نمایشگاه هنر ایران

استفاده از رنگ‌ها در دکوراسیون هیچ قانونی ندارد

نمایشگاه هنر ایران: استفاده از رنگ‌ها در دکوراسیون هیچ قانونی ندارد

وقتی نوبت به انتخاب رنگ برای آپارتمان می‌رسد، می‌توانید کاملا آزادانه و رها عمل کنید. درست یا غلط؟ یک پالت رنگی تمام‌سفید باعث می‌شود تا فضای آپارتمان بزرگ‌تر به نظر برسد؟ این جمله یک تصور غلط رایج است که معمولا هنگام طراحی یک فضای کوچک اتفاق می‌افتد. این جمله اشتباه را نیز به جمله قبلی اضافه کنید: هر چه تعداد مبلمان در فضا کم‌تر باشد، آپارتمان بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.
در عوض، قرار دادن هوش‌مندانه مبلمان و انتخاب دقیق و آگاهانه رنگ‌ها می‌تواند فضایی چشم‌گیر و جذاب را خلق کند و باعث شود فضای کوچک شما بزرگ‌تر به نظر برسد.
متخصصانی که با رنگ و طراحی داخلی سر و کار دارند برای انتخاب رنگ معمولا به نکته‌هایی اشاره می‌کنند. این‌ها فقط نکته هستند و نه قانون. در این مطلب تعدادی از نکته‌ها را با شما در میان می‌گذاریم.

چه قانونی برای انتخاب رنگ در فضا وجود دارد؟
هیچ قانونی وجود ندارد، باور کنید. اگر می‌خواهید آپارتمان شما شبیه روسری مورد علاقه‌یتان به نظر برسد، به خود رجوع کنید. هدف شما همیشه باید خلق فضایی باشد که براساس سلیقه شما طراحی شده باشد و در نظر شما جذاب باشد نه کسی دیگر. با توجه به این موضوع، متخصصانی که با رنگ و طراحی داخلی سر و کار دارند برای انتخاب رنگ معمولا به نکته‌هایی اشاره می‌کنند. این‌ها فقط نکته هستند و نه قانون. در این مطلب تعدادی از نکته‌ها را با شما در میان می‌گذاریم.

1 – رنگ‌های روشن و براق را انتخاب کنید
طراح داخلی مارک مک‌کائولی (Mark McCauley) نویسنده کتاب طراحی داخلی برای احمق‌ها (Interior Design for Idiots) می‌گوید: « یکی از بهترین راه‌ها برای توسعه دادن یک فضا استفاده از رنگ‌های روشن است.» او می‌گوید: « پالتی از رنگ‌های روشن که در تضاد با رنگ‌های تیره هستند انتخاب کنید. رنگ‌های روشن مانند رنگ‌های موجود در پارچه‌های چیت گل‌دار یا پارچه‌های پیچازی رنگارنگ یا رنگ‌هایی هم‌چون قرمز، آبی، سبز، و زرد ( با ایجاد فضاهای تنفس بین آن‌ها ) هستند. ترکیب رنگ‌ها در فضاهای منفی و قرار دادن فضاهای تنفس میان آن‌ها شفافیت و اندازه یک فضا را افزایش می‌دهد.»

2 – از رنگ‌های خاص در فضاهای نامتعارف استفاده کنید
به رادیاتور، داخل قفسه کتاب، یا قسمت افقی لب پنجره رنگ اضافه کنید تا به فضای شما زیبایی و عمق اضافه شود. اگر به قدر کافی خوش‌شانس باشید که خانه شما دارای یک سرسرا یا یک سالن بزرگ باشد، این فضا را به رنگ‌های تیره در آورید و اتاق نشمین را به رنگ روشن؛ این کار باعث می‌شود تا فضای شما بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی که هست به نظر برسد.»

نمایشگاه هنر ایران:

3 – یک دیوار مرکزی در فضا ایجاد کنید
طراح و بازیگر لیبی لانگدون (Libby Langdon) که یکی از شرکت‌کنندگان برنامه فضای کوچک، سبک بزرگ (Small Space, Big Style) در سایت HGTV است معتقد است که اگرچه برخی از طراحان با رنگ کردن یکی از دیوارها به رنگی متفات با دیوارهای دیگر مخالف هستند، اما این ایده می‌تواند اثری فوق‌العاده بر روی فضای کوچک شما بگذارد. او می‌گوید: «از رنگ‌های برجسته و تیره نترسید. گاهی یک دیوار که رنگی تیره دارد به نظر عقب‌تر از دیگر دیوارها می‌رسد و این مسئله باعث می‌شود تا فضای شما بزرگ‌تر به نظر برسد.»

4 – فضاهای مختلف را با استفاده از سایه‌های رنگی به هم پیوند دهید
همان‌طور که دیوارهای رنگی متفاوت می‌توانند آپارتمان شما را به فضاهای کاری مختلف تقسیم کنند، سایه‌های مختلف از همان رنگ نیز می‌توانند همه اتاق‌ها را یکپارچه کنند. با استفاده از طرح‌های تکراری در قسمت‌های مختلف خانه نیز می‌توان همین تاثیر را به وجود آورد. مک‌کائولی می‌گوید: «در یک فضای کوچک، به ویژه آپارتمان‌های نقلی، یک کوسن که با پارچه روی یکی از آباژورها هماهنگ است یا یک آینه که سبک طراحی آن مانند میز کناری است می‌توانند فضا را یکپارچه و یکدست کند.»

