نمایشگاه هنر ایران

اصول و روش های لکه گیری و لکه زدایی در منزل

نمایشگاه هنر ایران: اصول و روش های لکه گیری و لکه زدایی در منزل

دقت و توجه کافی در نگهداری ازلباسها، ملحفه ها و منسوجات دیگر و انواع وسایل و لوازم خانه یکی از مسئولیتهای مهم کدبانوی نمونه و با مدیریت در خانه و خانواده است. برای حفظ، دوام و ماندگاری بیشتر پارچه ها و البسه لازم است تا نکات و اصول اولیۀ آن (یعنی نحوۀ شستوشو، پاک کردن لکه ها و)… را دانست. بنابراین در اولین قدم باید بدانیم پارچه ها و انواع منسوجات از چه نوع الیافی ساخته شده اند و طرز نگهداری، شست وشو و لکه گیری آنها چگونه است. در این بخش با مفاهیم لکه گیری و لکه زدایی، شست وشو و پاکسازی خانه آشنا میشویم.

مفهوم لکه گیری
مجموعه روشهایی را که برای زدودن لکه ها (اثر و علامت چرک بر پارچه یا هر شیئی دیگر) از تار و پود پارچه ها یا از هر شیء دیگر به کار می رود، لکه گیری می نامند. عمل لکه گیری به علت زیاد بودن نوع لکه ها و متعدد بودن نوع و جنس پارچه های مختلف کار بسیار ظریف و پیچیده ای است. هر پارچه ای در مقابل موادشوینده و لکه گیری واکنش خاصی از خود نشان می دهد. اگر مواد لکه بر، با پارچۀ مصرفی تناسب نداشته باشد، نتیجۀ آن رضایت بخش نخواهد بود. برای لکه گیری صحیح باید از طبیعت و اصل لکه ها، ترکیب ساختمانی پارچه ها و نیز از فراورده های لکه زدایی، همچنین از روش کاربرد و عمل لکه گیری شناخت کامل داشته باشیم.

ترکیب ساختمانی پارچه ها
الیاف، مادۀ اولیه در صنعت نساجی یعنی پارچه ها و پوشاک است. الیافی که در صنعت نساجی از آنها استفاده میشود، به دو دستۀ اصلی، طبیعی و مصنوعی تقسیم میشوند. الیاف طبیعی الیافی است که در طبیعت یافت میشود و انسان در ایجاد آن دخالتی ندارد؛ مثل پارچه های پنبه، کتان و کنف که منشأ گیاهی دارند و پشم و ابریشم که منشأ حیوانی دارند. الیاف مصنوعی در اصل در طبیعت یافت نمیشود و با استفاده از مواد اولیه و سایر مواد شیمیایی و یا با به کاربردن روشهای صنعتی تهیه میشود. پارچه هایی که از الیاف اکریلیک، پلیاستر و نایلون هستند منشأ شیمیایی دارند و از نفت و زغال خالص به دست می آیند. بر روی پوشاک، برچسبی نصب میشود که نشان دهندۀ طرز نگهداری و روش شست وشوی آن لباس برای مصرف کنندگان است. توجه و رعایت سفارشهای روی برچسب باعث میشود که مدت زمان بیشتری بتوان از پوشاک استفاده کرد.

مفهوم لکه زدایی از لباسها (استفاده از مواد شیمیایی)
لکه برها یا  لکه زداها از جمله حلال های قوی هستند که لکه ها را در خود حل میکنند و از این طریق باعث پاک شدن آنها میشوند منظور از پاک کننده ها، موادی هستند که ذره های چربی و چرک را از پارچه ها یا اجسام دیگر میزدایند و در انواع مختلف تهیه میشوند. اولین ماده ای که به عنوان شوینده یا پاک کننده ساخته شد، صابون بود.

انواع فراورده های لکه زدا 
استون: محلولی بیرنگ با بوی مشخص و قابل اشتعال که چربیها، صمغها، لعاب یا لاکها را به آسانی در خود حل میکند (لاک و چسب را حل میکند.)

