نمایشگاه هنر ایران

آشنایی با مفهوم آیکن در گرافیک دیجیتال

نمایشگاه هنر ایران: آشنایی با مفهوم آیکن در گرافیک دیجیتال

بارها پیش آمده است که کلمه آیکن را در موقعیت های مختلف شنیده اید و تا حدی با مفهوم آن آشنایی دارید. اما معنی دقیق این کلمه چیست؟ آیکون ها وظیفه ای بسیار مهم در طرح های گرافیکی بر عهده دارند. در این مقاله قصد داریم بیش تر به توضیح این مفهوم بپردازیم چرا که یکی از مضامین بسیار اساسی در طراحی سایت و برنامه نویسی است.

آیکن چیست ؟

اگر بخواهیم سراغ ریشه یابی کلمه آیکن برویم به کلمه Eikon می‌رسیم که از یونان باستان به جا مانده است. این واژه برای توصیف کردن نقاشی هایی به کار می‌رفت که روی چوب کشیده می‌شد و اشخاص مهم مذهبی مثل مسیح و حواریون را به تصویر می‌کشید. اما تعریف مدرن و تخصصی آیکون چیز دیگری است: نماد گرافیکی در شکل یک عکس کوچک جهت یاری رساندن به یوزر ها برای دسترسی سریع به یک برنامه یا فایل یا نرم افزار یا … آیکون ها وظیفه دارند تداعی گر یک مفهوم برای کاربر باشند. هر سیستم عاملی دارای رابط های مخصوص به خود است که آیکون های آن دارای رنگ و ابعاد و شکل های مختلفی هستند.

آیکن ها چه کاربردی دارند ؟
آیکون ها کاربرد های مختلفی دارند. اما اگر بخواهیم به دلایل اصلی استفاده از آیکون ها بپردازیم باید سراغ راحت کردن ارتباط یوزر با سیستم، از بین بردن مانع های زبان و زیبایی ظاهری اشاره کنیم. در ادامه درباره این موضوعات توضیحاتی ارائه خواهیم نمود.

آیکن ها به قدری با اهمیت هستند که تنها در وب سایت ها و برنامه های موبایل از آن استفاده می شود، بلکه در انواع مرورگر ها برای نشان دادن فعال بودن و یا نبودن SSL نیز به کار گرفته می شود.

سهولت بخشیدن به تعامل و ارتباط کاربر با سیستم کامپیوتر:
اولین و مهم ترین کاربرد آیکون ها همین موضوع است. بشر همواره به دنبال راحت تر کردن زندگی و کار برای خود بوده است و آیکن ها نیز دقیقا همین هدف را دارند. کار کردن و پیدا کردن نرم افزار ها و برنامه ها با آیکن بسیار راحت تر است.

از بین بردن مانع های زبان:
آیکن ها، ترکیبی از چند تصویر هستند و در واقع از یک زبان دیداری و بصری برای انتقال مفهوم استفاده می کنند. این موضوع باعث شده است که نمادی جهانی باشند و هر کس از هر نقطه ای از جهان درک ثابت و یکسانی از آن ها داشته باشد. این علت یکی از مهم ترین دلایلی است که طراحان وب سایت از آیکن ها برای انتقال منظور خود استفاده می کنند.

زیبا ولی مفهومی:
آیکون ها علاوه بر آن که یک مفهوم را به کاربرد انتقال می‌دهند دارای زیبایی بصری بیش تری نسبت به متن و نوشته هستند که علت آن توانایی طراح است.آیکن ها می توانند بیشتر از چندین کلمه منظور را به مخاطب برسانند، بدون شک هیچ وب سایتی بدون آیکن در سطح اینترنت وجود ندارد.

آیکن چه مزایا و معایبی دارد ؟
مزایا و معایب آیکن، با طراحی آن رابطه مستقیمی دارند. به طور مثال، درک جهانی یک آیکن می‌تواند به عنوان یک مزیت محسوب شود، اگر طراح آیکون نکات مناسب طراحی را در نظر گرفته باشد. در غیر این صورت، عدم درک جهانی می‌تواند یکی از عیب های بزرگ آیکن به حساب آید.

نمایشگاه هنر ایران:یکی از مواردی که به شدت روی درک جهانی و عدم درک در جهان تاثیرگذار است، فرهنگ های مختلف است. آیکونی که طراحی می‌شود باید در فرهنگ های مختلف معنی یکسانی داشته باشد و موجب سردرگمی افراد نشود. عدم نیاز به توضیح در آیکن ها مزیت محسوب می‌شود. در صورتی که اکثر آیکن ها این مزیت را ندارند و معمولا تصویر آن ها چنان گنگ و مبهم است که نیاز به توضیح پیدا خواهند کرد. به طورکلی اگر بخواهیم مزایای آیکن را دسته بندی کنیم به کاربرد های آیکن یعنی: تسهیل تعامل کاربر و از بین بردن موانع زبانی می‌رسیم. اما برای معایب آیکن می‌توان به امکان برداشت اشتباه در نقاط دیگر جهان با توجه به تفاوت فرهنگی اشاره کرد.

معرفی انواع آیکن ها
اگر بخواهیم آیکن ها را به یک شیوه کلی طبقه بندی کنیم باید سراغ دو دسته عمده آیکن های طرح بیتی و یا Bitmap و لایه باز و یا Vector تقسیم بندی نماییم. هر دو نوع این آیکن ها، یعنی وکتور و بیت مپ، می‌توانند با فرمت های مختلفی ذخیره شوند که هر فرمت دارای برخی خصوصیات مخصوص به خود است که سایز و رزولوشن تصویر را تعیین می‌کند. هردو فرمت بالا را می توانید در سایت Flaticon دانلود کنید.

