ثروت و دکوراسیون‌های مجلل است، اما اگر در استفاده از آن دقت نشود، می‌تواند رنگ ناراحتی و افسردگی نیز باشد. این طیف در قالب نام‌هایی متعدد مانند بادمجانی و سلطانی شناخته می‌شود .

نمایشگاه هنر ایران: دیوارهایی به رنگ آکوآ و پرده‌هایی با تناژ رنگی هماهنگ با دیوارها را مشاهده می‌کنید. این رنگ موجب شده است که فضا بسیار سرد اما آرامش بخش شود. کوسن قرمزی که در این دکوراسیون استفاده شده است، این سرما را شکسته و تعادلی خوشایند را بوجود آورده است.

از کاشی‌های کوچک با طیف‌های متنوع رنگ آبی و طوسی به صورت تصادفی برای دیوار استفاده شده است. این کار، اقدامی بسیار درخور و مناسب برای فضای سرویس بهداشتی و حمام است.

ارغوانی تیره و مشکی، زوجی بسیار مناسب برای هم هستند و زمانی که کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، جلوه‌ای بسیار با شکوه و مجلل را بوجود می‌آورند. اگر از این ترکیب رنگی برای دکوراسیون اتاق خواب استفاده می‌کنید، باید ملحفه‌های سفید به کار ببرید تا تیرگی این دو رنگ را جبران و تعدیل کند.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا همه چیز درباره رنگ‌های ترکیبی در دکوراسیون داخلی را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 6 = 11