الکل اتیلیک: الکل 90درصد یا رقیق شدۀ 78درصد که غیرقابل آشامیدن است، یکی از بهترین حلالهای چربیها، لعاب یا لاکها و بعضی از رنگهای قلیایی است.

بنزین: محلول فوق العاده قابل اشتعال که برای زدودن انواع لکه های چربی یا موم کاربرد دارد. پارچه های نایلون و پرلون و امثال آنها را هرگز نباید با بنزین لکه گیری کرد. برای لکه های چربی که به سادگی از بین نمیروند، باید از اسید سولفوریک استفاده کرد.

اسیداستیک (سرکه): در بازار به شکل بلورهای کریستال یا به صورت محلول 40درصد به فروش میرسد. یکی از عالیترین حلالهای رنگهای قلیایی است که رنگها را دوباره زنده میکند ولی استات و سلولز را در خود حل میکند. بنابراین در پارچه های الیاف مصنوعی بهتر است آن را قبلا آزمایش کنید.

اسیداگزالیک: در بازار به شکل بلورهای کریستال و به صورت ترکیب در جوهر ترشک وجود دارد. این اسید در آب حل نمیشود و از آن به صورت رنگزدا (ضدرنگ) استفاده میکنند.

اسیدتارتریک (بلورهای محلول در آب): برای زدودن لکه های گیاهی و رنگهای نباتی از آن استفاده میشود.

آب لیمو: در حالت مخلوط با نمک قدرت سفیدکنندگی دارد. نمک آشپزخانه همراه با آب لیمو لکه بر و سفیدکننده است.

آب اکسیژنه: قدرت بیرنگ کنندگی دارد.

لکه گیری از انواع منسوجات ( پارچه، فرش و موکت)
از آنجا که مواد و الیاف مختلفی در بافت پارچه به کار میرود، از اینرو با هم یکسان نیستند و باید هر یک را به نحو خاصی لکه زدایی کرد. بنابراین قبل از لکه گیری باید تشخیص داده شودکه لکه ها از کدام دسته اند. ممکن است لکه از نوعی باشد که در پارچه نفوذ کرده است (مانند لکه های جوهر و آبمیوه) و یا از لکه هایی باشد که به دلیل داشتن مواد غلیظ در پارچه نفوذ نکرده، بلکه رسوب کرده باشد. به طور کلی لکه ها را پیش از اقدام به لکه گیری به شکل زیر دسته بندی میکنند.

نکات مهم و ضروری پیش از اقدام به  لکه زدایی
به هنگام دیدن لکه، مخصوصاً روی وسایل باارزش، خونسردی خود را حفظ کرده و از هرگونه اقدام بدون فکر که باعث بدتر شدن اوضاع میشود، خودداری کنید. قبل از هر اقدامی در صورت تر بودن لکه، آن را خشک کنید. این کار را میتوانید با دستمال کاغذی و یا قاشق انجام دهید. در محیط بسته لکه گیری نکنید، زیرا فراورده های لکه گیری کم و بیش از خود بخارهای سمی متصاعد میکنند و دست کم بوی نامطبوعی دارند. تعدادی از مواد لکه زدا قابل اشتعال اند و باید آنها را از هرگونه شعله ای در محل دور کرد. حداقل قبل از لکه زدایی مادۀ لکه زدا را روی پارچه ای شبیه به جنس پارچۀ لکه دار امتحان کنید.
بهتر است به محض لکه زدن لباس اقدام به لکه زدایی کرد. زیرا پاک کردن لکۀ کهنه دشوار و گاهی غیرممکن است. هنگام پاک کردن لکه هیچ گاه لکه را به هم نمالید و مچاله نکنید، بلکه با زدن ضربه به پارچۀ آغشته به مادۀ لکه زدا، لکه را پاک کنید. هیچگاه از پارچۀ سیاه برای لکه گیری استفاده نکنید. برای پاک کردن لکه بهتر است در زیر لکه یک پارچۀ کهنۀ تاشدۀ تمیز قرار دهید. سپس، از پشت لکه، لکه زدایی را آغاز کنید. پس از اینکه با کهنه یا برس با محلول، ضرباتی به محل لکه زدید، آن را به سرعت یا به وسیلۀ هوا یا نور خورشید یا پاشیدن پودرهای جذب کننده، خشک کنید. سپس عمل را تکرار کنید.