آیکن های بیت مپ و یا طرح بیتی
امکان ویرایش این آیکن ها به سختی فراهم می‌شود و در صورتی که آن ها را ویرایش نمایید کیفیتشان به طرز واضحی پایین خواهد آمد. آیکنهای طرح بیتی و یا بیت مپ به شکل نقطه نقطه ذخیره می‌شوند و ویرایش آن ها بسیار سخت است. بهتر است برای فایل هایی که ذخیره می‌شوند از آیکن های لایه بار استفاده نمایید.

آیکن های لایه باز و یا وکتور
این آیکن ها با توجه به این که با فرمول های ریاضی شکل می‌گیرند و ذخیره می‌شوند، هنگام ویرایش، هیچ گونه کاهش کیفیتی در آن ها رخ نخواهد داد. بنابراین کار کردن با آن ها بسیار روان و راحت خواهد بود. این آیکن ها در هر نرم افزاری قابل اجرانیستند و باید نرم افزار های به خصوصی برای آن ها داشته باشید که معروف ترین آن ها عبارتند از: Adobe Illustrator CS6 و CorelDRAW X5

آیکن ها چه سایزی هستند ؟
سایز آیکون ها معمولا با سایز تصاویر معمولی و استانداردی که در سیستم های کامیپوتری مشاهده می‌کنید متفاوت است. معمولا آیکون ها بسیار کوچک تر و ثابت هستند. آیکون خود از چند تصویر مختلف تشکیل شده است که هر تصویر دارای رنگ ها و سایز های مربوط به خود است. متعارف ترین سایز های آیکن، ۱۶*۱۶، ۳۲*۳۲ و ۴۸*۴۸ می‌باشند.

حجم میانگین آیکن ها چقدر می باشد ؟
حجم آیکون ها با توجه به سایز، تعداد تصاویر به کار برده شده، نوع آیکون، رزولوشن تصویر و … تعیین می‌شود و ارائه یک حجم حدودی از آیکون ها تقریبا غیر ممکن است. اما واضح است که هر چه تصویر شما ابعاد بزرگتر، رزولوشن بیش تر و کیفیت بالاتری داشته باشد حجم آن بالاتر می‌رود.

آیکن ها با چه فرمتی ذخیره سازی می شوند ؟
فرمت ذخیره آیکون ها وابسته به نوع آن ها متفاوت است. نوع آیکن ها همان طور که گفته شد روی ماهیت آن ها تاثیر می‌گذارد که به صورت نقطه نقطه و پیکسلی باشند و یا با فرمول های ریاضی تعریف شده باشند. در صورتی که آیکن از نوع وکتور باشد معمولا با فرمت های ai, eps, cdr و در صورتی که از نوع بیت مپ باشد با فرمت های bmp, jpg, gif, png ذخیره می‌شود.

برای ساخت آیکن چه کار کنیم ؟
اولین مرحله ساخت آیکون این است که درباره آن تحقیق کنید. اندازه آیکون، اندازه پایه آیکون، مفاهیمی که قرار است آیکون شما انتقال دهد، سبک طراحی آیکون، نرم افزار هایی که می‌توانید با آن آیکون طراحی کنید و در نهایت اجرای آیکون مراحلی هستند که باید طی شوند. وب سایت www.xiconeditor.com با یک محیط گرافیکی ساده به شما این امکان را می دهد که آیکن خود را بسازید.

هر یک از این مراحل نیازمند تخصص و تجربه هستند که به مرور به دست می‌آید و به هیچ عنوان نباید در دفعات اول انتظار یک آیکون عالی و ایده آل داشته باشید. برای شروع کار، ابتدا باید یک پروژه جدید در نرم افزاری که انتخاب کرده اید باز کنید و تنظیمات آن را به شکل دلخواه تغییر دهید. ابعاد اندازه گیری، سایز صفحه و … جزو مواردی هستند که باید به دقت انتخاب شوند. پس از تنظیمات اولیه باید کار طراحی را شروع کنید.

نمایشگاه هنر ایران:به یاد داشته باشید که اولین کاری که هنگام طراحی آیکون باید انجام دهید پیاده کردن اشکال ساده و پایه ای است که بتوانید در ادامه تغییرات لازم را اعمال نمایید. انتخاب رنگ مناسب تاثیر به سزایی در کیفیت آیکون طراحی شده توسط شما خواهد داشت و نباید نسبت به این موضوع بی توجه باشید. به یاد داشته باشید که یکی از کاربرد های استفاده از آیکن این است که موانع زبانی را از بین می‌برد بنابراین بهتر است از به کار بردن هر گونه متن در تصویر آیکن خودداری نمایید.

تفاوت آیکن با نماد
اگر بخواهیم به یک زبان ساده تفاوت نماد و آیکن را توضیح دهیم باید بگوییم که آیکن تصویری ساده شده از یک مفهوم است که وجود دارد ولی نماد، یک تصویر از مفهومی است که باید آموخته شود. به طور مثال تابلو های راهنمایی و رانندگی نماد هستند.

تفاوت آیکن با استیکر
استیکر ها را می‌توان عکس هایی تعریف کرد که شخصی برای شخص دیگر ارسال می‌کند تا به کمک آن بتواند حالتی را بیان کند. استیکر را هم می‌توان جزو نماد ها به حساب آورد.

تفاوت آیکن با ایموجی
ایموجی نیز جزوی از نماد ها محسوب می‌شود. ایموجی یک تصویر برای نشان دادن حالت و بیان حالتی است که باید درک شود. شرکت دیجیتال مارکتینگ آریا تهران امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید، برای مطالعه سایر مقالات این چنینی به بخش منو/مقالات مراجعه کنید.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا آشنایی با مفهوم آیکن در گرافیک دیجیتال را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 1 =