نمایشگاه هنر ایران

آشنایی با طریقه آماده کردن انواع نوشیدنی ها

نمایشگاه هنر ایران: آشنایی با طریقه آماده کردن انواع نوشیدنی ها

در این بخش بانوشــیدنی هایی ماننــد چای،قهوه و انواع شربت، آب میوه ها، آشنا میشوید.
طریقه ی آماده کردن چای
برای تهیه ی هر لیوان چای یک قاشــق چایخوری سرخالی چای در قوری بریزید. ابتدا آن را با آب سرد یا گرم بشــویید و بعد روی آن آب جوش بریزید و به مدت 5-6دقیقه آن را دم کنید. اگــر چــای روی آب قوری جمع شــده بود آن را یــک بار هم بزنید یا در لیوان بریزید و مجدداً به قوری برگردانید.

چای با طعم دارچین
اگر بخواهیم چای، طعم دارچین داشته باشد، چند شــاخه دارچیــن هنــگام دم کردن چای بــه آن اضافه میکنیم.

چای با طعم هل
اگر بخواهیم چای، طعمِ هل داشته باشد، ِ هنگام دم کردن چند دانه هل سبز را میشکنیم و با دانه در قوری میاندازیم و روی آن آب جوش میریزیم.

چای گیاهی
از گذشــته های دور تاکنــون، مــردم از گیاهانــی مختلــف چون کاســنی، بابونــه، زیره، ســنبل الطیب، گل گاوزبــان که خواص متفاوتــی دارند، از طریق دم کردن استفاده میکنند.
الف) دم کردن گیاه کاسنی: از ریشه و برگ کاســنی برای دم کردن استفاده میکنند. این دم کرده را به صورت گرم یا سرد با قند یا نبات مینوشند.
ب) دم کردن گیاه سنبل الطیب: ریشه ی این گیــاه را در قوری مانند چای دم میکنند یا چند دقیقه آن را میجوشانند. معمولاً 10گرم از آن ر ا در یک لیتر آب میریزند. اگر بخواهند طعم و رنگ بهتری داشــته باشــد 1عدد لیمو عمانی نیز به آن اضافه میکنند.
ج) دم کردن گل گاو زبان: گل این گیاه را با آب جوش دم میکنند یا چند دقیقه ای با لیمو عمانی میجوشــانند، بسیار خوش طعم و خوش رنگ است و با قند یا نبات مصرف میشود.

چای تگری
داخل لیوان مقداری چای دم کرده و شکر میریزند و آن را خوب هم میزنند. مقــداری آب لیمو تازه (در صــورت دلخواه) به آن اضافــه میکننــد و روی آن آب و یــخ میریزند. این نوشــیدنی بسیار دلچسب و گواراست. در تابستان باعث رفع عطش و تشنگی میشود.

قهوه و انواع آن
قهــوه میوه ی لوبیا مانند درختی اســت که در اصل بومی مناطق استوایی آفریقاست. دانه های قهوه را تفت میدهند و پس از آســیاب کردن دم میکنند. قهوه را باید در ظرفهای شیشه ای در بسته در جای تاریک و خشک و خنک داشت.

طرز آماده کردن قهوه ترک
مواد لازم:
قهوه 1قاشق مرباخوری، شکر 1قاشق مرباخوری، آب سرد و یا شیر 1فنجان کوچک
طرز تهیه:
قهوه و شکر و آب را در قهوه جوش بریزید و روی حرارت ملایم مرتب هم بزنید تا قهوه جوش آید. زمانی که قهوه در اطــراف قهوه جوش کف کرد و کف در وســط گرد شــد، بلافاصله قهــوه جوش را بردارید و شعله را خاموش کنید. ابتــدا از کف روی قهــوه، داخل هــر فنجان یک قاشــق مرباخوری بریزید، سپس در هر فنجان، قهوه ی باقیمانده را بریزید و مصرف کنید.

طرز آماده کردن نسکافه
برای تهیه ی نسکافه برای هر نفر 1پیمانه شیر یا آب جوش 2قاشــق مرباخوری شکر و 1قاشق مرباخوری، نسکافه را مخلوط کنید. این نوع قهوه خیلی زود آماده میشود و نیازی به دم کشــیدن ندارد. نسکافه باید در شیشه های در بسته و در جای خنک و تاریک و خشک نگهداری شود.

