نمایشگاه هنر ایران

عکاسی ماکرو برای علاقمندان به دنیای ذره بینی

نمایشگاه هنر ایران: عکاسی ماکرو برای علاقمندان به دنیای ذره بینی

عکاسی ماکرو (Macro Photography) عکاسی نمای نزدیک از سوژهای بسیار کوچک است که باعث بزرگنمایی چندین برابری سوژه ها می شود. یکی از کاربردهای تکنیک ماکرو در عکاسی از طبیعت است. عکاسی ماکرو جذابیت بسیاری دارد به همین دلیل است که عکاسان بسیاری به این سبک از عکسها علاقه مند هستند. در این مقاله آموزشی به نکات بسیار مهمی در آموزش ماکروگرافی خواهیم پرداخت.

عکاسی ماکرو (Macro) چیست؟
منظور از عکاسی ماکرو تهیه عکس از موضوعات و سوژه های بسیار ریز و کوچک است. در این شاخه عکاسی از سوژه‌های کوچک مختلف با بزرگنمایی چندین برابری عکس تهیه می‌شود. نکته ای که باعث تمایز و جذابیت عکسهای ماکرو می شود نمایش سوژه ها در مقیاس بسیار بزرگتر از سایز واقعی است. عکاس ماکروگراف با کمک ابزار مناسب و تکنیک های عکاسی اقدام به تهیه عکسهای نمای نزدیک می کند. در واقع باید گفت ماکروگرافی نوعی عکاسی است که در آن کار اصلی را لنز دوربین انجام می‌دهد.

عکسهای ماکرو چه کاربردهایی دارد؟
بیشترین کاربرد عکاسی ماکرو در عکسبرداری از طبیعت از جمله حشرات و گیاهان ریز است. با این حال سوژه های متعدد بسیاری در زندگی روزمره وجود دارد که می توان از آنها عکسهای ماکرو تهیه کرد. سوژه ها در عکسهای ماکروگرافی چندین برابر بزرگتر از حالت نرمال ثبت می‌شوند. از ماکروگرافی در صنایع مختلف تولیدی و به منظور بررسی کنترل کیفی استفاده می‌شود. برای ثبت تصاویر ریز و گرانقیمت دستگاه‌های تولیدی معمولا از تکنیک ماکروگرافی استفاده می شود. در این مدل از عکاسی همه جزئیاتی که ممکن است با چشم دیده نشوند قابل رؤیت خواهد بود. در عکاسی از جواهرات کوچک نیز عکاسی با تکنیک ماکرو مورد استفاده قرار می گیرد. معولا سوژه در یک تصویر ماکرو بزرگتر از اندازه آن در حالت طبیعی است. بنابراین هرجا که نیاز باشد سوژه بزرگتر و واضح تر از چیزی که با چشم می توان دید را با شیوه ماکروگرافی می توان عکسبرداری کرد.

عکاسی ماکرو را با چه ابزارهایی می توان انجام داد؟
برای این که بتوانید عکس‌های ماکرو ثبت کنید نیاز به ابزار و تجهیزات خاصی دارید. البته امروزه دوربین‌های دیجیتال امکان عکاسی با تکنیک ماکرو را برای عکاسان فراهم کرده اند. با این حال همچنان استفاده از تجهیزات خاص عکاسی ماکرو برای ثبت تصاویر بسیار با کیفیت اولویت دارد. در ادامه شما را با این تجهیزات آشنا می‌کنیم:

لنز ماکرو دوربین عکاسی

نمایشگاه هنر ایران: لنزهای ماکرو همه مشخصات لنزهای معمولی را دارا هستند و همچنین امکان فوکوس در فاصله های کم و بزرگنمایی اشیاء را نیز دارند. این لنزها برای عکاسی از سوژه های بسیار کوچک که قصد بزرگنمایی آنها را داشته باشید تولید شده اند. لنزهای ماکرو برای عکاسی از موجودات ریز مثل حشرات که امکان عکاسی از نزدیک در آنها وجود ندارد بسیار مناسب هستند. برخی از لنزهای تله فتو دارای قابلیت ماکرو هستند و با ترکیب اپیتکی خاصی که دارند می‌توانند حتی در فاصله های بسیار نزدیک به سوژه نیز روی آن فوکوس کنند. لنز مخصوص عکاسی ماکرو یکی از تجهیزات مهم است که به عکاس امکان بزرگنمایی چندین برابری سوژه های کوچک را می‌دهد. برای تهیه لنز ماکرو باید به کیفیت اپتیکی آن دقت فراوان کنید. بهتر است سراغ لنزهایی بروید که فاصله کانونی بیشتری داشته باشند. به طور مثال لنزهایی با حداقل ۹۰ میلیمتر فاصله کانونی کافی برای عکاسی از حشرات را در اختیارتان قرار می دهند. در صورت انتخاب چنین لنزی نیازی به نزدیک شدن بیش از اندازه به حشرات را ندارید.

رینگ معکوس ماکروگرافی
یکی دیگر از وسایل کاربردی در عکاسی ماکرو رینگ معکوس یا حلقه وارونه است. رینگ معکوس یک حلقه فلزی است که یک سمت آن به مانت دوربین متصل شده و سمت دیگر آن به طرف عدسی بزرگ لنز متصل می شود. در حقیقت رینگ معکوس ابزاری برای اتصال لنز از محل ورودی تصویر به آن است و به همین دلیل به آن رینگ معکوس می گویند . این حلقه کمک می کند لنز شما به یک لنز ماکرو تبدیل شده و بتوانید از سوژه های کوچک همانند لنز ماکرو عکاسی کنید.

اکستنشن تیوب

تمام لنزها دارای یک حداقل فاصله کانونی مشخصی هستند. هنگام ثبت عکسها به سبک ماکرو، کمترین فاصله فوکوس ویژگی مهمی است که همه لنزها از آن برخوردار نیستند. اکستنشن تیوب ابزاری است که مانند رینگ معکوس کمک می کند با هر لنزی امکان عکاسی ماکرو را داشته باشید. اکستنشن تیوب همانند رینگ معکوس ابزاری است که لنز را به دوربین متصل می کند اما برخلاف رینگ معکوس لنز به شکل عادی یعنی از مانت به آن متصل می شود. اکستنشن تیوب ها با درجات بزرگنمایی مختلفی تولید شده اند. بعضی از اکستنشن تیوب ها به شکل مجموعه ای ساخته شده اند و امکان اتصال به همدیگر را برای رسیدن به بزرگنمایی بیشتر را دارند.

تنظیمات دوربین برای ماکروگرافی
برای این که بتوانید عکسهای ماکرو بهتری ثبت کنید باید تنظیمات دوربین خود را تغییر دهید. در ادامه به مهمترین تنظیمات دوربین برای عکاسی ماکرو می‌پردازیم.

دیافراگم

شما با کمک دیافراگم عمق میدان خود را کنترل می‌کنید که این مسئله در عکاسی ماکرو اهمیت ویژه‌ای دارد. برای عکس های سبک ماکرو بهترین گزینه یک عمق میدان کم است. بنابراین عدد دیافراگم معمول برای عکاسی ماکرو بین f/5.6 تا f/9 است. چنین مقادیری برای دیافراگم کمک می‌کند جزئیات واضح تری از سوژه را در عکس نمایش دهید.

سرعت شاتر

سرعت شاتر در عکاسی ماکرو منوط به نور فضای عکس شما است. برای وضوح بیشتر عکسهایتان در نور مناسب باید سرعت شاتر را بیشتر کنید. می‌توانید برای تسلط بر دوربین در سرعت های پایین شاتر از سه پایه استفاده کنید. اما گاهی اوقات افزایش سرعت شاتر چاره ساز نیست و مجبور خواهید بود از فلاش ماکرو گرافی استفاده کنید.