لکه زدایی از روی پارچه
در حالت کلی، اگر هنگام خشک کردن تمام لکه ها، از دستمال استفاده میکنید، باید آن را روی لکه بگذارید تا آبش جذب شود و سپس بردارید. حرکت دادن دستمال بهسمت چپ و راست میتواند باعث پخش شدن لکه شود. در هنگام پاک کردن لکه همیشه از اطراف شروع کنید، آنگاه به سمت داخل لکه بیایید. این کار مانع پخش شدن بیشتر لکه ها میشود. برای از بین بردن لکه هایی که چربی ندارد، از آب سرد استفاده کنید؛ در غیر این صورت، آب داغ ممکن است باعث تثبیت لکه گردد.
1- لکۀ شمع: موم شمع را پس از منجمد شدن با لبۀ کارد یا جسمی نوک تیز به آرامی از روی لباس بتراشید لکۀ باقیمانده را بین دو ورقۀ خشک کن یا کاغذ کاهی و دستمال کاغذی قرار دهید و با اتوی
گرم چند لحظه بر روی آن فشار دهید. در اینصورت شمع باقیمانده بر اثر گرما ذوب و جذب کاغذ میشود. سپس آن را با مواد پاک کننده شستوشو دهید. اگر لکه پاک نشد، از بنزین سفید استفاده کنید.

٢- لکۀ چربی: لکۀ چربی ممکن است سه نوع باشد؛ چربی حیوانی، که با محلول آب گرم و صابون برطرف میشود. با بنزین سفید نیز لکه برطرف می شود ( لکۀ شیر.) اگر چربی گیاهی باشد، با محلول آب گرم و صابون پاک میشود و اگر چربی از نوع معدنی باشد با بنزین یا تتراکلروکربن از بین میرود. بهتر است مرتباً پنبۀ لکه را عوض کنید و بعد از لکه زدایی پارچه را با محلول آب و صابون بشویید.

٣- لکۀ  عرق  بدن: برای ازبین بردن لکۀ عرق از روی پارچه های پنبه ای و کنفی میتوانید با کمی آب نمک محل لکه را بشویید، سپس آن را با مواد پاک کننده شست وشو دهید همچنین یکی از بهترین و آسانترین روشها، آویزان کردن لباس در هوای آزاد و در برابر نور خورشید است.
۴- لکۀ جوهر: اگر پارچۀ سفیدی را که لکۀ جوهر دارد در آب ژاول قرار دهید، لکه از بین میرود. در پارچه های رنگی، محل لکه را با محلول جوهرلیمو خیس کنید و آن را در آفتاب بگذارید. اگر لکه پاک نشد، این عمل را آنقدر تکرار کنید تا اثری از آن باقی نماند. همچنین میتوانید قسمت جوهری شده را به مدت 5دقیقه در داخل ظرف محتوی شیر قرار دهید سپس لباس را با آب بشویید. ماست هم حلال خوبی برای لکۀ جوهر است.
۵- لکۀ لاک ناخن: پارچۀ نازکی زیر لکه قرار دهید و ابر یا پنبۀ آغشته به استون را به شدت روی آن فشار دهید. سپس پارچه را با آب بشویید. چنانچه لکه مقاومت کرد با کمی الکل یا استون و چند قطره آمونیاک آن را پاک کنید.
۶- لکۀ خون: لباس را در آب سرد خیس کنید و بعد با آب سرد خوب بشویید (توجه کنید به هیچ وجه از آب گرم استفاده نکنید، زیرا لکه ثابت میشود.) سپس مادۀ پاک کننده (شوینده) را روی محل لکه بریزید و خوب چنگ بزنید. اگر اثریّ از لکه باقیماند، چند قطره آمونیاک روی لکه بریزید، سپس آن را بشویید. در پارچه های سفید میتوانید از مایع سفیدکننده استفاده کنید.
٧- لکۀ آدامس و انواع چسب: برروی لکه یخ بمالید یا در آب سرد خیس کنید. کمی صبر کنید و سپس با کاردک آدامس یا چسب را از روی پارچه بتراشید و محل را با مواد پاک کننده بشویید.