طرز آماده کردن قهوه ی فرانسه
قهوه ی فرانســه بهترین نوع قهوه است که پس از بو دادن دانه های قهوه آن را آسیاب میکنند و در ماشین مخصوص قهوه (کافی ماشین) بر روی فیلتر مخصوص می ریزند و از بالا آبِ داخلِ دســتگاه جوش می آید و بــر روی پودر قهوه میریزد و بــه آرامی داخل ظرف مخصوص دســتگاه ریخته میشــود. عمل دم کشیدن به کمک ماشــینی مخصــوص که برقی اســت انجام میشــود و پس از اضافه کردن شیر و شکر به مصرف می رســد. برای آن که عطر قهوه حفظ شود زمانی که میخواهند اســتفاده کنند دانه های بــو داده ی قهوه را آسیاب میکنند.

اصول تهیه ی انواع شربت
در ایران با میوه های مختلف و با استفاده از اسانس- های طبیعی گلها و گیاهان مختلف شــربت درســت میکنند. شــربت محلول شکراســت که میــوه یا آب میوه یا ماده خوش عطــر و مزهی دیگری در آن پخته میشــود، یا به آن اضافه میشود و بعد مقداری از آن برای نوشیدن رقیق میشود. پایه ی همه ی شربتها شیره ی شکر است که قنادها به آن بار میگویند. شــربت را اگر زیاد غلیظ بگیریم ممکن اســت پس از سرد شدن شــکرک ببندد . برای تشــخیص قوام آمدن شــربت مربا وقتی شــربت کمی خنک شد باید به حالت کشدار از قاشق بریزید

شربت آلبالو
مواد لازم :
شکر 2کیلوگرم، آلبالو 1کیلوگرم، آب 3پیمانه، 1قاشق چای خوری وانیل

طرز تهیه:
آلبالوی تمیز شده ی با هسته را با شکر و آب مخلوط میکنیــم و روی حرارت بســیار ملایــم میگذاریم تا جوش آید. در این زمان شعله را کمی بیشتر میکنیم و مراقــب میشــویم تا آلبالــو با شــکر و آب بپزد و
شربت قوام آید. بعد وانیل را اضافه و شعله را خاموش میکنیم.سپس مایه را داخل صافی میریزیم تا شربت جدا شود وپس از خنک شدن آن را در شیشه میریزیم. از دانه هــای مربــای آلبالو برای تزیین شــیرینی میتوان استفاده کرد.

شربت به لیمو
مواد لازم :
شکر 2کیلوگرم، آب 3پیمانه، 2/1لیوان آب لیموی تازه، به 2کیلوگرم
طرز تهیه:
بــه را بعد از تمیز کردن و شســتن رنده میکنیم، یا اینکه آن را چهار قاچ میکنیم و مغز آن را میگیریم و از ماشــین (آب میوه گیری) رد میکنیم و در صافی میریزیــم و آب به را میگیریم. شــکر را با آب به و آب روی حرارت قرار میدهیم و میگذاریم شربت با حرات متوسط جوش بزند و قوام بیاید.سپس آب لیمو را اضافه میکنیم و بعد از چند جوش از روی حرارت برمیداریم و میگذاریم خنک شــود. سپس آن را در شیشه میریزیم.

شربت سرکه انگبین
مواد لازم:
شکر 2کیلوگرم، آب 5پیمانه ( 1لیتر)، نعناع تازه 250گرم، سرکه 1پیمانه ( 200میلی لیتر)
طرز تهیه:
شکر را با آب در ظرفی میریزیم و روی حرارت میگذاریم تا شربت جوش آید. ســپس نعناع را که قبلا تمیز کرده ایم و به صورت دســته، دور آن را با نخی بســته ایم داخل شــربت قرار میدهیم و میگذاریم تا شــربت بجوشــد و عطر نعناع جذب شود. در ایــن زمــان ســرکه را هــم اضافــه میکنیم و میگذاریم شربت بجوشد و غلیظ شود. شربت را پس از آماده شدن میگذاریم تا کمی خنک شود و بعد از صافی رد میکنیم. شربت آماده ی مصرف است.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا آشنایی با طریقه آماده کردن انواع نوشیدنی ها را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 43 = 53