ایزو

در یک قاعده کلی باید گفت در عکاسی ماکرو باید مقدار ایزو را کاهش دهید تا از ایجاد نویز در عکسها جلوگیری شود. اما گاهی در شرایطی که نور محیط کم باشد ناگزیر هستید از ایزوهای بالاتر استفاده کنید.

ماکرو گرافی از حشرات با استفاده از فلاش مخصوص
نمایشگاه هنر ایران: یکی از پرطرفدارترین سوژه ها برای عکاسی ماکرو حشرات هستند که علاقمندان زیادی هم دارد. برای عکاسی از حشرات باید از لنز ماکروی با امکان زوم استفاده کنید. لنزها ۱۰۰ یا ۹۰ میلیمتر ماکرو گزینه مناسبی برای عکاسی از حشرات و جانوران کوچک هستند. همانطور که پیش تر گفتیم ابزار دیگری که برای عکاسی از دنیای حشرات نیاز دارید فلاش مخصوص ماکرو گرافی است. این فلاش مختص ماکروگرافی تولید شده و نوری نرم از طرفین به سوژه شما می تاباند. فلاش ماکرو گرافی کمک می کند کیفیت و جزئیات بیشتری در عکسهایتان داشته باشید و باصطلاح عکسهایی شارپ ثبت کنید.

نکات مهم برای تهیه عکسهای حرفه‌ای ماکرو
– در ماکروگرافی ترکیب بندی عکسها همانند سایر فاکتورهای عکاسی مهم است و تاثیر زیادی در جذابیت عکسهای ماکرو خواهد داشت.

– پس زمینه نقش مهمی در جذابیت عکسهای ماکرو دارد. شما می‌توانید با تغییر زاویه دید پس زمینه جذابتری را برای عکس خود در نظر بگیرید، این مسئله به ویژه در عکاسی از طبیعت و حشرات می تواند تأثیر بسیاری در زیباتر شدن عکس داشته باشد.

– زاویه دوربین یکی دیگر از مهمترین نکات در عکاسی ماکرو است که روی فوکوس تصویر نیز تأثیرگذار است. انتخاب زاویه مناسب کمک می کند سوژه را در حالتی جذاب تر به تصویر بکشید.

– از آنجایی که رنگ ها و جزئیات در عکاسی ماکرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند بهتر است که عکسها را با فرمت خام یا RAW تهیه کنید. باید تلاش کنید از حداکثر جزئیات رنگی در عکاسی استفاده کنید.

– برای بالا بردن مهارت خود در عکاسی ماکرو فقط به دنبال عکس گرفتن از حشرات و طبیعت نباشید و سوژه‌های اجسام بی جان را هم امتحان کنید.

– سوژه های شما چه اجسام بی جان باشند یا موجودات زنده به نورپردازی مناسب نیاز دارند. اگر محیط عکاسی شما از نور کافی برخوردار نیست از نورهای مصنوعی برای روشن کردن سوژه خود استفاده کنید.

– از آنجایی که در عکاسی ماکرو مجبور هستید به سوژه نزدیک شوید، حواستان باشد تا سوژه را در سایه خود قرار ندهید. بنابراین بهترین زاویه ایستادن شما زاویه ای است که شما را بین حشره و خورشید قرار ندهد.

– بهترین زمان برای شکار عکس‌های ماکرو از طبیعت و حشرات صبح زود است. در این زمان همه چیز به شکل تعجب آوری زیبا به نظر می‌رسد، حشرات بیشتری را در طبیعت مشاهده خواهید کرد و حتی قطرات شبنم، نورهای طلایی رنگ اول صبح و … مناظر زیباتری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

– برای تهیه بهترین عکسها از زیاد عکس گرفتن نترسید. شما می توانید از یک سوژه صدها عکس تهیه کنید تا از میان آنها بهترین را انتخاب کنید.

– معمولا در عکاسی ماکرو بهترین زاویه، زاویه هم سطح چشم عکاس است با این حال می توانید زوایای مختلف را امتحان کنید.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا عکاسی ماکرو برای علاقمندان به دنیای ذره بینی را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 1 =