٨- لکۀ قهوه یا چای: روش اول: آب جوش را از فاصلۀ زیاد روی محل لکه بریزید. سپس همین کار را در طرف دیگر لکه تکرار کنید. اگر اثری از لکه باقی ماند، روی آن محلول گلیسیرین گرم بمالید و نیم ساعت صبرکنید. سپس آن را با آب خوب شست وشو دهید و بعد با آب گرم و مواد پاک کننده بشویید.
روش دوم: به محض ریخته شدن این مواد روی لباس، آن را با آب سرد و موادشوینده بشویید.
اگر امکان شست و شوی سریع لباس وجود نداشت، مقداری نمک روی سطح لکه بریزید و مدتی صبر کنید تا نمک، آن را به خود جذب کند. سپس در صورت فراهم شدن شرایط شست وشو، لباس را با آب گرم و موادشوینده بشویید. پس از یک الی دو دقیقه آنها را بیرون آورید و تمیز کنید.
٩- لکۀ میوه: ابتدا لکه را با آب سرد بشویید. سپس با آب گرم و وایتکس لکه گیری کنید. اگر لکه تازه نیست، آن را با آب اکسیژنه و آمونیاک پاک کنید. برداشتن لکه از رو ی فرش و موکت فرشها و موکتها همیشه در معرض آمد و رفت ساکنان هستند. حداقل هفته ای یک بار سطح آنها را با جاروبرقی با قدرت مکش متوسط تمیز کنید. استفاده از جاروبرقی با قدرت مکش بالا موجب از بین رفتن پُرزهای قالی و استهلاک آن میگردد. درصورت ایجاد لکه بر روی سطح فرش یا قالی و موکت سریعاً باید نسبت به رفع آن اقدام کرد. چنانچه اثر لکه ها بر سطح فرش یا موکت بماند، به مرور زمان شست وشوی آنها مشکلتر میشود و در نهایت سبب تاریکی و مات شدن سطح فرش و موکت میگردد. صابون لباسشویی و شامپوی فرش که قلیای کمی دارند، شوینده های خوبی برای فرش هستند.

پاک کردن آب: اگر آب روی فرش ریخت فوراً باید آن را خشک کنید. ابتدا با لبۀ بشقاب در جهت خواب فرش، آب را جمع کنید و بعد این کار را با یک قاشق ادامه دهید و در پایان با دستمال کاغذی آب باقی مانده را نیز بگیرید. سپس در صورت امکان فرش یا موکت را جلوی آفتاب پهن کنید تا خشک شود. در صورت نداشتن این امکان یک جعبۀ چوبی را در زیر فرش قرار دهید تا زودتر خشک شود.

لکۀ رنگ روغنی: اگر رنگ روغنی روی فرش یا موکت ریخت، سریع آن را تمیز کنید. ابتدا به وسیلۀ قاشق، هر چقدر که میتوانید رنگ را از روی فرش پاک کنید، سپس با پنبه و یا دستمال باقیماندۀ رنگ را نیز بردارید و تا آنجا که ممکن است آن را کم رنگ کنید و در پایان لکه را با نفت سفید پاک کنید و خوب تمیز نمایید. صبر کنید کمی لکه خشک شود، سپس روی آن شامپو فرش بزنید.

