نمایشگاه هنر ایران

دکوراسیون رستوران و جذب مشتری رابطه عمیقی دارند

نمایشگاه هنر ایران: دکوراسیون رستوران و جذب مشتری رابطه عمیقی دارند

همانطور که می‌دانیم ظاهر یک رستوران, به شیوه‌های گوناگونی بر جذب مشتریان تاثیر می‌گذارد. مسلماً مکان دارای نقش تعیین کننده در سبک معماری رستوران است. بدین معنا که طراحی رستوران کنار دریا با رستوران داخل شهریا بین جادهای یکسان نیست. مشتری طبق مکان رستوران, انتظار طراحی خاصی را نیزدارد. در نتیجه مشتری برطبق مکان رستوران, انتظار طراحی خاصی را نیز دارد.

اولین نگاه مشتری به بخش آشکاررستوران می‌باشد سردر و ظاهر ساختمان و سپس دکور ،طراحی میز و صندلی ،نورپردازی، رنگ، کف سالن، وغیرو که نشان دهنده لوکس و مجلل بودن رستوران یا ارزان قیمت بودن خواهد بود، برای تصمیم‌گیری به رفتن یا نرفتن به آن رستوران و همین نکته است که به مشتری القا می‌کند که قیمت این رستوران چند است آیا می‌تواند ازاین رستوران استفاده کند یا خیر ؟ مشتری معمولاً برای انتخاب رستوران دلخواه, به شیوه جستجو برای خرید کالاعمل می‌کند. اگر ظاهرآن جالب باشد, به داخل و مشخصات دیگر آن هم نگاهی می‌اندازد .

نمایشگاه هنر ایران: طراحی باید همچون عاملی نیرومند, تصمیم به بازگشت مجدد به رستوران را در مشتریان تقویت کند. چنانچه طراحی ظاهر ساختمان و تجهیزات مناسب نباشد مردم همیشه و با شک و تردید غذا انتخاب می‌کنند، که آیا غذا سالم است یا خیر. طراحی مناسب خارجی, غالباً مانع از بروز چنین پیش داوری‌ها می‌شود.امروزه, بسیاری از رستورا ن‌ها تابلو و محلهای ورودی خود را ارتقا بخشیده اند تا بتوانند با جلب نظر مشتریان, آنان را به ورود به رستوران تشویق کنند. بخش خارجی رستوران همانند ساختمانی فوق مدرن و بسیار لوکس مینماید که این چنین نمایی می‌تواند حاکی از فضای بسیار مجلل و باشکوه در داخل رستوران باشد.

در یک مطالعه نشان داده شد که مشتری‌ها در یک محیط با دکوراسیون داخلی زیبا، کمتر به اشتباهات سرویس‌دهی یک باره اهمیت می‌دادند. اما آن‌ها کنترل بیشتری هم نسبت به مشکلات داشتند در مقایسه با حالت عادی و در مقابله با مشکلات اساسی سرویس‌دهی، نارضایتی بیشتری از خودشان نشان می‌دادند؛ به عبارت دیگر، در یک محیط با دکوراسیون داخلی زیبا و خوشایند، انتظارات مشتری‌ها از سرویس‌دهی بالاتر از حالت عادی بود. یک محیط زیباتر و بهتر، به مشتری‌ها حس بهتری از پاسخگویی، قابل اعتماد بودن، اطمینان و یکدلی می‌داد، یعنی به درک بهتر از سرویس کمک می‌کرد.

رستوران‌هایی که طراحی وتشکیلات و نور پردازی و فضای مناسبی داشته باشند محیط گرم و صمیمی و شاد را برای مشتری تداعی می‌کنند. خوردن غذا در فضایی که نور کم دارد مصرف غذا را کاهش می‌دهد در صورتی که فضایی که نورپردازی قوی و پرنوری دارد باعث می‌شود تا مشتریان بیشتر شوند و مصرف غذا و انرژی خود مشتریان بالاتر برود. این دقیقا کاریست که معمولا در دکوراسیون فست فود انجام می‌دهند. البته توجه داشته باشید که این موارد مخصوص رستوران‌ها هستند و برای کافه‌ها و جاهای دنج کاربرد ندارند.

انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی رستوران و دکوراسیون فست فود چیزی است که شما سال‌ها می‌توانید سر انتخاب آن بحث کنید. مطالعات نشان می‌دهد که به طور کلی افراد جوان رنگ‌های روشن و رنگ‌های قوی را ترجیح می‌دهند. اما بزرگسالان بیشتر اوقات ترجیح می‌دهند تا غذایشان را در فضایی میل کنند که رنگ‌های ضعیف و رنگ‌هایی که ترجیحا خیلی به چشم نیایند داشته باشد.