5 – رنگ‌های مختلف را وارد فضای آشپزخانه کنید
طراح آشپزخانه جیسون لادو (Jason Laudau) که در نیویورک زندگی می‌کند معتقد است که آشپزخانه‌های آپارتمان‌ها مکان بسیار خوبی برای استفاده از رنگ‌ هستند. او می‌گوید:«جسارت به خرج دهید و دیوارهای آشپزخانه خود را به رنگی مدرن درآورید. این رنگ می‌تواند قرمز گرم باشد.»

6 – از رنگ‌های تیره در حمام استفاده کنید
مطمئنا، استفاده از رنگی مانند صورتی هلویی در حمام جلوه زیبایی پیدا می‌کند، به ویژه وقتی در آینه نگاه می‌کنید و از فضای صورتی رنگ حمام خود لذت می‌برید. اما برای ایجاد تاثیرات عمیق‌تر و ماندگارتر از رنگ‌های تیره استفاده کنید.

7 – استفاده از تکنیک‌های ویژه
طراح داخلی داون برنز-پرات (Dawn Burns-Pratt) معتقد است که استفاده از سطوح زیبا و نیز تکنیک‌های ویژه می‌تواند به یک فضای کوچک عمق و شخصیت بدهد. او می‌گوید: «سقف را به رنگی تیره درآورید و آن را تا 5 سانتی‌متر از دیوار نیز امتداد دهید، یا به جای نوار رنگی پیرامون دیوار زیر سقف از نوارهای فلزی استفاده کنید و فضای زیرین آن را به رنگ روشن درآورید. این کار باعث می‌شود تا فضای شما بزرگ‌تر به نظر برسد.»

8 – استفاده از عناصر رنگی
طراح داخلی آلیس فاکیر (Alice Fakier) ستاره برنامه تلویزیونی Design Star و مهمان برنامه Ask Alice معتقد است که نکته جالب در مورد رنگ این است اضافه کردن رنگ به فضا راه بسیار ارزانی برای طراحی اتاق است و می‌توان رنگ را بدون رنگ زدن دیوارها وارد فضا کرد. او می‌گوید: «ساکنان آپارتمان‌ها می‌توانند با نصب یک بوم رنگارنگ بر روی دیوار، آویزان کردن پارچه‌ها، یا استفاده از نقاشی‌های دیواری رنگ را وارد خانه خود کنند. و وقتی به خانه‌ای دیگر نقل مکان می‌کنید می‌توانید این عناصر رنگی را همراه خود به خانه جدید ببرید.»

نمایشگاه هنر ایران:

9 – رنگ سیاه را فراموش نکنید
فرقی نمی‌کند چه رنگی را برای فضای کوچک خود انتخاب می‌کنید، فقط به یاد داشته باشید که یکی از اشیا را به رنگ سیاه انتخاب کنید. مک‌کائولی می‌گوید:‌ «استفاده از یک شی سیاه رنگ، مثلا آباژور یا قاب یک اثر هنری، باعث می‌شود که دیگر رنگ‌های موجود در اتاق‌ها بیش از پیش به چشم بیایند. این کار را حتما امتحان کنید.»

10 – استفاده از عناصر رنگی راه‌راه
لانگدون می‌گوید که با استفده از دیواری که دارای طرح رنگی راه‌راه است فضای خود را سرزنده کنید. هم‌چنین می‌توانید سقف را به رنگی روشن‌تر از دیوارها در آورید تا فضای شما بازتر و بزرگ‌تر به نظر برسد.

11 – تجربه با رنگ
پیش از آن‌که شروع به اضافه کردن رنگ به بوم‌های خالی خانه خود یعنی همان دیوارها بکنید، به این نکات کوچک توجه کنید:
– قبل از هر کاری رنگ خود را امتحان کنید. بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده رنگ قوطی‌های بسیار کوچکی از رنگ‌ها را تولید می‌کنند که شما پیش از خرید قوطی اصلی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. کافی است یک فضای 30 در 60 سانتی‌متری را رنگ کنید تا بتوانید در مورد این‌که آیا رنگی که انتخاب کردید همان رنگ مورد نظر شماست یا خیر مطمئن شوید. سعی کنید قسمت رنگ شده را زیر نور طبیعی و مصنوعی ببینید.
– به سایت‌های طراحی داخلی سری بزنید و قسمت مطالب راهنمای رنگ آن‌ها را مطالعه کنید. این کار باعث می‌شود تا شما در انتخاب رنگ مورد نظر خود دقیق‌تر عمل کنید. هم‌چنین این سایت‌ها مطالب مختلفی در مورد ترکیب رنگ‌ها دارند که به شما در ترکیب درست رنگ‌ها در خانه خود کمک زیادی می‌کند.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا استفاده از رنگ‌ها در دکوراسیون هیچ قانونی ندارد را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 57 = 64