لکۀ واکس کفش روی موکت:  فوراً اقدام به پاک کردن لکه نمایید. ابتدا اضافی واکس را با لبۀ کاردک بردارید. سپس الکل و آب را به نسبت های مساوی با هم مخلوط کنید و با پنبه روی لکه بمالید و تمیز کنید. این عمل را چند بار تکرار کنید. در صورت مؤثر نبودن، از تریبانتین استفاده نمایید.

لکۀ جوهر روی فرش یا موکت: برای پاک کردن لکۀ جوهر باید سریع اقدام شود. بهتر است از شوینده های ملایم (شامپو بچه) و پاک کننده های طبیعی (آبلیمو) استفاده کرد. با انجام مراحل زیر میتوان به سادگی اثر لکۀ جوهر را از روی فرش یا موکت تا حد زیادی کاهش داد.

لکه زدایی از لباسشویی
ماشین لباسشویی یکی از وسایل برقی و پرکاربرد خانه به شمار میرود که به طور مستقیم با لباسهای مختلف سروکار دارد؛ لباسهایی که در تماس مستقیم با بدن هستند و سلامتی بدن را تضمین میکنند. برای جرمزدایی و تمیز کردن این وسیله از سرکه و پودر پاک کننده استفاده میشود. برای از بین بردن جرم آن میتوان از یک فنجان مایع سفیدکننده یا یک فنجان سرکۀ سفید استفاده کرد. برای جرمگیری قسمت بدنۀ لباسشویی، ابتدا باید لباسشویی را خاموش کرده و دوشاخۀ آن را از پریز برق جدا کنید. سپس بدنۀ آن را فقط با استفاده از یک اسفنج نرم یا پارچۀ نمناک و آغشته به مواد پاک کننده تمیز و خشک نمایید.

لکه زدایی از یخچال
برای رعایت اصول بهداشتی، باید قسمتهای داخلی و خارجی یخچال همیشه تمیز نگهداری شود تا ظاهری درخشنده و زیبا داشته باشد. بهتر است بدنۀ خارجی یخچال با مواد پاک کنندۀ محلول در آب با یک اسفنج نرم شسته و سپس با یک پارچۀ تمیز نخی خشک شود. نوار لاستیکی دور در باید تمیز و قابل انعطاف باقی بماند. برای شست وشوی عادی از آب گرم و صابون استفاده شود. لوله های پشت یخچال باید تمیز شوند. برای شست وشوی قسمتهای داخلی از محلول جوششیرین به مقدار یک قاشق غذاخوری در یک لیتر آب ولرم استفاده میکنیم. مناسبترین وسیله برای رفع بوی بد یخچال استفاده از محلول جوش شیرین و آبگرم است نباید از موادی مانند تینر و بنزین و حلالهای دیگر برای تمیز کردن قسمتهای داخلی و خارجی یخچال استفاده کرد، زیرا باعث کدر شدن جلای رنگ و فایبرگلاس میشوند.

لکه زدایی از اجاق گاز
هر روز اجاقگاز را با آب گرم و پودر و یا مایع ظرفشویی بشویید و با حولۀ نرم پاک کنید. برای داشتن اجاقگاز تمیز هرگز بعد از سر رفتن غذا روی اجاق گاز، آن را به حال خود رها نکنید، بلکه بلافاصله لکه را پاک کنید؛ در غیر این صورت، لکه خواهد سوخت و ماندگار خواهد شد. برای از بین بردن لکه، از جوش شیرین و آبلیمو و نظایر آنها در چند نوبت استفاده کنید.

تهیۀ جرم گیر خانگی اجاق گاز:  5قاشق جوش شیرین، سه قطره مایع ظرفشویی و 4قاشق سرکه را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر یکنواخت به دست آید. این خمیر یک جرمگیر خانگی است که برای تمیز کردن اجاقگاز و کف قابلمه توصیه میشود. خمیر را روی محل مورد نظر بمالید و بعد از چند دقیقه با دستمال پاک و خشک کنید.