یک مثال جالب دیگر در مورد اینکه انتخاب رنگ چقدر در دکوراسیون فست فود و کافی شاپ تاثیر گذار است، این است که کسانی که قهوه را از قوری آبی میل کرده‌اند گفته‌اند قهوه ملایم و کسانی که همان قهوه را از قوری قهوه‌ای میل کرده‌اند گفته‌اند قهوه قوی است. طبق نظر مشتری‌ها، بهترین قهوه با طعم قوی و معطر قهوه‌ای بوده است که از قوری قرمز رنگ نوشیده‌اند.

اگر مکان رستوران که نقش تعیین کننده در سبک معماری رستوران دارد درست طراحی شده باشد و از طراحی‌های یکنواخت و تقلیدی استفاده نشده باشد در چنین مواردی, مشتری فضای رستوران را بر خلاف ذهنیتی که از قبل در مورد تریاها و رستوران‌های یکنواخت و خسته کننده داشته می‌بیند و جذب محیط رستوران می‌شود.

نمایشگاه هنر ایران: پس یکی از رموزکلید موفقیت در طراحی ((منحصر به فرد)) بودن آن است. در مورد رستورانهای زنجیره ای, عامل معماری و طراحی و آرم خاص است که به سرعت با مشتری ارتباط برقرارمی‌کند و به سرعت موجب شناسایی آن از طرف مشتری می‌شود. با این وجود, باید توجه داشت که تکیه زیاد بر چشم انداز (ظاهر) معماری, موجب محدودیت قابلیت تغییرساختمان درآینده می‌گردد. همچنین چشم انداز ساختمان باید به گونه‌ای طراحی شود, که به راحتی قابل تقلید برای دیگران نباشدوهرگزاز قرینه‌سازی استفاده نشود. اشخاص و رانندگان که از جلوی رستوران می‌گذرند, نه تنها متوجه خود ساختمان, بلکه متوجه مناظر طبیعی اطراف آن نیز می‌شوند.درحقیقت, دور نما به تاثیر اولیه رستوران بر افراد کمک می‌کند. دورنما نیز همانند سردروتابلو نشانگر فضای درون رستوران است.

قسمت آشکار ( جلوئی ) و قسمت پنهان (عقبی )
درطراحی موفق یک رستوران ,تا حد زیادی به چگونگی مشاهده (احساس) مشتری, بستگی دارد در محیط‌های شلوغ و پرازدحام سردر(Facade) رستوران باید به گونه‌ای باشد که کاملاً مشخص و مجزا به نظرآید و جلب توجه کند. این مساله به ویژه در مورد رستوران‌های حاشیه جاده‌ها بسیار حایز اهمیت است و باید به گونه‌ای طراحی شود که اتومبیلی که با سرعت از آن محل عبور می‌کند تابلوی رستوران (Signage) و سردرآن را مشاهده نماید. تابلو رستوران یکی از اجزای بسیار پراهمیت درطراحی خارجی رستوران است و عامل مشخص کننده‌ای در نمای خارجی رستوران به شمار می‌رود زیرا موجب جلب توجه مشتری شده, در ذهن آن‌ها به عنوان نشانه رستوران باقی می‌ماند. امروزه طراحان گرافیک, با بهره گیری از رنگ, فرم خاص و نورپردازی, تابلوهایی بسیار تاثیرگذار که پیام آن نیز روشن, واضح و در عین حال بسیار جذاب است را خلق می‌کنند. سبک حروف روی تابلو نیز باید منعکس کننده نوع رستوران باشد و به مردم نشانههایی را که بدانند در داخل رستوران با چه روبرو می‌شوند, ارائه نماید. گذشته از شکل تابلو, خوانا بودن حروف روی آن نیز, امری ضروریست. تابلو ضمن اینکه از اجزای تکمیل کننده طراحی ساختمان است, در عین حال عاملی مستقل است که باید با طراحی معماری هماهنگ باشد. بنابراین وجود تابلویی که خواندنش آسان باشد و نیز جلب توجه نماید ضروری می‌باشد.

مشخص بودن سردر رستوران را می‌توان با رنگی کردن و به نوعی جدا کردن از ساختمان‌های اطراف طراحی کرد و نمیبایست تابلو را با خطهایی که خواندن آن به راحتی امکان پذیر نیست نوشت یا تابلو را با رنگ‌های زمینه و نوشته و به صورت یک رنگ طراحی و آویزان کرد, طراحی برای سردر ساختمان رستوران , خود به تنهایی, موجب تمایز آن رستوران از سایر رستوران‌های رقیب است و تصویری به یادماندنی در ذهن میهمانان ایجاد می‌نماید البته باید به نامی که برای رستوران انتخاب می‌شود توجه کرد که نام را مناسب انتخاب نمایند.