لکه زدایی از سطوح آشپزخانه
دیوارها و سقف: لکه های اندودهای سیمانی و شیمیایی پاشیده شدۀ ملات، در سطوح دیوارها و سنگنما باید قبل از ساکن شدن در خانه پاک شود. بعضی مواقع شورۀ سفیدرنگی روی دیوارها، کف یا سقف دیده میشود که در اثر مکش آب یا جذب رطوبت نمکهای موجود در عناصری که در دیوار و ساختمان استفاده شده است، به وجود می آید، که به شکل کپک است. اگر این کپک ناچیز باشد، با جاروکردن از بین میرود و اگر زیاد باشد، با استفاده از اسید رقیق و برس سیمی میتوان آن را از روی دیوار، کف یا سقف پاک کرد. اثر شوره از رطوبت موضعی مانند ترکیدگی لوله در خاک و دیوار پیش میآید و نما را نازیبا میسازد. برای تمیزکردن از موادی استفاده شود که به مواد مصرفی در ساختمان صدمه نزند. برای مثال، در تمیزکردن سنگ مرمر، آجر، کاشی و سرامیک، اگر از برخی مواد شیمیایی و نمکی استفاده کنیم، این مواد باعث تخریب آنها و به ّ وجود آمدن لکه و حفره هایی در سطوح کاشی و آجر و سنگهای تزیینی میشود. بنابراین، بهتر است از مواد پاک کنندۀ ساده، طبیعی و کم ضررتر استفاده شود. آبگرم، صابون، سرکه و آبلیمو با اسفنج زبر یا اسکاچ برای تمیز کردن بسیاری از سطوح و لوازم خانه کافی است.

تمیز کردن جرم کاشی و سرامیک: مخلوط یک پیمانه آمونیاک، یک چهارم پیمانه جوششیرین و یک دوم پیمانه سرکه در یک سطل آب داغ برای تمیزکردن سطح دیوارهای رنگ روغنی و یا کاشی و سرامیک مناسب است.

پاک کردن شوره و سفیدک روی کاشی و سرامیک: شوره و سفیدک روی کاشی و سرامیک را میتوان با مالش دادن یک تکه لیموترش یا دستمال آغشته به سرکه روی سطح موردنظر از بین برد.

حفظ دوام و زیبایی سرامیک: برای دوام و حفظ زیبایی سرامیکها بهتر است آنها را به طور مرتب با اسفنج مرطوب تمیز کنید و بعد با استفاده از پارچهای نرم یا اسفنجی خشک، رطوبت آنها را بگیرید. چنانچه سرامیک ها را به طور مرتب تمیز کنید، از تجمع لکه ها و به وجود آمدن لکه های پایداری که به سختی پاک میشوند، جلوگیری خواهید کرد.
تمیز کردن خطوط میان سرامیک: هر زمان خطوط میان سرامیکها کدر و بدرنگ شد، مقدار کمی مادۀ شوینده به یک لیتر آب بیفزایید. سپس با استفاده از اسفنج آغشته به این محلول، با دقت خطوط سرامیکها را پاک کنید. در ادامه، با استفاده از همان محلول یا حتی آب خالص سطح سرامیکها را تمیز کنید. مراقب باشید که از مواد شویندۀ غلیظ و قوی برای سرامیک استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است روی سطح آنها خط بیفتد و آسیب جدی ببیند. همیشه پیش از استفاده از هر نوع مادۀ پاککننده، برچسب روی آن را مطالعه کنید تا با اطمینان کافی آن را بهکار ببرید.

لکه زدایی از وسایل و لوازم آشپزخانه
توصیه های مهم در لکه زدایی از وسایل و لوازم آشپزخانه
همیشه محیط آشپزخانۀ خود را تمیز نگه دارید. پس از اتمام کار روزانه حتماً تمام سطوح و کف آشپزخانه را با مواد مخصوص شست وشو، تمیز کنید. پارچه ها و حوله هایی که هنگام کارهای خانه و آشپزی از آنها استفاده میکنید، حتماً از هم جدا باشند. هرچند وقت یکبار، دستمالها، پارچه های آشپزخانه و ابر ظرفشویی را ضدعفونی یا تعویض کنید. لوازم آشپزخانه مانند چاقو، قابلمه ها، ظروف مورد استفاده مثل تخته گوشت، آبکش و… را پس از هر بار مصرف به دقت بشویید و در پایان هر هفته با استفاده از محلولهای ضدعفونی کننده، طبق دستورالعمل روی بسته ضدعفونی کنید. سرکۀ سفید مناسبترین تمیزکننده با خاصیت ضدعفونی کنندگی ملایم، برای سطوح گوناگون مانند کابینتها، پیشخوان، بدنۀ داخلی و خارجی وسایل آشپزخانه است. سرکه از خود اثری روی سطوح به جای نمیگذارد و بوی آن نیز پس از مدت کوتاهی از بین میرود. حدود یک چهارم لیوان سرکه را در یک لیوان آب حل کنید و آن را روی سطوح مورد نظر اسپری کنید و با دستمال خشک پاک کنید. برای پاک کردن روغن و چربی، مواد غذایی تازه ریخته شده روی اجاق، زدودن لکه های چربی داخل فر و شیشۀ آن، مخلوطی از مقدار مساوی جوش شیرین و نمک آشپزخانه با کمی آب تهیه کنید و با مالش به وسیلۀ دستمال نرم، نقاط مورد نظر را پاک کنید.
برای پاک کردن رسوبات به جا مانده از آب داغ، چای و قهوه و تمیزی و درخشندگی هرچه بیشتر ظروف شیشهای، چینی و لعابی، خمیری از سرکه یا آبلیمو و نمک آشپزخانه تهیه کنید و آن را روی سطوح داخلی و بیرونی آنها بمالید و پس از حدود یک ساعت آب بکشید. این نکته را هم بدانید که اضافه کردن کمی سرکه به آب مورد استفاده برای آبکشی ظروف شیشه ای مانند استکان و لیوان، موجب تمیزی و شفافیت بیشتر خواهد شد. برای اینکه سیفون همیشه تمیز باشد یک قاشق نمک آشپزخانه و یک قاشق جوش شیرین را با کمی آب در سیفون ظرفشویی بریزید. این کار باعث میشود سیفون بو ندهد و هیچ وقت دچار گرفتگی نشود.
برای بازکردن لولۀ ظرفشویی یا دستشویی، به جای استفاده از لوله بازکنها که دارای اسیدکلریدریک و اسیدسولفوریک اند، میتوانید از جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. نصف پیمانه جوش شیرین را در سوراخ راه آب ظرفشویی بریزید و نصف پیمانه سرکه به آن بیفزایید. پس از آن با درپوش لاستیکی راه آب را مسدود کنید. بعد از تمام شدن کف و گاز این مواد، در راه آب، آب جوش بریزید. اگر سینک ظرفشویی آشپزخانه از جنس استیل است، بهتر است از مواد سفیدکنندۀ قوی برای تمیز کردن آن استفاده نکنید، زیرا رنگ استیل کدر میشود. جوش شیرین در تمیز کردن سینکهای استیل عالی عمل میکند. برای از بین بردن رسوبات کتری، در آن آب بریزید و سرکه اضافه کنید و مدتی بجوشانید تا رسوبات نرم شوند. میتوانید با قاشق چوبی آن را بردارید، سپس با سیم ظرفشویی پاک کنید. برای براق کردن ظروف شیشه ای، به جای قرار دادن آنها در مواد سفیدکننده، از مخلوط آب و سرکۀ سفید به نسبت مساوی استفاده کنید. چنانچه ناچار به استفاده از پاک کننده های شیمیایی هستید، سعی کنید از آنها به مقدار لازم، درحد نیاز و به شیوه ای که کمترین آسیب را برای شما ایجاد کند، استفاده کنید.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا اصول و روش های لکه گیری و لکه زدایی در منزل را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

67 + = 72