اغلب مشتریان ممکن است از آشنایان خود, راجع به رستورانی چیزی بشنوند, یا تبلیغ آنرا بخوانند, یا قسمتها و طراحی‌های بیاد ماندنی را به خاطر بسپارند تمامی این اطلاعات موجب می‌شود که مشتری به رفتن یا نرفتن به آن رستوران برای اولین بار تصمیم بگیرد. با صرف اولین غذا دررستوران, بیشتر مشتریان در مورد بازگشت مجدد به آنجا تصمیم می‌گیرند.

به همین ترتیب, مشاهده دورنمایی که درآن گیاهان بدون آرایش خاصی قرار گرفته و انواع مختلف گلها و درختان درآن یافت می‌شود, مسلماً محیط غیر رسمی داخل رستوران را به مشتری القا می‌کند. دربرخی موارد, هماهنگی طرح دورنما و معماری ساختمان, نوعی تاثیر دراماتیک را ایجاد می‌نماید. رستورانی که در محلی قرار گرفته باشد که مناظر بسیار دیدنی و جذاب در اطراف آن و سایر عوامل طراحی نیز, منطبق و هماهنگ با محیط طبیعی آن منطقه انتخاب شده باشد موفق‌تر می‌باشند. دورنما در رستوران‌هایی که پارکینگ نیز دراطراف آن قراردارد, بسیار حایزاهمیت است.زیرا بعضی مواقع می‌توان با آرایش هنرمندانه درختان و بوته‌ها، ساختمان‌ها و محل‌های بد منظره اطراف را از دید مشتریان پنهان داشت.

همانگونه که گفته شد تصویر خارجی رستوران, تاثیر اولیه را بر مشتری گذاشته و با مشاهده آن, فضای خاصی متناسب با نمای خارجی رستوران برای خود تجسم می‌نماید. تاثیر بعدی درلحظه قدم گذاردن مشتری ازورودی (Entery)، در جلویی به قسمت ورودی رستوران ایجاد می‌شود. راهروی کوچک بین در و قسمت پذیرش موجب می‌شود که مشتری قبل از ورود به محیط پرهیجان داخل, جلو ورودی توقف کوتاهی داشته باشد. شیوه‌های جداسازی محیط خارج ازداخل رستوران باید با نوع و مکان رستوران هماهنگ شود.

نمایشگاه هنر ایران: شرایط آب و هوایی ایجاب می‌کندکه قسمت ورودی رستوران دارای یک فیلتر باشد مثلا اینکه فضایی بین در ورودی با در رستوران ایجاد شود، دربیشتر موارد وجود این فضای ورودی یک ضرورت است و شکل آن بر شناخت مشتری از رستوران, تاثیر می‌گذارد. در رستوران‌هایی که ازدر شیشه‌ای استفاده شده است, مشتریان می‌توانند محیط داخل رستوران وحتی غذاهای رنگین روی میزها را مشاهده کنندکه خود نوعی دعوت است، اما در چوبی نوعی حس کنجکاوی را در مشتری برمی انگیزد.گاهی ایجاد چنین حس کنجکاوی می‌تواند آگاهانه و از روی عمد باشد ولی در بعضی موارد نیز باعث امتناع مشتری از ورود به رستوران می‌گردد.

در ورودی علاوه براینکه نشانگر نوع رستوران است, باید به راحتی نیز قابل استفاده باشد. و ضمنا باید توجه شود تا بوی غذاهای که دررستوران طبخ می‌شود دراین مکان به مشام نرسد.

بطور کلی، هتل داران و صاحبان رستورانها که مبالغ گزافی به نیت خدمت اجتماعی و به امید برداشت سود متعارف و جلب مشتری بیشتر سرمایهگذاری کردهاند، قطعا موارد مشروحه را در نظر خواهند گرفت تا زحمات آن‌ها به نتیجه رضایت بخشی منتهی گردد.

تمام اجزای طراحی داخلی رستوران و دکوراسیون فست فود در رفتار و خلقیات مشتری تاثیر دارند. از پرده و رنگ سرامیک کف رستوران گرفته تا بارزترین چیزها. طراحی داخلی مناسب رستوران و دکوراسیون فست فود تا حدی زیادی نیز در رضایت مشتری از طعم غذا تاثیر گذار است. برای کسانی که می‌خواهند یک رستوران موفق از هر لحاظ داشته باشند واجب است که به ریز‌ترین نکات دقت کنند.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا دکوراسیون رستوران و جذب مشتری رابطه عمیقی دارند را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

47 + = 48